Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vallachefen Urban Nilsson lmnar landslaget

Tvlingsprogram Volkswagen Cup och Scandic Cup 2019/2020

Craft och Vasaloppet frlnger och frstrker samarbetet

Landslaget p sn i Sognefjll

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Checka in skidor på flyget

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

AcAnd

AcAnd

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Tips på bra emballage när man skall flyga? Blir mellanlandning till Italien. 2 par längdskidor och 2 par stavar. Tänker mig pvc rör eller ngt att lägga materialet i och sedan ner i skidbagen? Något tips ?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Köp bubbelplast i mängder på jula. Skidor klarar det mesta. Tejpa stavarna längs skidorna. Ta av trugorna.

https://www.jula.se/...UaAuINEALw_wcBå

MikaelBerglund

MikaelBerglund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Jag lättade på plånboken och köpte en Sportube från Huselius. Har fungerat bra. Valde modellen med två par skidor och två par stavar. Fördelen med den är att den går att dra fram som en rullväska. 

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg

Är ni flera så dela på skidfodral och stor stavtub, det ryms ju i alla fall 3 par skidor i ett fodral. Man kan spara nån krona också, vi är 9 st som åker ner till ML och har bokat 5 skidfodral.

Annars funkar ett 50 mm pvc rör till stavarna ifall du tar loss trugor. Jag har aldrig fått skador på skidorna, men som nämndes tidigare så borde ju bubbelplast funka finfint!

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 119 inlägg

Jag kör med ett gammalt Swix stavfodral som jag lägger stavarna i. Sen lägger jag stavfodralet i skidfodralet tillsammans med skidorna.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 225 inlägg

Men är det inte begränsningar av hur många skidor som man får ha/emballage. När jag flög till Gve 2016 skickade jag skidorna med Bussgods, då jag inte fått ta med alla fyra paren på flyget, men nu har Bussgods slutat, men det går kanske lika bra med Schenker. Vilka regler som gäller vid utlandsflyg har jag inte koll på, men 2 par skidor bör man nog ha med till ML, om man inte kör på blanka skidor.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 119 inlägg

Men är det inte begränsningar av hur många skidor som man får ha/emballage. När jag flög till Gve 2016 skickade jag skidorna med Bussgods, då jag inte fått ta med alla fyra paren på flyget, men nu har Bussgods slutat, men det går kanske lika bra med Schenker. Vilka regler som gäller vid utlandsflyg har jag inte koll på, men 2 par skidor bör man nog ha med till ML, om man inte kör på blanka skidor.

Jag har vara flugit med SAS och där får man ha ett skidfordral (och en pjäxbag) och där kan det ju rymmas olika många skidor... Jag har åkt med 3 par plus stavfodral i skidfordralet utan problem i alla fall. Sen är det väl rätt många som flyger med alpinskidor som är ännu mer otympliga.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Jag lättade på plånboken och köpte en Sportube från Huselius. Har fungerat bra. Valde modellen med två par skidor och två par stavar. Fördelen med den är att den går att dra fram som en rullväska. 

Efter att ha fått ett par riktigt fula hack i skidorna (troligtvis från någon tung stålkantad alpinutrustning) så investerade även jag i en SporTube i hårdplast. 
https://www.sportube...p/11bkswez.htm 
Den smala varianten rymmer två par skidor och två par stavar utan problem. 

Det enda problemet är att den (så klart) väger lite mer än en tygväska och att man ofta får frågor om vad man har i det exotiska fodralet.  :)  
En annan fördel är att man kan smyga ned rätt mycket kläder och annat i fodralet om man skulle behöva packa extra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 225 inlägg

Efter att ha fått ett par riktigt fula hack i skidorna (troligtvis från någon tung stålkantad alpinutrustning) så investerade även jag i en SporTube i hårdplast. 
https://www.sportube...p/11bkswez.htm 
Den smala varianten rymmer två par skidor och två par stavar utan problem. 

Det enda problemet är att den (så klart) väger lite mer än en tygväska och att man ofta får frågor om vad man har i det exotiska fodralet.  :)  
En annan fördel är att man kan smyga ned rätt mycket kläder och annat i fodralet om man skulle behöva packa extra.

Pölder säljer både den lilla och den stora modellen för 1799 resp 2499 kr, 3,8 kg resp 5,6 kg, 2 resp 4 par skidor, så man behöver inte beställa utomlands.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 985 inlägg
Har kört liggunderlagstricket i vanligt skidfodral och stavtuben tillsammans med skidorna i det. Kan vara idé att komplettera med handduk/bubbelplast runt skidorna och ett annat bra tips är att lägga en plastlåda ”Big Pack” i ändarna på fodralet för att skydda skidspetsarna.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 225 inlägg

När jag beställde skidor från Intersport levererades de i en rund tub, den borde fungera utmärkt för ett par skidor + stavar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar