Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Diagonalåkning min svaga punkt.


Vasa 2013

Recommended Posts

Jag tycker mig vara i hyfsad form (inte elitnivå dock) vad gäller skidåkning men när det kommer till diagonalåkning i uppförsbackar blir jag totalt slut. Armarna skriker sluta. Pulsen stiger mot max. Liknande är det när man kör stavgång på barmark. Att staka uppför blir jag inte lika trött av trots att en större del av kroppen får arbeta. Att staka i flera timmar är mest ett handblåseproblem. Har jag tränat för lite diagonal?

Vasaloppsspåret är ju inte platt så det lär ju bli en del diagonalåkning som vanligt men jag väggar totalt i de små uppförsbackarna på slutet. Någon som har träningstips så här några veckor innan VL?

Link to comment
Share on other sites

Diagonalåkning är modern av all skidåkning. Det är inte en växel , det är en konstform. Ett uttryck för harmoni. Tryck och njut. En rörelse så vacker att Mona Lisa bleknar. Vad är det för vits att åka längdskidor om man inte diagonalar?

 

Klassiska sättet att träna diagonal är att åka utan stavar. Börja varje pass med det som uppvärmning

Link to comment
Share on other sites

Låter märkligt att det är armarna som blir trötta. Håller med oxberg, du har nog fel teknik och kränger dig upp med överkroppen. Något som bara bör hända om man har taskigt fäste. Brukar du ha tillräckligt bra fäste så att du kan gå upp utan att använda stavarna tror du? Testa i svaga motlut utan stavar och se om du jobbar med benen ordentligt.

 

Annars är jag också väldigt svag relativt andra i diagonal. Så ofta som man håller jämnt eller går lite starkare än andra på platten för att sedan bli ifrånsvept uppför, trots att det känns ok. I mitt fall är det nog mest att jag tränar för mycket i platt terräng, både skidåkning och löpning. Framför allt känns övergångarna mellan stakning och diagonal eller frånskjut jobbiga. Mot sluten av VL runt Hökberg med alla småbackar orkar jag knappt ändra växel längre. Man känner ibland hellre för att staka upp en backe än att diagonala för skiftet tar för mycket energi. Åtminstone min konstiga känsla.

 

Man bör nog träna mer kuperat än man tror, trots att det är så mycket stakning.

Link to comment
Share on other sites

Min teori är att armarna blir trötta av mjölksyran, jag tror också att den kommer av benarbete och att du inte använder bålen vid diagonalstaktag som vid dubbelstakning. Kort sagt andra muskler och traditionellt så driver benen puls och mjölksyra mer än andra muskler.

Till slut så låter det som om du har för lite fäste och därmed mycket benarbete till liten nytta, det mesta går neråt och lite framåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade att dels åka utan att använda stavar, dels att inte dra mig fram med armarna så mycket igår och balansövningen gjorde nog susen för att parera balansen med stavarna tar mycket kraft ur armarna. Istället kändes det i benen, så jag kanske är på rätt väg där. Nu var det bara platt där jag åkte men med bra fäste borde backarna gå lite lättare. Att diagonalåkning är en "benövning" hade jag glömt efter all stakåkning.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker min teknik verkar vara bättre när jag drar på och försöker åka fort. Gäller både diagonal

och stakning. Är inne på att hitta bra teknik genom fartökningar för att sedan jobba på att åka

avslappnat i den högre farten. Sen är frågan om den, förhoppningsvis, bättre åkekonomin blir kvar

även vid lite lägre farter. Någon annan som har erfarenheter om detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker min teknik verkar vara bättre när jag drar på och försöker åka fort. Gäller både diagonal

och stakning. Är inne på att hitta bra teknik genom fartökningar för att sedan jobba på att åka

avslappnat i den högre farten. Sen är frågan om den, förhoppningsvis, bättre åkekonomin blir kvar

även vid lite lägre farter. Någon annan som har erfarenheter om detta?

 

Speciellt i stakning tycker jag att min teknik far ut genom fönstret när det blir riktigt intensivt. För mig funkar det bäst att börja i lugnt tempo och sen sakta hitta tekniken även i högre intensitet. 

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att det krävs rejält med fäste om man inte har tekniken eller slöåker uppför. Ju bättre tränad man är och ju bestämdare man åker desto lättare att få fast skidorna. Men under ett VL är nog många motionärer inklusive mig för trött för att åka tillräckligt distinkt. Och samtidigt vill man inte förstöra glidet med allt för mycket fäste för trots allt är det lite av en kompromiss. Kanske ställbara bindningar är ett bra alternativ?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

en favoritövning för balans är att (helst i svag nedförsbacke) diagonala utan stavar och sedan stanna på ett steg och hitta balansen på det benet. och sedan skida några steg och sen glida. Då märker man om man faktiskt har all tyngd på ena skidan och hittar balansen på detta ben

...helt rätt, ska man träna utan stavar är det bäst på platten eller där det är svagt utför, därför att då måste du åka med "hög höft" och vikten rätt för att få fast skidan, för att göra det extra svårt eller vill maximera tekniken har du inte mer fäste än när du åker med stavar. 

 

//F

Link to comment
Share on other sites

Har du tillräcklig balans blir armarbetet väldigt korta insatser, och du slipper få mjölksyra. Är du lite vinglig och håller emot med spänd arm, får du längre anspänningstid i muskeln. Så som alla andra skriver träna balans, låga axlar och att låta armarbetet enbart handla om framdrivning

Link to comment
Share on other sites

Fick tipset en gång att tänka att man sparkar en boll framför sig i diagonalåkningen uppför. Tycker det hjälper mig att få fram och fast skidorna.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi9xbyZ9_TfAhVEFywKHclbDdQQyCkwAHoECAoQBQ&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dty5xnq1jFYE&usg=AOvVaw0YooUY7tQDFdobfL37wAb_

Testa med denna melodi i hörlurarna, så kommer du flyga uppför backarna !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...