Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

TdS 2018/2019


skogsvakt

Recommended Posts

Ha! Vilket skämt. Åkarna gnällde över att sprintbanan var rena skicrossen. I verkligheten var det ett dropp på 1dm och tre pucklar i samma dimension som treåringar åker baklänges över i Sälens lekbacke. Och detta ska alltså vara världens bästa skidåkare....hmmmm.

 

Theo och Thorn gråter ut. Stina visade klass istället. En kul bana! En av de roligaste jag sett.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ha! Vilket skämt. Åkarna gnällde över att sprintbanan var rena skicrossen. I verkligheten var det ett dropp på 1dm och tre pucklar i samma dimension som treåringar åker baklänges över i Sälens lekbacke. Och detta ska alltså vara världens bästa skidåkare....hmmmm.

 

Theo och Thorn gråter ut. Stina visade klass istället. En kul bana! En av de roligaste jag sett.

Jag håller med, förstår inte att åkarna klagar, när man utvecklar sporten. Det är väl bara att ta ett träningspass i en skicrossbana och lära sig utnyttja pucklarna, fö borde nog "Osten" träna lite på kurvtagning.

Nu kan man inte påverka vilka medfödda begåvningar man fått, men Calle borde nog ägna lite tid till att lära sig besegra sina

begränsningar i sprint, undrar vad som kunde hjälpa honom att lösa upp sina begränsningar , dataspel, trapskjutning eller vad ?

Link to comment
Share on other sites

Ha! Vilket skämt. Åkarna gnällde över att sprintbanan var rena skicrossen. I verkligheten var det ett dropp på 1dm och tre pucklar i samma dimension som treåringar åker baklänges över i Sälens lekbacke. Och detta ska alltså vara världens bästa skidåkare....hmmmm.

 

Theo och Thorn gråter ut. Stina visade klass istället. En kul bana! En av de roligaste jag sett.

Håller med!
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, förstår inte att åkarna klagar, när man utvecklar sporten. Det är väl bara att ta ett träningspass i en skicrossbana och lära sig utnyttja pucklarna, fö borde nog "Osten" träna lite på kurvtagning.

Nu kan man inte påverka vilka medfödda begåvningar man fått, men Calle borde nog ägna lite tid till att lära sig besegra sina

begränsningar i sprint, undrar vad som kunde hjälpa honom att lösa upp sina begränsningar , dataspel, trapskjutning eller vad ?

Jag håller med om att många längdskidåkare i världseliten är förvånansvärt dåliga på att åka utför. :huh:

Men trots detta har jag full förståelse för att åkarna gnäller på banan. 

I likhet med den avslutande etappen uppför slalombacken kändes den här tävlingen mer som ett jippo (eller en tävling för knattegruppen). 

Det är helt enkelt inte snyggt med backar som är så branta att flera av åkarna behöver gå ned på ettans växel, eller rent utav saxa! 

Pucklarna och det lilla droppet var bland det larvigaste jag sett på en världscuptäving någonsin!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dagens tävlingar i Val Mustair var ännu ett exempel på längdskidsportens (dvs. mer specifikt; FIS världscup) allt mer desperata situation.

En skicrossbana! (man tar sig för pannan)

 

Varje år bevittnar vi allt konstigare påhitt: 
Som att det inte var nog med att tävla både i fristil och ofristil. Dessutom blandar man jaktstarter med intervallstarter, dubbeljakter och skiathlons, distanslopp och sprinttävlingar, samt en hel massa olika distanser, som dessutom är olika för herrar och damer. Allt detta under en säsong på ett par korta vintermånader. 

Och ännu konstigare blir det med alla försök att stävja teknikutvecklingen med stakfria zoner och andra begränsningar i materialet, så som nedkortade stavlängder etc.

 

Sporten behöver inte fler nya påhitt. Tvärt om, den behöver färre. 

 

...och då har jag inte ens nämnt den utbredda dopingproblematiken ännu! 

Link to comment
Share on other sites

Ett av grundproblemen är att det inte finns några världsrekord i längd som det finns i all annan idrott. Det finns därför heller ingen Usain Bolt. Hur duktig är Sundby i förhållande till Gunde osv.

 

Resultaten blir än mer urvattnade när man ändrar tävlingsform hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att många längdskidåkare i världseliten är förvånansvärt dåliga på att åka utför. :huh:

Men trots detta har jag full förståelse för att åkarna gnäller på banan. 

I likhet med den avslutande etappen uppför slalombacken kändes den här tävlingen mer som ett jippo (eller en tävling för knattegruppen). 

Det är helt enkelt inte snyggt med backar som är så branta att flera av åkarna behöver gå ned på ettans växel, eller rent utav saxa! 

Pucklarna och det lilla droppet var bland det larvigaste jag sett på en världscuptäving någonsin!

 

 

Jag har inte sagt att åkarna i världseliten är dåliga på att åka utför, bara att Ustiugov behöver träna lite på kurvtagning. Det verkar dock som fler på forumet klagar på banan än åkarna själva, annars har ju åsikterna varit att det behövs mer krävande och tekniska banor för att tex bevara den klassiska tekniken. Allt behöver inte vara som det alltid varit och lite regler skadar inte så att skidsporten vitaliseras. Jag skulle tro att de bästa skidåkarna snabbt tränar upp sig på nya teknikmoment och lär sig utnyttja dessa om teknikbanor återkommer i tävlingsprogrammet framöver. Lite ovisshet skapar mer spänning i tävlingarna, dock bör inte brister i utrustningen kunna få påverka resultatet som brutna stavar eller tappade skidor. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sagt att åkarna i världseliten är dåliga på att åka utför, bara att Ustiugov behöver träna lite på kurvtagning. Det verkar dock som fler på forumet klagar på banan än åkarna själva, annars har ju åsikterna varit att det behövs mer krävande och tekniska banor för att tex bevara den klassiska tekniken. Allt behöver inte vara som det alltid varit och lite regler skadar inte så att skidsporten vitaliseras. Jag skulle tro att de bästa skidåkarna snabbt tränar upp sig på nya teknikmoment och lär sig utnyttja dessa om teknikbanor återkommer i tävlingsprogrammet framöver. Lite ovisshet skapar mer spänning i tävlingarna, dock bör inte brister i utrustningen kunna få påverka resultatet som brutna stavar eller tappade skidor. 

Vem är det som säger att den klassiska tekniken är värd att bevara i världscupen? Absolut inte jag.  :P 

 

Mitt förslag till en välbehövlig optimering skulle se ut ungefär så här:

 

1. Plocka bort den klassiska tekniken helt från FIS-världscupen och låt i stället långloppen i Ski Classics vara forumet för klassisk skidåkning. 

 

2. Kör bara VM-vartannat år. Låt således vartannat år vara mästerskapsfritt och gör då TDS till en större längre och viktigare händelse som bara går av stapeln när det inte är mästerskap. 

 

3. Förenkla distanserna och disciplinerna så att det bara finns tre (huvudsaklig) individuella tävlingsformer som grund. Låt herrar och damer alltid köra samma bana och distans.

- Sprint (alltid fri teknik)

- 10km (alltid fri teknik, alltid individuell start)

- 25km (alltid fri teknik, alltid masstart) skulle lika gärna kunna vara 20km eller 30km 

 

- 50km (enbart på mästerskap och Holmenkollen, klassisk teknik, alltid masstart,

(således en möjlighet för långloppsåkarna från Ski Classics att vara med på mästerskapen))

- Mästerskapsstafett 4x10km (fri teknik på alla distanser)

(ett intressant alternativ skulle vara att man körde 5km + 10km + 5km + 10km)

 

Det absolut viktigaste är att fimpa klassisk teknik i världscupen så att ländskidåkningen kan snylta lite tyska, polska och franska åkare från skidskyttet (för det är bara att acceptera att skidskytte numera är betydligt större).

 

...alternativt kan FIS lägga in fler hopp och mer avancerade hinderbanor som åkarna ska ta sig igenom, kanske även placera ut lite "gladiatorer" längs spåret? (obs ironi) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

...alternativt kan FIS lägga in fler hopp och mer avancerade hinderbanor som åkarna ska ta sig igenom, kanske även placera ut lite "gladiatorer" längs spåret? (obs ironi) 

 

Tack, där satte jag morgonkaffet i halsen..  :lol:

 

Tyckte gårdagens sprint var riktigt rolig. Banan gynnade tekniskt skickliga åkare (Klaebo vs Ustiugov t ex) men höll det ändå på en ganska rimlig nivå. Sporten behöver mer spänning för att inte tappa publik, sprint är en utmärkt tävlingsform för detta och gårdagens tävlingar var ett steg åt rätt håll.

Link to comment
Share on other sites

Lustigt. Trots gladiatorer och dödshopp så var det dom gamla mästarna som vann etappen igen. Stina, Kläbo, Ustiugov, Diggings och caldwell var i topp. Dom som klagade var blåbärsligan. Kanske längdskidåkning trots allt inte är deras grej. Bridge är rätt kul.

 

Har vi nån svensk dam topp 30 efter Alpe Cermis?

Vilket skämt. Svenska damlandslaget kunde lika gärna åkt på Musse pigg Open

Link to comment
Share on other sites

Dagens tävlingar i Val Mustair var ännu ett exempel på längdskidsportens (dvs. mer specifikt; FIS världscup) allt mer desperata situation.

En skicrossbana! (man tar sig för pannan)

 

Varje år bevittnar vi allt konstigare påhitt: 

Som att det inte var nog med att tävla både i fristil och ofristil. Dessutom blandar man jaktstarter med intervallstarter, dubbeljakter och skiathlons, distanslopp och sprinttävlingar, samt en hel massa olika distanser, som dessutom är olika för herrar och damer. Allt detta under en säsong på ett par korta vintermånader. 

 

Och ännu konstigare blir det med alla försök att stävja teknikutvecklingen med stakfria zoner och andra begränsningar i materialet, så som nedkortade stavlängder etc.

 

Sporten behöver inte fler nya påhitt. Tvärt om, den behöver färre. 

 

...och då har jag inte ens nämnt den utbredda dopingproblematiken ännu!

 

Just detta med att absolut döda all naturlig teknikutveckling inom sporten och sedan desperat hitta på krystade "nyheter" för att försöka hålla intresse i sporten är totalt ologiskt. Allt som inte kommer från fis-toppen ska förbjudas omedelbart.
Link to comment
Share on other sites

Varje år är det ett gäng åkare som spurtar till "spurtpriser" som inte finns. 
Jag förstår att man blir osäker när man snurrar varv efter varv på en kort varvbana och dessutom är seg i tanken efter att hela tiden ligga på max ...men ändå? Kan inte ledarna bli bättre på att kommunicera med åkarna? 

Link to comment
Share on other sites

De kanske trodde på fransosen

som sa att snön inte var frosen

och förkyld blev Linn

annars hade hon nog åkt på skin

kanske vallateamet suttit och tuggat

men glömt att det finns nåt som heter ruggat

därför hördes Stina väsa

när hon höll på att stå på sin näsa

denna gång körde Calle ej i diket

ty han visade att än lever liket

Link to comment
Share on other sites

De kanske trodde på fransosen

som sa att snön inte var frosen

och förkyld blev Linn

annars hade hon nog åkt på skin

kanske vallateamet suttit och tuggat

men glömt att det finns nåt som heter ruggat

därför hördes Stina väsa

när hon höll på att stå på sin näsa

denna gång körde Calle ej i diket

ty han visade att än lever liket

Applåder. Dock vete tusan om liket lever. Att bli 5a i en masstart där ingen bryr sig utanför topp 3 är inte mkt att hurra för. De svenska herrarna är verkligen usla. Vad gör Rickardsson på tds?

Link to comment
Share on other sites

Han spurtade trots allt ner bl.a. Tönseth och Kläbo. Med tanke på hans lopp den senaste månaden var det ju ett steg framåt. Känns som att han ändå använde en hyfsad taktik, att spara allt till slutet och sedan göra en rejäl rusch sista halvkilometern. Hade han varit lite längre fram i fältet innan rusningen hade det kunnat räcka till pallen. Han är bra på att rusa när det är klassisk stil. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...