Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Checka in skidor på flyget


AcAnd

Recommended Posts

Är ni flera så dela på skidfodral och stor stavtub, det ryms ju i alla fall 3 par skidor i ett fodral. Man kan spara nån krona också, vi är 9 st som åker ner till ML och har bokat 5 skidfodral.

Annars funkar ett 50 mm pvc rör till stavarna ifall du tar loss trugor. Jag har aldrig fått skador på skidorna, men som nämndes tidigare så borde ju bubbelplast funka finfint!

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte begränsningar av hur många skidor som man får ha/emballage. När jag flög till Gve 2016 skickade jag skidorna med Bussgods, då jag inte fått ta med alla fyra paren på flyget, men nu har Bussgods slutat, men det går kanske lika bra med Schenker. Vilka regler som gäller vid utlandsflyg har jag inte koll på, men 2 par skidor bör man nog ha med till ML, om man inte kör på blanka skidor.

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte begränsningar av hur många skidor som man får ha/emballage. När jag flög till Gve 2016 skickade jag skidorna med Bussgods, då jag inte fått ta med alla fyra paren på flyget, men nu har Bussgods slutat, men det går kanske lika bra med Schenker. Vilka regler som gäller vid utlandsflyg har jag inte koll på, men 2 par skidor bör man nog ha med till ML, om man inte kör på blanka skidor.

Jag har vara flugit med SAS och där får man ha ett skidfordral (och en pjäxbag) och där kan det ju rymmas olika många skidor... Jag har åkt med 3 par plus stavfodral i skidfordralet utan problem i alla fall. Sen är det väl rätt många som flyger med alpinskidor som är ännu mer otympliga.

Link to comment
Share on other sites

Jag lättade på plånboken och köpte en Sportube från Huselius. Har fungerat bra. Valde modellen med två par skidor och två par stavar. Fördelen med den är att den går att dra fram som en rullväska. 

Efter att ha fått ett par riktigt fula hack i skidorna (troligtvis från någon tung stålkantad alpinutrustning) så investerade även jag i en SporTube i hårdplast. 

https://www.sportube.com/Series-1-Sportube-p/11bkswez.htm 

Den smala varianten rymmer två par skidor och två par stavar utan problem. 

Det enda problemet är att den (så klart) väger lite mer än en tygväska och att man ofta får frågor om vad man har i det exotiska fodralet.  :)  

En annan fördel är att man kan smyga ned rätt mycket kläder och annat i fodralet om man skulle behöva packa extra.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha fått ett par riktigt fula hack i skidorna (troligtvis från någon tung stålkantad alpinutrustning) så investerade även jag i en SporTube i hårdplast. 

https://www.sportube.com/Series-1-Sportube-p/11bkswez.htm 

Den smala varianten rymmer två par skidor och två par stavar utan problem. 

Det enda problemet är att den (så klart) väger lite mer än en tygväska och att man ofta får frågor om vad man har i det exotiska fodralet.  :)  

En annan fördel är att man kan smyga ned rätt mycket kläder och annat i fodralet om man skulle behöva packa extra.

Pölder säljer både den lilla och den stora modellen för 1799 resp 2499 kr, 3,8 kg resp 5,6 kg, 2 resp 4 par skidor, så man behöver inte beställa utomlands.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...