Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet 2019


Staffan H

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag funderar mellan 3 olika par skidor.

 

1) Vanliga” klassiska skidor vallade enligt vallatips, vad det nu blir?

Kanske klister toppat med burkvalla?

2) Vallningsfria skins skidor som jag åkt 6 mil med, med ganska lyckat resultat.

Jag har move bindning som jag kan flytta också.

3) Ruggade ”Zero-skidor” som har fingerat ganska bra förutom en gång då jag fick ”styltor@ av snö. Förmodligen för att jag behandlade ytan för dåligt med Silicon.

 

Vilket alternativ blir bäst tror ni?

Skulle inte rekommendera ruggat på varvlopp om det inte snöar rejält. Du kommer att ha bergfäste första varvet men sen när spåren är tillplattade försvinner det mer och mer.

Link to comment
Share on other sites

Sköter inte serviceteamet allt sånt...?;)

Tyvärr så åker dom ju inte med och kan påminna eller skruva åt en. Fast man skulle kunna ha med sig en äggklocka som ringer en gång i minuten. Varje gång det ringer så gör man nåt.

Dricker, äter, skruvar, kör om, vilar..

Link to comment
Share on other sites

Så som prognosen ser ut med temperatur runt nollan och nederbörd. Skulle det kunna tänkas vara det före som det kan vara mest lämpat att välja skin-skidorna?

Jag kommer testa skinskidor imorgon, blir första loppet med dessa. Hoppas, som du säger, att det kan vara lämpliga förutsättningar för skins.

Återstår att se om det blir succe eller om man blir totalt avhängd i nedförsbackarna..  B)

Link to comment
Share on other sites

Kämpligt lopp. Obefintliga spår och massvis av vurpor, brutna stavar, etc. Klarade mig dock från detta lyckligtvis. 
Körde alltså med skinskidor, Ross R-Skin. Kändes som att jag hade bra glid, en kompis körde klistervalla på Madshus Redline och jag tyckte att jag gled likvärdigt, kanske något sämre.

Fästet var dock hopplöst. Behandlade skinsen med Swix Skin Care Zero igår och gissar att det försämrade fästet något, dock hördes samma tongångar från folk med klister så det var allmänt problematiskt skulle jag tro.

 

Nervös väntan på seedningsresultaten nu.. 

Link to comment
Share on other sites

Ja de var ett slitigt lopp. Jag hade fint fäste så länge det fanns spår och inte sämre glid än nån annan. Men tråkigt när inte spåren håller så man kan åka riktigt. Men det visste man väl innan :/

 

Fäste: K40S och KX35 i trampet

Glid: Svart Marathon rotokorkat

Link to comment
Share on other sites

Tycker tyvärr det blev som det nästan alltid är på vid tävling på lassalyckan, att varenda tillstymmelse till uppförsbacke blir söndersaxad, idag kanske lite värre än brukligt. Sen blir ju tävlingen nästan enbart att försöka sax-springa och stå i fartställning. Jag körde klister(rode Lila+start wide) täckt av vr50. Funkade kanon de få varven man kunde diagonala i backarna
Link to comment
Share on other sites

Jo men helt ok tycker jag!

 

Glid: LF6 + HF8 + FC8X

Fäste: Toko base + Swix universalklister + Skigo HF röd burk

Rill: 1mm hela skidan

 

Fästet höll ca halvvägs, ingen ifrysning i klistret. Sen fick jag (ofrivilligt) testa på att vara med i stakmaffian.

 

Banan på lassalyckan är väl lite sådär..Jag kunde i princip bara utnyttja två växlar (stakning och saxning). Försökte köra diagonal vilket fungerade i början med spår, men redan på andra/tredje varvet krävdes koncentration och kraft. Har väl inte den bästa tekniken heller, inte energisnålt nånstans...En lång slakmota på vasaloppet är nåt helt annat.

 

Ändå nöjd med dagen. Skidorna gled lika bra som de runt omkring. Ska jag fortsatt köra med fäste på varvlopp måste jag träna upp bålstabiliteten, rejält trött i ländryggen av skidorna som fladdrade åt alla håll.

 

Skulle jag klaga på nåt är det isåfall sportdrycken. Satan vad tunn den var. Ibland var jag osäker om det var vatten eller sportdryck.

 

Målet i år är led 3, gled in på 2:24 o det lär väl inte räcka tyvärr. Får bli stråken nästa söndag :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...