Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Mte med Wassberg och regn och rusk fr Erixon

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

TdS 2018/2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
101 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Sverige skickar alltså ett lag som skulle hävda sig på Kalle Anka Cup. Och Stina har bestämt innan att inte slutföra. Nja säger jag. Samtidigt som sporten har ekonomiska problem på kontinenten. FIS borde verkligen göra nåt. Mitt förslag är att flytta VM.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

MikaelBerglund

MikaelBerglund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Jag tycker det är plågsamt att se hur svagt lag Sverige kommer ställa upp med. Herrarna lär inte ha något med toppstriden att göra, utan vi får se några resultat kring 8-40. 

Jag håller också med om att vi bör flytta VM så att alla kan och måste ställa upp i TdS. Förskjut allting något och låt Kanada-loppen trilla över kanten. Dom behövs inte. 

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 204 inlägg
Dock åker ju alla andra länder, alla andra rycker touren är viktig. Det är ju bara Johaug och svenska landslaget som inte kör. Alla andra är på plats. Är det då FIS som gör fel eller är det fel i det svenska landslaget?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Jag tycker inte Stina borde få behålla ostarna om hon inte slutför touren. Inte heller ta med sig poängen. Tycker faktiskt det är dålig stil att inte slutföra. Skicka nån annan istället. Ida likaså.

För övrigt tror jag dom överdriver betydelsen av TdS. Omöjligt att dom kan bli såååååå slitna av några race. Det är inte Tour de france dom kör. En sprint för kalla innebär tex kanske 5min åktid på en dag. Sammanlagt blir det väl inte ens 2h tävling på vecka?
När dom är hemma måste dom väl ändå träna i tävlingsfart?

Mvh soffexperten :)
Återinför skejtvasan
41.57.63

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 701 inlägg
Tycker också att det är lite skrattretande att man står över touren för att man blir så sliten.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 675 inlägg

Sverige skickar alltså ett lag som skulle hävda sig på Kalle Anka Cup. Och Stina har bestämt innan att inte slutföra. Nja säger jag. Samtidigt som sporten har ekonomiska problem på kontinenten. FIS borde verkligen göra nåt. Mitt förslag är att flytta VM.

Ja, tjejerna hävdade sig ju hyfsat i "Kalle Anka Cup"

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Dock åker ju alla andra länder, alla andra rycker touren är viktig. Det är ju bara Johaug och svenska landslaget som inte kör. Alla andra är på plats. Är det då FIS som gör fel eller är det fel i det svenska landslaget?

Är det ens någon som gör fel?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg

Ja, tjejerna hävdade sig ju hyfsat i "Kalle Anka Cup"

Lätt att komma in efter loppet och vara näsvis. Men du har rätt. Dom gjorde det bra. I första etappen. Nu är ju detta en tour och ett sammandrag. Slutresultatet lär inte ge Sverige nån topp 15 plats ens. Stina har ju lovat åka hem...
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 675 inlägg

:P

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Stina kan mycket väl vara i ledning efter de där fyra etapperna. Lär åtminstone vara med i täten. Verkar helt vansinnigt att man skulle hoppa av då. Väntar då gör en jaktstart och sedan masstarten i Val di Fiemme som hon vann för två år sedan. Varför ska hon då köra etapp 4 kan jag undra, som är 10km intervall. Då bryter man väl efter sprinten på etapp 3.

Men det vore väl på något sätt den ultimata pricken över i:et i Sveriges bojkott av TdS. Undrar om de svenska damerna vill ha någon världscup egentligen.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg

Stina kan mycket väl vara i ledning efter de där fyra etapperna. Lär åtminstone vara med i täten. Verkar helt vansinnigt att man skulle hoppa av då. Väntar då gör en jaktstart och sedan masstarten i Val di Fiemme som hon vann för två år sedan. Varför ska hon då köra etapp 4 kan jag undra, som är 10km intervall. Då bryter man väl efter sprinten på etapp 3.

Men det vore väl på något sätt den ultimata pricken över i:et i Sveriges bojkott av TdS. Undrar om de svenska damerna vill ha någon världscup egentligen.

+1
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 675 inlägg
Tycker Tds i den nuvarande formen spelat ut sin roll. Antingen får dom väl köra bara de mästerskapsfria åren eller förnya för att hålla intresset uppe. Skulle vara intressant med ett riktigt långlopp eller femmil i programmet. Slalombacken i avslutningen är ju spektakulär men alldeles för utslagsgivande. Är det därtill tourens längsta sträcka?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Kan någon förklara för mig hur lilla TdS kan vara så hårt och utslitande att VM formen är i fara om man kör den? För att inte tala om behovet att hoppa av den? VM startar alltså 19 feb.

Det finns mängder av cyklister som kör Girot i maj och Touren i juli utan gnäll...då talar vi 3v lopp och 4-6h om dagen......
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Kan någon förklara för mig hur lilla TdS kan vara så hårt och utslitande att VM formen är i fara om man kör den? För att inte tala om behovet att hoppa av den? VM startar alltså 19 feb.

Det finns mängder av cyklister som kör Girot i maj och Touren i juli utan gnäll...då talar vi 3v lopp och 4-6h om dagen......

Problemet är snarare att man tappar träning och då inte har samma kapacitet i kroppen inför ett VM. Det går trots allt inte att både tävla och träna 4-5h om dagen (för dom flesta). Speciellt inte om man åker runt mellan TdS orterna.

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Problemet är snarare att man tappar träning och då inte har samma kapacitet i kroppen inför ett VM. Det går trots allt inte att både tävla och träna 4-5h om dagen (för dom flesta). Speciellt inte om man åker runt mellan TdS orterna.

Och då är du topptränad i slutet av november och halvbra tränad när mästerskapet börjar. Men det funkar säkert för vissa att tävla mycket,även i Världscupen. Lika så är det nog inte TdS-loppen som är problemet utan att hinna med att träna trots att det är så många VC-lopp, så något VC måste man nog stryka.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Går inte att jämföra på det sättet. Dels är en proffscyklist anställd av ett Team och utför den arbetsuppgift han är tilldelad, det är där han tjänar sina pengar och inte från landslaget. Men också för att stjärnorna åker många av etapperna väl inbäddade i en klunga och har en belastning som snarare motsvarar A1 träning än tävling. Men visst fan sliter det men för en proffscyklist är inte VM det största, det är större prestige att vinna TdF än VM. För många är det minst lika stort att vinna en vårklassiker som VM. Ingen vinner en vårklassiker, TdF och VM samma år, Eddy Merckx gjorde det väl -71 om jag minns rätt. Men han är från en annan värld :-)

För en längdskidåkare är VM och OS störst. En WC seger är inte i närheten. En seger i TdS ger klirr i kassan men eftersom det avgörs i slalombacken är det endast ett fåtal som har en möjlig chans att vinna. Har du då liten chans att vinna TdS så chansar du inte helt enkelt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg

Går inte att jämföra på det sättet. Dels är en proffscyklist anställd av ett Team och utför den arbetsuppgift han är tilldelad, det är där han tjänar sina pengar och inte från landslaget. Men också för att stjärnorna åker många av etapperna väl inbäddade i en klunga och har en belastning som snarare motsvarar A1 träning än tävling. Men visst fan sliter det men för en proffscyklist är inte VM det största, det är större prestige att vinna TdF än VM. För många är det minst lika stort att vinna en vårklassiker som VM. Ingen vinner en vårklassiker, TdF och VM samma år, Eddy Merckx gjorde det väl -71 om jag minns rätt. Men han är från en annan värld :-)

För en längdskidåkare är VM och OS störst. En WC seger är inte i närheten. En seger i TdS ger klirr i kassan men eftersom det avgörs i slalombacken är det endast ett fåtal som har en möjlig chans att vinna. Har du då liten chans att vinna TdS så chansar du inte helt enkelt.

Inget nytt där.

Frågan kvarstår varför varför Stina ska hoppa av TdS
Återinför skejtvasan
41.57.63

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Inget nytt där.

Frågan kvarstår varför varför Stina ska hoppa av TdS

Väldigt enkelt: hon har mycket liten chans att vinna TdS men stora chanser att vinna en eller ett par VM lopp. Är inte svårt att förstå.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg

Väldigt enkelt: hon har mycket liten chans att vinna TdS men stora chanser att vinna en eller ett par VM lopp. Är inte svårt att förstå.

Väldigt enkelt. Respektera tävlingsformatet. Bättre ge plats till någon som tänker slutföra touren. Vi har olika uppfattningar tydligen. Är det svårt att förstå?
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Väldigt enkelt. Respektera tävlingsformatet. Bättre ge plats till någon som tänker slutföra touren. Vi har olika uppfattningar tydligen. Är det svårt att förstå?

Men det är ju vanligt att spurtare kliver av Touren på cykel efter ett antal etapper för att inte bränna ut sig i bergen och har väl så varit länge så då är det är väl inte konstigt att längdskidåkare resonerar lika i TdS.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar