Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpte jag för hårda skintec-skidor?


Blomqvist

Recommended Posts

Jag måste börja röra på mig p.g.a. allt för mycket stillasittande, och minns att jag tyckte om att åka skidor som tonåring. Jag har inte stått på ett par skidor på över 30 år...

 

Sagt och gjort, jag åkte till XXL i Luleå igår, och fick vad jag tyckte bra hjälp av kunnig personal.

Jag kom hem med Aromic Redster C7 skidor med Rottefella Xcellerator Pro bindning, Redster Carbon stavar och Atomic Prolink Pro Classic pjäxor.

 

När jag läst nu forskat runt lite är jag dock orolig för att dom sålde på mig för hårda skidor.

Jag väger ganska precis 100 kg, ibland uppemot 105, men på skidorna står det att dom är för 104-115 kg.

Dom körde dom i någon press-maskin med en tv-skärm som tydligen testade hårdheten på skidan, och sa att det var den jag skulle ha.

 

Är det bara att kasta sig ut i spåret och prova, eller har jag köpt helt fel skidor?

Link to comment
Share on other sites

Fabrikanternas märkning har svajat betänkligt vad gäller skinskidor. Är dom uppmätta tycker jag att du bara kan ta och prova skidorna. Får du inte fast dom alls får XXL göra om och göra rätt. Känner du att det går jussepass att få ned dom kan du flytta bindningen ett hack framåt. Då har du en skida att växa i när du får bättre teknik. En för mjuk skida kan du aldrig få hårdare, men du kan flytta bindningen på en för hård skida. 

 

PS. 

Jag är avis om du kan åka på Ormberget, vilka fina spår! 

Min kompis har ett uttryck "Första sju gångerna på skidor varje säsong är hemska". Var inte rädd om det känns jobbigt i början, när allting börjar sitta framåt februari och solen tittar fram är det bara att njuta av skidåkningen! Förbättrad hälsa kommer utan att det känns jobbigt. 

DS

Link to comment
Share on other sites

Fick du med dig testlappen från Skiselector, där det står vilka värden skidorna har. Om inte kan du åka dit igen och fråga om de har kvar testlappen eller om de kan testa dem igen i Skiselector. Om du kan ta ett foto och lägga ut här på forumet så att man ser spannkurvorna eller om det inte går notera värdena för hel o halvvikt, så finns det personer här på forumet som är duktiga på att läsa spannkurvor.

Men jag tror inte du fått för hårda skidor när det är skinfäste på dem, då man normalt kan ha lite hårdare skin, eftersom skinnet bygger ung motsvarande klistervallning.

Link to comment
Share on other sites

Nix... Ingen testlapp. 

Får ge mig ut och prova dom imorgon.

Hur vet man om dom är som dom ska? Sist jag hade skidor var jag typ 15 år och det var fiskfjäll under dom.

Jag har alltid tyckt om pälsdjur mer än fiskar, så jag har höga förhoppningar på dom här nymodigheterna... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste börja röra på mig p.g.a. allt för mycket stillasittande, och minns att jag tyckte om att åka skidor som tonåring. Jag har inte stått på ett par skidor på över 30 år...

 

Sagt och gjort, jag åkte till XXL i Luleå igår, och fick vad jag tyckte bra hjälp av kunnig personal.

Jag kom hem med Aromic Redster C7 skidor med Rottefella Xcellerator Pro bindning, Redster Carbon stavar och Atomic Prolink Pro Classic pjäxor.

 

När jag läst nu forskat runt lite är jag dock orolig för att dom sålde på mig för hårda skidor.

Jag väger ganska precis 100 kg, ibland uppemot 105, men på skidorna står det att dom är för 104-115 kg.

Dom körde dom i någon press-maskin med en tv-skärm som tydligen testade hårdheten på skidan, och sa att det var den jag skulle ha.

 

Är det bara att kasta sig ut i spåret och prova, eller har jag köpt helt fel skidor?

Jag tycker att märkningen som står på pälsskidor funkar rätt bra omman går på det lägre värdet. Och du som väger starx över 100kg behöver nog inte vara orolig för att domblir för hårda, sällan pälsskidor är det på 100+ åkare.

 

Ut och prova.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att märkningen som står på pälsskidor funkar rätt bra omman går på det lägre värdet. Och du som väger starx över 100kg behöver nog inte vara orolig för att domblir för hårda, sällan pälsskidor är det på 100+ åkare.

 

Ut och prova.

Idag är jag 20+ kg överviktig, och förhoppningen är väl att komme ner till 90 kg i alla fall, dvs. att tappa 10-15 kg när jag kommer igång med träningen.

 

Jag kommer ju inte att tokträna, kanske åka en eller högst ett par, tre gånger i veckan, och det i lugnt tempo, men från att som idag röra mig från sängen till kylskåpet till soffan till toan till bilen, och därefter sitta helt still, till att motionera i alla fall en, kanske två gånger i veckan, borde förhoppningsvis ge resultat.

 

Sambon har fått för sig att vi ska äta nyttigt här hemma, och så har jag slutat röka för ett par månader sedan, så nu ska det väl hända grejor med kroppen.

 

Skulle ovanstående skidor funka även om jag vägde 90-95 kg?

Link to comment
Share on other sites

Ett bra tips, om röksuget sätter in, är att ut och träna. Jag hade en kompis under min karriär och han slutade röka och började träna. Under den värsta abstinensperioden blev det flera träningspass, när röksuget satte in. Det avtog, men då var han redan igång med träningen och det blev sen ganska många vasalopp och hårda duster med mig i skidspåret.

 

Det är väl bara att köra på och även om du tappar i vikt och det troligt att din teknik förbättras och du därmed klarar av att få fäste på hårdare skidor. Sen kan det ju inträffa att du vill gå vidare med ett par vallningsbara skidor och då köper ju dem efter den vikt du då har och skinnen funkar säkert bra som träningsskidor.

Link to comment
Share on other sites

Ett bra tips, om röksuget sätter in, är att ut och träna. Jag hade en kompis under min karriär och han slutade röka och började träna. Under den värsta abstinensperioden blev det flera träningspass, när röksuget satte in. Det avtog, men då var han redan igång med träningen och det blev sen ganska många vasalopp och hårda duster med mig i skidspåret.

 

Det är väl bara att köra på och även om du tappar i vikt och det troligt att din teknik förbättras och du därmed klarar av att få fäste på hårdare skidor. Sen kan det ju inträffa att du vill gå vidare med ett par vallningsbara skidor och då köper ju dem efter den vikt du då har och skinnen funkar säkert bra som träningsskidor.

Det där med mig och röksug är ett lustigt kapittel...

Jag rökte cigaretter i ett antal år, men sedan drygt ett år sedan rökte jag bara pipa.

En dag vaknade jag och tyckte inte att det smakade gott längre. Då var det slut.

Knepigt, faktiskt.

 

Idag provade jag skidorna för första gången.

Jag fick ge upp i första backen. Noll fäste, jag tog mig inte upp.

Ska åka tillbaka med dom imorgon så får dom hjälpa mig att justera in bindningen.

Jag undersökte dom ute i spåret men jag begrep mig inte alls på hur man gör för att flytta dom.

 

I övrigt är jag sopslut i hela kroppen efter knappa kilometern i lugnt tempo. -Det säger en del om det skick jag är i.

Link to comment
Share on other sites

härligt

lite orättvist att du har snö men vi kan ju börja med viktnedgång, jag ligger på 98 och du 100kg( jag har redan gått ner en del)

eller vi kan väga oss exakt ikväll och sen nästa söndag?

Vi kan även räkna antal km, ska vi räkna alla km , löpning ,pw,skidor eller bara skidor?

 

hehe, just nu på skoj men om 2 månader kanske det är blodigt allvar:):)

Link to comment
Share on other sites

härligt

lite orättvist att du har snö men vi kan ju börja med viktnedgång, jag ligger på 98 och du 100kg( jag har redan gått ner en del)

eller vi kan väga oss exakt ikväll och sen nästa söndag?

Vi kan även räkna antal km, ska vi räkna alla km , löpning ,pw,skidor eller bara skidor?

 

hehe, just nu på skoj men om 2 månader kanske det är blodigt allvar:) :)

 

Först måste jag bekanta mig med skidorna.

Dom är som sagt inte optimala just nu.

Jag tycker vi håller oss till viktnedgång och antal km. ståendes på skidorna. 

-Det räcker gott och väl för mig! ;)

Ska investera i en badrumsvåg, bara...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...