Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Inbjudan till Vålarullen - Tämnaren runt


Joo

Recommended Posts

Såg ingen klassindelning. Är det en gemensam klass oavsett hjul?

Det blir en gemensam klass i år, sen får vi se var vi hamnar till ett annat år. Blir det god uppslutning så kan det ju finnas anledning att dela upp i flera klasser.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju bli skoj att få köra om en massa cyklister, hoppas det inte är för mycket trafik bara. Då kan det bli trångt

Det är funktionärer och väl skyltat så vi gör det vi kan för att andra trafikanter ska visa hänsyn.

 

Jag har dessutom åkt den rundan ett antal gånger och trafiken brukar sällan ställa till problem.

Link to comment
Share on other sites

Vad härligt! Efter att nästan ha tappat motivationen för träning helt och hållet under de 2 senaste veckorna är den nästan på topp igen i och med detta! Ikväll blir det en timmes stakning med rullskidorna i uppförsbacke och ingen tråkig cykling :)
Link to comment
Share on other sites

Vad härligt! Efter att nästan ha tappat motivationen för träning helt och hållet under de 2 senaste veckorna är den nästan på topp igen i och med detta! Ikväll blir det en timmes stakning med rullskidorna i uppförsbacke och ingen tråkig cykling :)

Kul, hoppas många kommer och åker. Jag tror att det är rätt tid att ha loppet i början av juni, eftersom detta kan motiver flera att börja träna tidigare inför vintern.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Över 15 föranmälda och i dagsläget har vi bud på något över 20 anmälningar men vi räknar även med efteranmälningar från orterna här runt omkring. Min gissning är runt 35 deltagare. Vet att det är flera som själva säger sig ligga på lägre nivå, då kan man utgå ifrån att dessa har normaltröga hjul.
Link to comment
Share on other sites

Det var mycket positiva tongångar efteråt.

Bra jobbat!

Det var ett fint lopp med nationalsång före start och stakning genom vacker natur där åskådare hejade med jämna mellanrum. Banan var mkt lätt, såsom aviserats och mestadels på små vägar där trafiken inte var ngt problem.

Vätskeservicen fungerade bra, vilket sannerligen behövdes igår. Jag kommer gärna tillbaka (om jag kommer undan Skansen ett år till vill säga...)

 

Jag är lite nyfiken på vad segermarginalen hade blivit för Grip om han kört på klassiska hjul istf skatehjul.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var märkliga skidor Rikard Grip hade, dom kan inte vara godkända att tävla med enligt svenska regler. Det var väl klassiska skidor med spärr både bak och fram, då det var ju inga "riktiga" skate skidor. Men enligt svenska regler måste ju ett par hjul vara 40 mm breda och det tror jag inte dom var. Men vad gör det, han hade säkert slagit oss alla ändå.

 

Men hur gick det för er övriga då egetligen. Själv gick det utan problem i 25 km ungefär, men när vi kom ut på E4:an fick jag mina stavar sönderkörda. Så där stod man man 30 km kvar av loppet den ena sataven 3 dm för kort den andra utan spets. Man blir rät förbannad kan jag säga. Men det var ju bara att försöka ta sig till någon vätske kontroll för att bryta. Efter att ha åkt någon kilometer utan stavar så stannade en mycket vänlig man och lånade ut sin sons extra stavar till mig. Otroligt glad blev jag, visst hade klungan försvunnit ifrån mig och ytterligare några hade passerat mig undertiden, men jag kunde ju fortsätta iallafall. Stavarna var väl kanske 5 cm för korta så lite jobbigare var det ju.

Men jag började iallafall köra som en tok för att jag inte skulle tappa allt för mycket på dom där framme. Men det är ju otroligt stor skillnad att åka själv eller att ligga och dra varandra i en klunga.

Men efter ett tag började jag se klungan igen, när det var ca 1 mil kvar var jag bara 200 m bakom klungan. Då blev jag trött och värmen gjorde sig påminnd rejält. Jag fick sänka farten och försöka hämta mig lite och linka in i mål ändå. Men är trots allt nöjd med loppet, men det hade vart kul att hängt med klungan längre, för dom första 25 km var hyfsat lätt åkt, men jag gick in på 2.36 ändå.

Ni andra då?

Link to comment
Share on other sites

Kul att det blev 32 anmälningar till loppet. Beundransvärt att så många åkt så långt. Jag var själv toksugen på att åka, men eftersom maran väntar på lördag så var jag tvungen att bärga mig. Loppet kommer sannolikt igen nästa år.
Link to comment
Share on other sites

Ni andra då?

Första rullskidtävlingen och första gången på tävlingshjul förutom en tur hemma på gatan för att se att de satt fast. Ojojoj vad det rullade lätt.

Svårt att veta hur hårt jag skulle gå ut men när Grip rasslade iväg med sina dubbla bakhjul var det ju inte aktuellt att följa precis. Han försvann i horisonten med två andra som dock fick släppa efter ngn kilometer och dem kom jag ifatt.

 

Efter ett tag släppte en av killarna och vi var två som hjälptes åt att dra. Mest var det jag som fick hjälp eftersom också jag fick dricka av partnerns langare mellan de ordinarie stationer. Utan så mycket vätska hade jag nog aldrig orkat hålla tempot skapligt in i mål i sommarhettan.

Lyckades sedan som tack för hjälpen spurta lite och kom i mål på 2.22.

Link to comment
Share on other sites

Hej Åkte Vålarullen i onsdags vilken var min första rullskidtävling. Det gick bra i ca 3,5 mil sedan tog orken slut.

Hur mycket drack ni före och under loppet? Hade själv ett viktunderskott på ca 1,6 kg 2 timmar efter målgång trots att jag direkt fyllde på med ca 1 liter vätska. Fick i mig ca 1,5-2 liter under själva loppet + 1 st Energy Bar.

 

En fråga till Olle: Hur stor är skillnaden att köra på hjul märkta 2 mot "tävlingshjul" och vad är tävlingshjul?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...