Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet tar bort fluorprodukter!


speedzone

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men stålsicklarna borde glädjas, då de redan är "flourabsolutister". En effekt kanske blir att midjeväskorna blir än mer fullpackade för de som inte vill använda vasaloppets officiella kontroller. Men det är djärvt av vasaloppet att ta detta steg och

nästa steg borde vara att sanera lite i vallningstälten för att minimera lösningsmedlen från fluider, snabbvalllor och vallaborttagningsmedel till glädje för alla allergiker.

Link to comment
Share on other sites

Det är omöjligt att vinna vasaloppet på någonting annat än HF och pulver så länge inte alla i elitgänget skippar fluor.

Jag tror ingen i elitledet bryr sig om vilka produkter officiella vallaservicen i Sälen och Mora använder på ungefär tio procent av de startandes skidor, och jag tror inte det finns någon som inte håller med om att högfluor ger lite extra glid i högfart i början av loppet i många typiska vasaloppsfören, och jag vet inte hur avgörande det är för toppåkarna att ha bäst glid i starten och hela första uppförsbacken, men för de som använder officiella vallaservicen i Sälen och Mora tror jag inte det är livsviktigt med superduperglid precis där. Hur motionärerna fästvallar och vad de har för spann och struktur i belaget påverkar nog glidet så mycket att lite fluor hit eller dit inte gör någon märkbar skillnad. Sen räcker det ju att kolla sprintstafetter på TV (och skidbyten i längre lopp) för att se att samtliga landslags vallaexperter är helt övertygade om att de främsta mirakelefekterna av ett högfluorlager försvinner ganska snabbt första kilometerna även i rena nypistade spår utan engångsmuggar med blåbärssoppa, och fästvallarester från framförvarande åkare i spåren, och efter nio mils åkning är det ingen självklarhet att högfluor eller inte fortfarande gör märkbar skillnad på glidet ens för åkarna längst fram i täten, men det här har hur som helst aldrig handlat om dem utan mer om mängden fluorångor i luften och fluorrester i spåren från vallning för den stora massan av motionärer i Vasaloppsspåren. Dessutom har jag själv kört riktigt kalla Vasalopp i gnetföre med riktigt kall nysnö, då inte ens vallatillverkarnas egna representanter rekommenderat några högfluorprodukter (själv åkte jag t ex ett sådant år på det riktigt hårda paraffin (?) i pulverform, C-???, som glidit bäst i Ski-Gos glidtester). Förvisso inte det vanligaste Vasaloppsföret numera, men sådana år skulle det inte förvåna mig om till och med loppets vinnare skippat högfluor och åkt på det som glidit bäst i testerna dagen före. :)

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt vad det är att skratta åt, VL ställningstagande är i min mening värt att hyllas!

Inte för att jag är ”stålsicklasmafiosos” utan helt enkelt ur ett miljöperspektiv. Som alltid måste någon gå i bräschen, ta initiativ och föregå med gott exempel. När en så stor ”spelare” som VL tar ett aktivt beslut påverkar. Swix har redan förstått att det snart är slut med HF vallorna era och vill förstås redan nu säkra upp och kan man då också ”sola sig i glansen” så är det väl bra.

För 75% av alla de som åker något av VL olika lopp spelar HF vallans vara eller inte någon som helst roll för deras prestation. De kommer få samma upplevelse oavsett. Så varför lägga något på skidorna som har negativ påverkan på miljön?

VL kan ännu inte förbjuda HF helt utan det de kan göra, och som de nu gör, är att föregå med gott exempel och genom det få fler att tänka till. Det tycker jag är lysande!

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga numera är inte att verkligen göra en insats för miljön utan att få en image att man är miljömedveten.

För vasaloppets del skulle jag tro att alla dom maskinerna som behövs för snötillverkning, utläggning och prepparering samt alla transporter lämnar mycket mer miljöfarliga ämnen efter sig än flouret i vallan.

Men just nu är vallaflouret i fokus så då gör man en skenbar insats där. Om det ger någor verkligt resultat är av underordnad betydelse jämnfört med imageskapandet i media.

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga numera är inte att verkligen göra en insats för miljön utan att få en image att man är miljömedveten.

För vasaloppets del skulle jag tro att alla dom maskinerna som behövs för snötillverkning, utläggning och prepparering samt alla transporter lämnar mycket mer miljöfarliga ämnen efter sig än flouret i vallan.

Men just nu är vallaflouret i fokus så då gör man en skenbar insats där. Om det ger någor verkligt resultat är av underordnad betydelse jämnfört med imageskapandet i media.

Är givetvis så att ett flourförbud inte kommer märkas i den globala uppvärmningen men någonstans måste man börja och på lokal nivå är flourutsläppen märkbara! Nu jobbar väl VL även på andra fronter vad gäller miljön och kommer så fortsätta. Ska vi få en verklig förändring måste var och en ta sitt eget ansvar och kan VL beslut få några tusen att avstå HF vallor så är det väl kanon och det kanske kan få upp ögonen även för andra insatser i personliga miljöbeslut :-)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå bara Vasaloppet som slutar med fluor. Frågan är osvarad. Hur mkt fluor har dom erbjudit innan???

Om det stämmer att 10% av alla som åker något av loppen använder de officiella servicestationerna i Mora och Sälen så har de tagit bort HF vallor för 10% av de som åker. Om sedan deras uppmaning till var och en att avstå ger ytterligare 10% så har man kommit en bit på vägen. Är inte det bra?

Link to comment
Share on other sites

Om det stämmer att 10% av alla som åker något av loppen använder de officiella servicestationerna i Mora och Sälen så har de tagit bort HF vallor för 10% av de som åker. Om sedan deras uppmaning till var och en att avstå ger ytterligare 10% så har man kommit en bit på vägen. Är inte det bra?

Skenmanöver. Swix säljer gladeligen fluor alla andra dagar

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga numera är inte att verkligen göra en insats för miljön utan att få en image att man är miljömedveten.

För vasaloppets del skulle jag tro att alla dom maskinerna som behövs för snötillverkning, utläggning och prepparering samt alla transporter lämnar mycket mer miljöfarliga ämnen efter sig än flouret i vallan.

Men just nu är vallaflouret i fokus så då gör man en skenbar insats där. Om det ger någor verkligt resultat är av underordnad betydelse jämnfört med imageskapandet i media.

Jag håller med dig helt. Det är en typisk svensk företeelse ivrigt driven av Miljöpartiet att börjar vi bara i Sverige så kommer övriga världen att följa efter. De allra flesta miljöåtgärderna syftar till att framkalla dåligt samvete och med små "fisåtgärder" vill man få folk att tro att de gör en insats för miljön. Den mest akuta faran för miljön just nu är planerna på att hugga ner regnskogen i Brasilien och med hot om sanktioner borde världens ledare tvinga den nye ledaren i Brasilien att avstå från planerna.

Sålänge man inte har teknisk utrustning att spåra flour på skidornas glidytor blir det svårt att genomföra ett förbud speciellt som det finns mycket flourprodukter i alla vallaboxar runt om i landet,

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt på Stefan Sands linje här. Det är naturligtvis inte möjligt för någon att i ett steg lösa alla skidsportens miljöproblem, men om vi ska ta det som ursäkt för att skippa de små förbättringarna kommer det inte ske några förbättringar alls. Tyvärrv är professor Balthazar-lösningar ovanliga. Nästan all utveckling sker i små steg.

 

Vad som är typiskt svenskt vet jag inte. Det låter mest som en floskel. Däremot är det vanligt, ochv inte bara i vårt land, att peka på större miljöfaror som ursäkt för att slippa göra något självna

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig helt. Det är en typisk svensk företeelse ivrigt driven av Miljöpartiet att börjar vi bara i Sverige så kommer övriga världen att följa efter. De allra flesta miljöåtgärderna syftar till att framkalla dåligt samvete och med små "fisåtgärder" vill man få folk att tro att de gör en insats för miljön. Den mest akuta faran för miljön just nu är planerna på att hugga ner regnskogen i Brasilien och med hot om sanktioner borde världens ledare tvinga den nye ledaren i Brasilien att avstå från planerna.

Sålänge man inte har teknisk utrustning att spåra flour på skidornas glidytor blir det svårt att genomföra ett förbud speciellt som det finns mycket flourprodukter i alla vallaboxar runt om i landet,

”Typiskt svenskt beteende”......är väl också att tro att vi är bäst och det är någon annan som är problemet. I ditt fall Brasilien. I Sverige bedriver vi ett ensidigt skogsbruk som utarmar artrikedom, kanske Brasilien ska slå oss på fingrarna om det? ”Sopa framför egen dörr” är ett svenskt uttryck som borde efterlevas mer. Nu är givetvis skövling av regnskog ett stort problem men inget som VL ska behöva engagera sig i. På det personliga planet väljer man själv var man anser sig kunna göra skillnad. För egen del försöker jag jobba i det lilla, där jag själv kan göra val. Är helt övertygad om att man leder genom exempel och inte genom pekpinnar.

 

Eftersom det inte är ett förbud som införs utan ett aktiv val att avstå som VL gör samt att de uppmanar andra att följa deras exempel så behövs inga kontroller eller mätmetoder. Det är ju fritt fram att fortsätta med HF vallor för den som så önskar. Förhoppningsvis är det ett antal som om inte annat har ett visst mått av tveksamhet när de väljer en HF produkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig helt. Det är en typisk svensk företeelse ivrigt driven av Miljöpartiet att börjar vi bara i Sverige så kommer övriga världen att följa efter. De allra flesta miljöåtgärderna syftar till att framkalla dåligt samvete och med små "fisåtgärder" vill man få folk att tro att de gör en insats för miljön. Den mest akuta faran för miljön just nu är planerna på att hugga ner regnskogen i Brasilien och med hot om sanktioner borde världens ledare tvinga den nye ledaren i Brasilien att avstå från planerna.

Sålänge man inte har teknisk utrustning att spåra flour på skidornas glidytor blir det svårt att genomföra ett förbud speciellt som det finns mycket flourprodukter i alla vallaboxar runt om i landet,

Jag är helt på din sida Volevodin om du vill bekämpa facisten Bolsonaro!

 

Samtidigt är jag helt på din sida Sand om du vill stötta Vasaloppets ambition att minska en eventuellt miljöfarlig sidoeffekt av skidvallning, hur liten den än må vara!

Link to comment
Share on other sites

Att ett initiativ inte löser alla världens problem är inte ett argument för att avstå. Fluorvalla har negativ miljöpåverkan, det vet vi. Att en stor spelare tar ett steg i rätt riktning är positivt. Som andra redan har varit inne på så är det dessutom en produkt som har ganska marginell betydelse för sluttiden för de flesta åkarna. 

 

Jag blir lite trött på attityden att små problem ska ignoreras bara för att det finns större. Om jag väljer att slänga mina gamla batterier i ån eller i återvinning har i princip en omätbar påverkan på miljön. Det är trots det inte ett hållbart argument för att skita i återvinningen. Samma sak gäller här. Transporter till och från Vasaloppet är en stor miljöbov, det betyder inte att fluorvalla i naturreservatet blir en bättre idé. 

Link to comment
Share on other sites

Att ett initiativ inte löser alla världens problem är inte ett argument för att avstå. Fluorvalla har negativ miljöpåverkan, det vet vi. Att en stor spelare tar ett steg i rätt riktning är positivt. Som andra redan har varit inne på så är det dessutom en produkt som har ganska marginell betydelse för sluttiden för de flesta åkarna. 

 

Jag blir lite trött på attityden att små problem ska ignoreras bara för att det finns större. Om jag väljer att slänga mina gamla batterier i ån eller i återvinning har i princip en omätbar påverkan på miljön. Det är trots det inte ett hållbart argument för att skita i återvinningen. Samma sak gäller här. Transporter till och från Vasaloppet är en stor miljöbov, det betyder inte att fluorvalla i naturreservatet blir en bättre idé.

 

Jag blir å andra sidan lite trött på stora företag som bara symboliskt tar ansvar istället för att göra nåt på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är jättebra att Vasaloppet erbjuder flourfria vallor vid sina stationer, men vänder mig mot att det skulle vara en miljöåtgård. Jag anser att det är en hälsoåtgärd och tycker att vasaloppet skall gå vidare och titta på vilka mer hälsovådliga 

produkter som finns i deras vallabodar och tält. Tyvärr är det så att vissa miljöåtgärder inte alltid är av godo för människan tex får allergiker svåra problem med alcrylatbensin och en hel mängd vallaprodukter ger liknande besvär. Jag tycker att det är olämpligt att vallning tillåtes inne i tälten i Mora och Sälen, vallning borde ske i separata utrymmen så att allergiker inte tvingades att inandas de besvärande ångorna från vallningen. Men jag kan ju givetvis tillskriva Vasaloppet om detta, nu när man inlett "flourupproret"

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är jättebra att Vasaloppet erbjuder flourfria vallor vid sina stationer, men vänder mig mot att det skulle vara en miljöåtgård. Jag anser att det är en hälsoåtgärd och tycker att vasaloppet skall gå vidare och titta på vilka mer hälsovådliga 

produkter som finns i deras vallabodar och tält. Tyvärr är det så att vissa miljöåtgärder inte alltid är av godo för människan tex får allergiker svåra problem med alcrylatbensin och en hel mängd vallaprodukter ger liknande besvär. Jag tycker att det är olämpligt att vallning tillåtes inne i tälten i Mora och Sälen, vallning borde ske i separata utrymmen så att allergiker inte tvingades att inandas de besvärande ångorna från vallningen. Men jag kan ju givetvis tillskriva Vasaloppet om detta, nu när man inlett "flourupproret"

Jag håller med dig Volevodin. Ta bort alla glidvallor, de behövs helt enkelt inte. Sluta Mikla, stålsickla. Sluta glidvalla, så blir det bättre för oss alla.

Link to comment
Share on other sites

Sen måste man komma ihåg att många har investerat i dyra flourbaserade glidvallor för tusentals kronor och vill inte kasta dem så där utan vidare. Det finns skäl att anta att även om ett flourbegränsning införs, så kommer många att försöka köra slut på sina vallor, som de inhandlat för surt förvärvade slantar. Vidare tror jag det blir svårt att sälja dem till någorlunda vettiga priser utan de får i såna fall slumpas bort och då befinner de sig likaväl på vallningsmarknaden eller som ordspråket lyder; det kvittar hur man vänder sig så har man röven bakåt"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...