Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mätvärde skinskidor


sacrum

Recommended Posts

Har ett par rossignol skin comp som jag älskar att åka med ! Är det någon som har kunskap om mätvärde för skinskidor . Kan man få ett par som går kanonbra . Vilka värde på spann ska man ha ??

Du ska ju precis ha fäste om du står på en skida med hela din vikt.

eller missförstod jag frågan?

Link to comment
Share on other sites

jo men skiselector sätter ju din vikt på skidan och kollar så du får fäste sen kollar du så du har glid med din vikt på båda skidorna.

 

men åk till en skidhandlare med din utrustning så kan dom mäta upp din skida och rekommendera en liknande.

 

jag sa 95 kg, sen hittade vi två skidor som klarade det spannet och jag tog den billigaste.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par rossignol skin comp som jag älskar att åka med ! Är det någon som har kunskap om mätvärde för skinskidor . Kan man få ett par som går kanonbra . Vilka värde på spann ska man ha ??

Den frågan är högst motiverad. Jag har ung koll på vad jag skall ha på ett par vallningsbara skidor, men är väldigt osäker på vilka värden som gäller för skinskidor. I början tog man ut skinskidor i spannpointen (iaf på Outnorth), men vet inte om det går att få fram samma värden för skinskidor som för vallningsbara i Skiselectorn ?

Link to comment
Share on other sites

För att bidra med lite siffror till diskussionen så kan jag säga att jag nyligen köpte ett par Ross R-Skin från Skistart och fick dessa värden:

 

HBW: 2.1

FBW: 0.94

 

Flyttbar Turnamic-binding som jag kör på -2, behöver sätta tekniken för att få fäste och tycker att jag har fullgott glid. Inte upplevt att jag får tjuvhugg så länge jag står i spåret. Riktigt nöjd med detta.

 

Var länge tveksam till skins men som träningsskidor är det guld.. kladda med klister är ett minne blott :) Går och hoppas på ett riktigt svårvallat Vasalopp så man även får möjlighet att tävla med dem.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Skin skidor är Guds uppfinning till Alla  ! Har ett par Rossignol rskin comp - helt underbara . Är uttagna med 0,6 i framkant med full belastning . Åker på - 2 och rakat 2 cm i framkant . Önskar ngt bättre glid vid stakning dubbelt - även åka på 0 läge .

En del lägger sig på 0,8 full och runt 1,5 till 1,9 halv .

Är detta värden som är realistiska idag i handeln ?? Önskar alla en trevlig förtsättning

Link to comment
Share on other sites

För att bidra med lite siffror till diskussionen så kan jag säga att jag nyligen köpte ett par Ross R-Skin från Skistart och fick dessa värden:

 

HBW: 2.1

FBW: 0.94

 

Flyttbar Turnamic-binding som jag kör på -2, behöver sätta tekniken för att få fäste och tycker att jag har fullgott glid. Inte upplevt att jag får tjuvhugg så länge jag står i spåret. Riktigt nöjd med detta.

 

Var länge tveksam till skins men som träningsskidor är det guld.. kladda med klister är ett minne blott :) Går och hoppas på ett riktigt svårvallat Vasalopp så man även får möjlighet att tävla med dem.  ;)

Vad väger du och vilken nivå ung är du som skidåkare. Tycker att värdena för hel o halvvikt är något höga, men man kanske ska ligga lite högre på skinskidor, då de är att jämföra med klistervallade skidor. Vad innebär -2, fästpunkten framåt eller bakåt ?

Link to comment
Share on other sites

Vad väger du och vilken nivå ung är du som skidåkare. Tycker att värdena för hel o halvvikt är något höga, men man kanske ska ligga lite högre på skinskidor, då de är att jämföra med klistervallade skidor. Vad innebär -2, fästpunkten framåt eller bakåt ?

Väger 81 kg. Stod i led 5 på förra årets Vasalopp, skulle säga att jag har helt OK klassisk teknik och är noggrann med viktöverföringen. Håller med om att värdena kändes höga till en början men det har som sagt inte varit något problem att få fäste.

-2 innebär att den är flyttad bakåt (totalt 7 steg, -3 till +3). På noll-läget kunde jag känna vissa tjuvhugg (kan också bero på att skinsen då var helt nya), så jag flyttade bak bindningen har varit nöjd med det.

Dubbelstakar allt utom branta backar så var orolig för försämrat glid, men har blivit positivt överraskad.

Link to comment
Share on other sites

Väger 81 kg. Stod i led 5 på förra årets Vasalopp, skulle säga att jag har helt OK klassisk teknik och är noggrann med viktöverföringen. Håller med om att värdena kändes höga till en början men det har som sagt inte varit något problem att få fäste.

-2 innebär att den är flyttad bakåt (totalt 7 steg, -3 till +3). På noll-läget kunde jag känna vissa tjuvhugg (kan också bero på att skinsen då var helt nya), så jag flyttade bak bindningen har varit nöjd med det.

Dubbelstakar allt utom branta backar så var orolig för försämrat glid, men har blivit positivt överraskad.

Då väger vi ung lika mycket och jag var i din klass för ung 20-25 år sedan (fast jag få stå i led 5 ändå om jag vill = veteran) Jag har fastmonterade bindningar, men innan jag monterade dem, så testade jag ett par olika placeringar genom att tejpa fast bindningen, innan jag hittade den optimala placeringen. Mina Salomon skinskidor är 206 cm, har egentligen 203 cm, men köpte dem på rea och det var enda längden som hade passande spann. Är monterade som mina Ross 203 cm dvs något framför 0-läget. Att du kör i -2 och ändå har acceptabelt fäste är intressant, då det borde innebära att du har bättre glid än om du var i 0-läget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...