Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sällan klister i norr?


Antonio

Recommended Posts

Bor i Norrbotten och här uppe är det ju ofta rätt kallt på seedningsloppen. Men hur är det då om snön blir omvandlad (d.v.s. plusgrader och sedan kallgrader dagen efter)? Enligt boken Go Gli ska ju alltid omvandlad snö kräva klister täckt med burk.

Blir oftast ändå så att endast burk fungerar och rekommenderas i div. vallatips. Beror det på att spåren pistas kort inpå start och därmed blandar ihop omvandlad snö med "orörd" snö?

Har åkt tiotalet seedningslopp i norr- och västerbotten samt 3 vasalopp och ända tillfället då klister var den officiella rekommendationen var 2015 i Vasan då det var plusgrader i starten.

 

Är det solklart för er andra och bara jag som är trög? Annars tycker jag det är mkt som känns väldigt luddigt inom vallavärlden :)

 

//A

 

 

Link to comment
Share on other sites

Åker du inte skidor på våren och då blir det ofta milt med dagsmeja. Jag tycker att klistervallning för vårskidåkning däruppe fungerar mycket bättre, då snön inte är så smutsig. tex i april 2016 hade det kommit dryga halvdecimetern på natten och sen blev det plusgrader. Jag försökte först med burk, men sen lade jag på ett lager Start rött klister och det fungerade alldeles utmärkt, både fäste och ingen underfrysning, motsvarande förhållande här i söder hade den vallningen inte fungerat. Jag tror det beror på att underlaget är ett tjockt lager snö i norr medan vi här i söder ofta har marken eller konstsnö som underlag.

 

ps. Jag tror Lars-Erik kan ge tips på klistervallning på Norrbottensnö, fäste vill de flesta ha oavsett hur man preparerar gliddelarna.

Link to comment
Share on other sites

Man måste alltid avgöra på plats vilken valla som gäller. Prio 1 är vilken konsistens snön har. Inte temperaturen primärt. Och korrekt, ompistat kan ge burk istället för klister. Det finns heller ingen given gräns när burk kontra klister ska användas

 

Det låter ju väldigt logiskt. Jag skulle dock aldrig palla med att börja valla på plats timmarna innan ett seedningslopp. Om tillförlitliga vallatips inför loppet saknas och värderleken har slagit om ett par gånger får jag helt enkelt valla upp ett par kallföresskidor samt ett par klisterskidor för att vara på den säkra sidan :)

 

//A

Link to comment
Share on other sites

Klister, va ä de?

Ahaa, det jag kladdade på skidorna till vattenskidloppet Ösm-14. Mitt livs (nästan) enda klistervallning funkade i två mil. De som lämnade in för vallning hade fäste hela loppet.

Om det är klisterföre till min nästa vasa 2024 ska jag också lämna in. För vallning alltså.

Vårfören skejtar jag.

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju väldigt logiskt. Jag skulle dock aldrig palla med att börja valla på plats timmarna innan ett seedningslopp. Om tillförlitliga vallatips inför loppet saknas och värderleken har slagit om ett par gånger får jag helt enkelt valla upp ett par kallföresskidor samt ett par klisterskidor för att vara på den säkra sidan :)

 

//A

Kommer det valllatips från tillverkarna har dom förhoppningsvis varit på plats och provat. Då kan man lita på dom. Annars är det alltid klokt att valla upp fler par skidor innan race, om man har möjlighet till det. Personligen brukar jag aldrig bomma. Men har nog aldrig ställts inför en situation där det varit så osäkert. Men jag tävlar mest/enbart fristil så :) jag slipper.

 

 

Men din huvudfråga var väl om omvandlad snö alltid kräver klister. Svaret är nej. Sen säger du klister täckt med burk. Det är lite väl brett uttalande. Ja, en klistergrund täckt med burk funkar ju på alla burkfören. Beror ju på hur man lägger det. Nja, finns för många om och men för att generalisera så, och Hamren är lite av en skojare, enligt mig. :) Köp skin om du vill ha det enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Blir oftast ändå så att endast burk fungerar och rekommenderas i div. vallatips. Beror det på att spåren pistas kort inpå start och därmed blandar ihop omvandlad snö med "orörd" snö?

 

Är det solklart för er andra och bara jag som är trög? Annars tycker jag det är mkt som känns väldigt luddigt inom vallavärlden :)

 

//A

 

Finns inget luddigare än valla! Jag har tävlat på klister ett par gånger i Västerbotten.

 

7-mila med räls på morgonen följt av dagsmeja lite senare. Jag hade en grund med skarklister och så toppat med Start Wide. Fungerade bra!

 

Stora Vildmannaloppet på 100% omvandlad konstsnö. Stenhårda spår. Hade skarklister som grund och lät skidorna frysa. Drog på Swix Blå ovanpå. Bergfäste och bra glid! 

Link to comment
Share on other sites

Kommer det valllatips från tillverkarna har dom förhoppningsvis varit på plats och provat. Då kan man lita på dom. Annars är det alltid klokt att valla upp fler par skidor innan race, om man har möjlighet till det. Personligen brukar jag aldrig bomma. Men har nog aldrig ställts inför en situation där det varit så osäkert. Men jag tävlar mest/enbart fristil så :) jag slipper.

 

 

Men din huvudfråga var väl om omvandlad snö alltid kräver klister. Svaret är nej. Sen säger du klister täckt med burk. Det är lite väl brett uttalande. Ja, en klistergrund täckt med burk funkar ju på alla burkfören. Beror ju på hur man lägger det. Nja, finns för många om och men för att generalisera så, och Hamren är lite av en skojare, enligt mig. :) Köp skin om du vill ha det enkelt :)

 

Ja, Skin-skidor står högt upp på min önskelista inför nästa säsong, dock inte för tävling..tror jag. Hamren skriver t.o.m. att "gammal" snö alltid vallas med grundklister/hårt klister/dagsaktuell burkvalla. Omvandlad snö vallas alltid med rent klister. Det var jag som hade blandat ihop det :)

 

Finns inget luddigare än valla! Jag har tävlat på klister ett par gånger i Västerbotten.

 

7-mila med räls på morgonen följt av dagsmeja lite senare. Jag hade en grund med skarklister och så toppat med Start Wide. Fungerade bra!

 

Stora Vildmannaloppet på 100% omvandlad konstsnö. Stenhårda spår. Hade skarklister som grund och lät skidorna frysa. Drog på Swix Blå ovanpå. Bergfäste och bra glid! 

 

Det är ju det jag vill ha; bergfäste OCH bra glid! :D

Link to comment
Share on other sites

Sen förstår jag inte rädslan för klister, jag tycker det inte är svårt att ta bort klistret från skidorna På med toalettpapper först och låt det suga åt sig lite (gärna över natten) Sen tar jag skidskrapan och drar bort en stor del av klistret. Det går sen ganska lätt att tvätta bort resten av klistret med vallaväck, mycket lättare än burkvalla, som kan vara knepig att få bort helt.

Link to comment
Share on other sites

Sen förstår jag inte rädslan för klister, jag tycker det inte är svårt att ta bort klistret från skidorna På med toalettpapper först och låt det suga åt sig lite (gärna över natten) Sen tar jag skidskrapan och drar bort en stor del av klistret. Det går sen ganska lätt att tvätta bort resten av klistret med vallaväck, mycket lättare än burkvalla, som kan vara knepig att få bort helt.

Varmluftpistol, skrapa, sista med vallaväck eller lacknafta så är det borta på 2 min.

Link to comment
Share on other sites

Toapapper och sedan varmluftspistol så behöver man knappt rengöra vallasickeln.

Lite vallaväck och en trasa, 2 minuter ca och sedan brukar jag torka med varmluftspistolen också .

Igår i Nybro hade inget annat än klister gett det bergfäste man vill ha och glidet var kvar.

Eller tidningspapper på, stryk fast det lite lätt med vallastrykjärnet och skrapa sedan bort papper + klister. Lite vallaväck för resten. Sen brukar jag inte vara jättenoga med att få bort det allra sista, man ska ju ändå på med nytt grundfäste och då är en tunn hinna gammalt klister i en kort fästzon bara bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...