Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

TdS 2018/2019


skogsvakt

Recommended Posts

Sen är ju formatet (masstart på platt bana i snöfall) räligt...jag scrollade fram till de sista fem minutrarna typ.

Jag tycker masstarten är kanonkul jämfört med att sitta och titta på åkare i individuell start som ur samma kameravinkel åker förbi fyra mellantider i två timmar. Om nån vill döda längdsporten så är det receptet, det är knappast konkurrenskraftigt med spänningen i skidskytte (eller annan idrott för den delen).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tycker masstarten är kanonkul jämfört med att sitta och titta på åkare i individuell start som ur samma kameravinkel åker förbi fyra mellantider i två timmar. Om nån vill döda längdsporten så är det receptet, det är knappast konkurrenskraftigt med spänningen i skidskytte (eller annan idrott för den delen).

 

Om det är nåt som dödar spänningen så är det ju en masstart. I individuell start sitter man ju som på nålar hela tiden så där tycker vi nog olika.

Link to comment
Share on other sites

Om det är nåt som dödar spänningen så är det ju en masstart. I individuell start sitter man ju som på nålar hela tiden så där tycker vi nog olika.

En tycker si och vill bara ha det på detta viset, en annan tycker så och vill onte se något annat.

Men är det inte bredden på sporten som är en stor del av charmen?

Vi har idag i praktiken tre stilar: "extrem klassiskt" med stakförbudszoner, "fri klassiskt" där man får använda alla klassiska stilar efter eget gottfinnande (även staka hela om man orkar) och "fristil" där man får använda precis den teknik man vill.

Vi har tävlingar och lopp från 100m, sprint på 1km, över 5, 10, 15, 30, 50km, över långlopp till 90, och ända till 220km!

Vi har individuella starter, masstart, jaktstarter och olika former av stafetter och tourer.

Vilken bredd! Varför ska man då klaga på allt annat än sin egen favorit vad gäller, stil, sträcka och tävlingsform?

Själv åker jag allra helst långa masstartslopp i fri stil i fjällmiljö. Men njuter lika mycket av att se en klassisk sprint i stadsmiljö.

Link to comment
Share on other sites

En tycker si och vill bara ha det på detta viset, en annan tycker så och vill onte se något annat.

Men är det inte bredden på sporten som är en stor del av charmen?

Vi har idag i praktiken tre stilar: "extrem klassiskt" med stakförbudszoner, "fri klassiskt" där man får använda alla klassiska stilar efter eget gottfinnande (även staka hela om man orkar) och "fristil" där man får använda precis den teknik man vill.

Vi har tävlingar och lopp från 100m, sprint på 1km, över 5, 10, 15, 30, 50km, över långlopp till 90, och ända till 220km!

Vi har individuella starter, masstart, jaktstarter och olika former av stafetter och tourer.

Vilken bredd! Varför ska man då klaga på allt annat än sin egen favorit vad gäller, stil, sträcka och tävlingsform?

Själv åker jag allra helst långa masstartslopp i fri stil i fjällmiljö. Men njuter lika mycket av att se en klassisk sprint i stadsmiljö.

Nja, jag tror snarare att du sätter fingret på själva problemet. Det vi kanske ser som en "bredd" betraktar nog många som en obegriplig gröt. 

 

Om jag försöker se på det hela utifrån och sätta mig in i hur skidsporten kanske uppfattas av de som INTE hänger på skidforum och nästan maniskt följer sporten...

...inser jag att jag själv brukar vara tämligen hånfull gentemot exempelvis simningen där man tycks tävla i till och med de mest befängda och ineffektiva sätt att ta sig fram i vatten, det är väl nästan bara hundsim man inte tävlar i. Dessutom envisas man med att tävla i så många olika distanser att det är helt omöjligt att få en överblick om man inte är väldigt insatt. Således är jag helt ointresserad även om jag förstått att Sverige skördar stora framgångar. 

 

Om jag på samma sätt försöker sätta mig in i en TV-sänd löpartävling med individuell start ...är det något jag skulle vilja titta på? Knappast.

 

Link to comment
Share on other sites

...hmmm, vad tycker vi om Klæbos åkning under dagens TDS-lopp? 
Osportsligt eller taktiskt? 

Å ena sidan förlorade han ju oerhört mycket tid på Ustiugov i sammandraget, så han förlorade ju mest på det hela själv. 
Men att ligga på rulle under ett helt lopp och sedan bete sig på det där viset i sista backen... ?  :mellow:

Link to comment
Share on other sites

...hmmm, vad tycker vi om Klæbos åkning under dagens TDS-lopp? 

Osportsligt eller taktiskt? 

 

Å ena sidan förlorade han ju oerhört mycket tid på Ustiugov i sammandraget, så han förlorade ju mest på det hela själv. 

Men att ligga på rulle under ett helt lopp och sedan bete sig på det där viset i sista backen... ?  :mellow:

...med det sagt, det är nog mest grabbens oerhört irriterande och fjantbrattiga uppsyn som man stör sig på. Ibland brukade Northug göra liknande grejer i spåret och då brukad jag hylla honom. 

 

Link to comment
Share on other sites

En tycker si och vill bara ha det på detta viset, en annan tycker så och vill onte se något annat.

Men är det inte bredden på sporten som är en stor del av charmen?

Vi har idag i praktiken tre stilar: "extrem klassiskt" med stakförbudszoner, "fri klassiskt" där man får använda alla klassiska stilar efter eget gottfinnande (även staka hela om man orkar) och "fristil" där man får använda precis den teknik man vill.

Vi har tävlingar och lopp från 100m, sprint på 1km, över 5, 10, 15, 30, 50km, över långlopp till 90, och ända till 220km!

Vi har individuella starter, masstart, jaktstarter och olika former av stafetter och tourer.

Vilken bredd! Varför ska man då klaga på allt annat än sin egen favorit vad gäller, stil, sträcka och tävlingsform?

Själv åker jag allra helst långa masstartslopp i fri stil i fjällmiljö. Men njuter lika mycket av att se en klassisk sprint i stadsmiljö.

Jag tycker det var en bra sammanfattning av hur skidsporten ser ut idag, tilläggas bör att i vissa 5-milar har man lagt in skidbyte, som ger en extra dimension med ökad spänning inför varje varvning. Jag tillhör dem som tycker det är bra att man lagt in teknikzoner, så att den klassiska tekniken inte utarmas till enbart stakning, återstår att se vad MOVE kommer att innebära i långloppen. Själv gillar jag att tävla på kortare sträckor, där 10 km är min favorit och individuell start före masstart men vill fördenskull inte att de långa sträckorna skall strykas, det är variationen som berikar skidsporten.

Link to comment
Share on other sites

Dagens ungdomar. Kläbo personifierad. Han tror han är kung och cool. Men alla över 17 tycker han är en barnrumpa. Se och lär av riktiga mästare. Du ser aldrig Roger Federer spela pajas mot sina medspelare.

Bara det att han faktiskt är, om inte kung, så iaf kronprins...

Link to comment
Share on other sites

...hmmm, vad tycker vi om Klæbos åkning under dagens TDS-lopp? 

Osportsligt eller taktiskt? 

 

Å ena sidan förlorade han ju oerhört mycket tid på Ustiugov i sammandraget, så han förlorade ju mest på det hela själv. 

Men att ligga på rulle under ett helt lopp och sedan bete sig på det där viset i sista backen... ?  :mellow:

 

Nja, knappast osportsligt. Ustiugov valde att gå hårt hela loppet så att han fick dra var ju högst rimligt.

Klaebo lär ju inte släppa så länge han har krafter kvar men går ju inte heller upp och drar om han tycker det går för fort.

 

I sista backen handlade det bara om att komma först över krönet med så många meter som möjligt. Ingen hade krafter att rycka på klassiskt manér så Klaebo gjorde vad som behövdes för att skapa en liten lucka.

Northug sysslade ju med precis samma sak vill jag minnas.

 

Smart taktiskt agerat eftersom regelboken inte förbjuder det.

Link to comment
Share on other sites

Fast det såg inte snyggt ut i sista backen, när Kläbo först ryckte för att sen stanna av på Pettermanér. Ustiugov försökte rycka förbi precis före tidskontrollen, men hans ena stav fastnade/lossnade så han tappade balansen lite och sen var det kört. De sista meterna var väl inte heller så sportmannamässiga, då han reste sig upp och avstannande gled över mållinjen, lite hånfullt var det beteendet vill jag påstå. Det är inte svårt att se vem som är hans förebild....

Link to comment
Share on other sites

Där håller jag med Skogsvakt om att det blir Kalle Anka cup, eller "tio små apor" om Tds, speciellt då den går före Vm. Kör den bara mästerskapsfria år och utöka den med någon riktigt lång och tuff sträcka. En femmil eller ett långlopp. Som den ser ut i år skulle en klassisk femmil med individuell start passa bra.
Link to comment
Share on other sites

Där håller jag med Skogsvakt om att det blir Kalle Anka cup, eller "tio små apor" om Tds, speciellt då den går före Vm. Kör den bara mästerskapsfria år och utöka den med någon riktigt lång och tuff sträcka. En femmil eller ett långlopp. Som den ser ut i år skulle en klassisk femmil med individuell start passa bra.

Om man får stämma in i gnällkören så är det lite trist att det är så lika distanser också. Bara 15/10 km med lite olika startmetoder och mest fristil och sen 2 fristilssprintar plus sista etappen.

Link to comment
Share on other sites

Jag minns TdS med långköraren Cortina-Toblach. Kanske inte skapade en massa omkastningar, men lite omväxling var det.

Den distansen var ju höjdpunkten på hela tävlingen och kunde vara nog så utslagsgivande. 

Jag kommer framförallt ihåg när Cologna gick ut i tät, men hade bestämt sig för att göra sitt eget lopp i ett förutbestämt tempo. Och hur han sedan blev ifattåkt, för att sedan segla iväg igen när de andra kroknade och vinna med en större marginal än när han startade. :) Sjukt imponerande.

Link to comment
Share on other sites

Lösningen finns ju. Uppenbarligen blir det för tufft med mer än EN riktigt formtopp per säsong. Så TdS borde bara köras som nämnts tidigare mästerskapsfria säsonger. Och touren kan då göras hårdare. Plus att det ska ges rejäla världscupspoäng till slutplaceringarna. Så många att det är hopplöst att komma långt upp i världscupen om man inte slutför den. Deltävlingarna bör ges relativt lite poäng i. Allt för undvika just fenomenet med ”tio små Ulvangs”
Link to comment
Share on other sites

”– Snart har vi inga sponsorer i vår idrott längre för ingenting är intressant. Och ingen ser det på tv. Då får vi inga samarbetspartners eller sponsorer och då kommer vi bara ha längdåkning i Norge.”

 

Hoppas folk i Norge och Sverige är medvetna om att Nordisk kombination har mer sponsorpengar än ”langrenn”

 

FIS är ett gäng klåpare. Punkt slut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...