Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsnivå


Volevodin

Recommended Posts

Hur ligger ni till träningsmässigt fn ? För egen del måste jag säga att det är många år sedan (2007 senast) jag varit så dåligt förberedd vid denna tiden på året. Missade 14 dagar i början av december pga förkylning och ett operativt ingrepp samt ytterligare några dagar pga en vadskada. Sen kom jag igång med träningen runt jul och det blev 42 km på konstsnöspåret i Alvesta (4 ggr) vid sidan av övrig träning (rullskidor, inlines med stavar, lite löpning, PW)

 

Funderade på att ställa upp i GM till helgen, men efter dagens skidåkning i Landsbro har jag slagit det ur hågen. Åkte 17 km på 1.26.30 dvs strax över 5 min/km, men åkningen kändes inte bra. Kände mig ringrostig och hade ingen stuns i åkningen - det börjar gå utför med "gubben".

Fast det klart att är man 71 år som jag kan man nog inte vänta sig att det går fortare. Jag skall dit om en vecka och testa hur skejten känns, om det känns bra kan DM bli aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Är man i din aktningsfulla ålder tycker inte jag iaf att farten spelar så stor roll vid tävling. Det är stor respekt tycker jag till alla i H60-70. Utan tvekan hatten av.

 

Själv är jag i bättre skejtform än nånsin. Den klassiska tekniken är dock för sorglig. Jag går bra uppför och har motorn, men på platten är jag akterseglad.

 

Ulricehamn, Tranemo och Borås den av mig döpt till ”gyllene skidtriangeln” har haft spår i 6 veckor nu. Så träna på snö har gått fint. Dessutom ser kylan ut att vara på gång i Götaland. Så snart är nig 5km konstsnöspår nära. Även hunnit med resor till Grönklitt och långberget. Årets mål är SkøyteBirken. Vem orkar köa i Berga för att träla 9mil myrstakning :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut med din träning. :)  Du kan testa din skejtform i Smålands DM 15 km den 19/1. Tävlingen går i Jönköping och den brukar locka även åkare utanför distriktet, redan en anmäld från Töcksfors. Det brukar vara tuffa banor  speciellt om Kanonbacken finns med på slingan, åkte där för två år sedan och trots bara två varv sög den musten ur mig.

Link to comment
Share on other sites

Min form är sådär. Kan inte skylla på något speciellt. Har åkt skidor utomhus sedan slutet av november. Det blir mest pass runt 1.15- 1.30. Nästan alltid i samma fart och det är väl det som är problemet. Borde köra någon form av intervall åtminstone en gång/ vecka. Jag funderar ändå på att åka någon distans i Hällefors. Troligen skejt loppet i så fall.
Link to comment
Share on other sites

Har väl haft Hällefors i planeringen men har börjat tveka lite, då det går ett intressant lopp hemmavid samtidigt. På söndagen finns ett långlopp AMO-kabelloppet med en 20 km-sträcka som alternativ till 40 km. Min son har sagt att ville testa ett långlopp, men bara 20 km till att börja med och då skulle detta vara ett alternativ, fast chansen att det går att genomföra är liten efter 3 års inställda lopp.

Fördelen med att ställa upp i lopp är att man tvingas trigga upp sig lite från den bekväma träningslunken (lätt att bli bekväm) Första loppet kan vara lite chockartat, när det är full speta från start, men man vänjer sig efter ett par lopp.

Link to comment
Share on other sites

Så sant Volevodin. Det är huvudorsaken till att jag funderar på Hällefors och Masters SM. Då måste jag kliva ur min bekvämlighetszon och börja köra lite fart. Det är en liten hatkärlek det här med att ta på sig en nummerlapp. Det gör något med psyket och kroppen......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...