Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träna efter puls?

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Volevodin

så du tror inte jag kan bygga upp min kropp att ex springa 10km  varje dag, eller rättare sagt

måndag 10km löpning

tisdag 20km skidor

onsdag 1000m simning

osv

alltså köra pass som tar ut en till 80% varje dag?

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg

Volevodin

så du tror inte jag kan bygga upp min kropp att ex springa 10km  varje dag, eller rättare sagt

måndag 10km löpning

tisdag 20km skidor

onsdag 1000m simning

osv

Nock your self out Ozzian

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 373 inlägg

Volevodin

måndag 10km löpning

tisdag 20km skidor

onsdag 1000m simning

osv

Springer du varje dag är du snart skadad och kan inte träna alls, men det är helt annat med skidor. Här i södra Sverige, där snön kan försvinna på någon dag, brukar jag åka skidor varje dag eller åtminstone 6 dagar/vecka. Blir det barmark och man tvingas ta sig till konstsnöspår blir det  skidåkning ett par gånger/vecka och då alltid minst 1,5 tim. Då tvingas man ta fram rullskidorna igen för att uppehålla skidträningen ett par ggr/vecka, ibland varvat med inlines med stavar om underlaget tillåter. Stakintervaller på rullskidor tex 6x1 km kan också bli aktuellt, men mycket lite eller ingen löpning alls pga att den ger träningvärk i musklerna, vilket hämmar skidåkningen. Skidgång i slalombacke eller motsvarande är mycket bra både som styrketräning av skidmuskler och  även en viss konditionsträning, tufft men nyttigt. (då ligger jag väldigt när min maxpuls,   huja !)

Simning vet jag inget om, då jag är en "snigelsimmare" och helst undviker ofruset vatten.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jo jag testar ju vad som min kropp klarar nu.

planen är ett konditionspass om dagen i någon form och ett pass styrka om dagen.

men jag känner redan att kroppen värker så jag kommer minska styrketräningen ett tag, eller inte prioritera styrka iallafall.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Du får nog känna efter själv vad du orkar, 80 % orkar jag alla dagar i veckan om det är under timmen.
Men väldigt olika på olika människor.

Att variera är guld skulle jag säga, 6 dagar i veckan på skidor skulle ge mig ortopedbesök omgående pga axlar och armbågar.
Våra olika tips slutar nog på att du måste testa själv, bara inte för hårt, långt eller enformigt i början.
Du lär hitta dina skador om du är taggad....

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jo, helt sant.

Jag sprang nog på en liten förkylning, kändes lite väl stelt o jävligt igår morse så jag fick ta fram pannbenet för att köra 22 längder i simhallen, men fan va dum man är.

Ont o klen idag, så nu blir det PW tills kroppen vill igen, pannben är inte alltid bra:):)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar