Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hvilke ski?


Aunan

Recommended Posts

Hei, håper dere orker å lese norsk. Det finnes ikke noe slikt forum i Norge dessverre. 

 

Jeg vil bare dele noen tanker og få noen tips om valg av ski. Jeg konkurrerte på ski når jeg var ung, men nå er jeg 48 år og overvektig men har gått mye ned og skal fortsette. Samtidig har jeg blitt helt hekta på langrenn igjen og er blitt litt "gal" på utstyrssiden. 

 

Jeg har 3 eldgamle skipar. Et Madshus Hypersonic med altfor mykt spenn, et Fisher RCS(?) klisterski som alltid har hatt dårlig gli og et Landsem skøyteski fra 80-tallet som fungerer overraskende bra men har dårlig gli.

 

Så har jeg nå kjøpt Madshus Nanosonic Skate som jeg er godt fornøyd med, men vi til nå har jeg måttet bruke de gamle skiene like mye pga lite snø og jeg tenker at det er veldig nyttig å ha en par ekstra skøyteski som man ikke er redd for og som glir bra. Har vært inne på tanken å kjøpe et billig par til.

 

Fisher skiene har jeg byttet ut til Atomic C8 skintech. Jeg er litt tung for dem nå, men virker veldig gode på glatte spor men virker veldig nervøse utenfor spor. Utrolig fin følelse at de flyter med terrenget i sporet. Kan kanskje kappe ned skinnet litt på et vis. 

 

Så har jeg kjøpt Madshus Hypersonic smørbare universal. De er greie nok, men føles litt tung og de er mer stabile enn Atomic. Så merker jeg igjen at det er viktig å ha et par man ikke er så redd for og de gamle er da for myke. Tenkte da at jeg kunne bruke Hypersonic som reserveski og kjøpe et nytt par for tørrføre og gode spor som er lette. Jeg har sett for meg enten Atomic Redster Carbon eller S/lab classic blue. Hva tror dere? Hvordan passer av/på spenne til Atomic om man veier litt mer enn de er avpasset til? Salomon virker å ha et mer klassisk spenn og er litt stivere på vridbarhet? 

 

Hva ville dere ha tenkt?

Link to comment
Share on other sites

Hei, håper dere orker å lese norsk. Det finnes ikke noe slikt forum i Norge dessverre. 

 

Jeg vil bare dele noen tanker og få noen tips om valg av ski. Jeg konkurrerte på ski når jeg var ung, men nå er jeg 48 år og overvektig men har gått mye ned og skal fortsette. Samtidig har jeg blitt helt hekta på langrenn igjen og er blitt litt "gal" på utstyrssiden. 

 

Jeg har 3 eldgamle skipar. Et Madshus Hypersonic med altfor mykt spenn, et Fisher RCS(?) klisterski som alltid har hatt dårlig gli og et Landsem skøyteski fra 80-tallet som fungerer overraskende bra men har dårlig gli.

 

Så har jeg nå kjøpt Madshus Nanosonic Skate som jeg er godt fornøyd med, men vi til nå har jeg måttet bruke de gamle skiene like mye pga lite snø og jeg tenker at det er veldig nyttig å ha en par ekstra skøyteski som man ikke er redd for og som glir bra. Har vært inne på tanken å kjøpe et billig par til.

 

Fisher skiene har jeg byttet ut til Atomic C8 skintech. Jeg er litt tung for dem nå, men virker veldig gode på glatte spor men virker veldig nervøse utenfor spor. Utrolig fin følelse at de flyter med terrenget i sporet. Kan kanskje kappe ned skinnet litt på et vis. 

 

Så har jeg kjøpt Madshus Hypersonic smørbare universal. De er greie nok, men føles litt tung og de er mer stabile enn Atomic. Så merker jeg igjen at det er viktig å ha et par man ikke er så redd for og de gamle er da for myke. Tenkte da at jeg kunne bruke Hypersonic som reserveski og kjøpe et nytt par for tørrføre og gode spor som er lette. Jeg har sett for meg enten Atomic Redster Carbon eller S/lab classic blue. Hva tror dere? Hvordan passer av/på spenne til Atomic om man veier litt mer enn de er avpasset til? Salomon virker å ha et mer klassisk spenn og er litt stivere på vridbarhet? 

 

Hva ville dere ha tenkt?

Vad betyder överviktig i kilon? Över 90kg?

 

Jag ärav uppfattningen att skidor med mer universialspann typ Salomon S-Lab Yellow eller Fischer Speedmax 9Q2 är bättre för tyngre åkare, lite mer höjd på skidan och du kan köra i både kall- och varmare fören. En ren kallskida blir ofta så jäkla låg om man väger mycket.  Men det är ju bara att höra efter i en bra sportaffär.

 

Sen har jag alltid tävlat på varm/universialmodeller vad jag än åkt på för skidmärke så det kanske påverkar mig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Ja, over 90. Ja, det virker foruftig å da velge mer tradisjonell spenn med universalski. Tenke på blue da de blir mest brukt til tørrvoks. 

 

Det var noen som la ut en link til en tysk side hvor de har testet skiene og der kom ikke S-/lab classic godt ut, men de testet på en bre så det kan være at de ikke passet for det føret. Noen her som har erfaring med dem? 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Köp begagnade tävlinsskidor, kolla Finn.no.

Ni har så otroligt många bra tävlingsåkare så det kan inte vara någon match att hitta riktigt bra skidor som säljs begagnade.

Köpa nytt ÄR lotteri, köper man av tävlingsåkare så KAN de vara bra.

 

Dessutom kan du förmodligen köpa två par till priset för ett!

 

//F

Link to comment
Share on other sites

S/Lab blue skall enligt Salomon själva gå bra i nordiska förhållanden med kall och torr snö. Dom är också så pass låga att det inte riktigt passar med något annat samt att dom har ett annat belag för kalla förhållanden. Tyvärr är man inte Charlotte Kalla och har 5 par skidor för -15, 5 par för -10, 5 par för -5, etc. 

 

Takk for svar. Ja, over 90. Ja, det virker foruftig å da velge mer tradisjonell spenn med universalski. Tenke på blue da de blir mest brukt til tørrvoks. 

 

Det var noen som la ut en link til en tysk side hvor de har testet skiene og der kom ikke S-/lab classic godt ut, men de testet på en bre så det kan være at de ikke passet for det føret. Noen her som har erfaring med dem? 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Köp begagnade tävlinsskidor, kolla Finn.no.

Ni har så otroligt många bra tävlingsåkare så det kan inte vara någon match att hitta riktigt bra skidor som säljs begagnade.

Köpa nytt ÄR lotteri, köper man av tävlingsåkare så KAN de vara bra.

 

Dessutom kan du förmodligen köpa två par till priset för ett!

 

//F

Tja, jeg foretrekker heller å kjøpe på tilbud da jeg synes bruktprisene ikke er så lave. Skistart har bra pris på S/lab nå og det er bra pris på fjorårsmodellen av Redster Carbon i en butikk.

 

I dag kom det mere snø i Oslo og prøvde igjen Atomic C8 etter en tur med Hypersonic. Liker Atomic mye bedre. Bare jeg blir litt lettere så tror jeg de blir helt topp. Mye tryggere feste og mye bedre å føre. Men jeg fant ut at nervøsiteten i skiene (også med Hypersonic)) kommer mest fra litt for store Madshus sko som ikke gir all verden med støtte. Tror jeg skal kjøpe er par Atomic Redster WC sko. Prøvde de i butikken og synes de satt som et skudd. 

 

Men igjen; Så mye mer gøy det er å skøyte! Men det begrenser valg av løyper.

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med FredrikE, köp begagnat! Mina sämsta skidor jag ägt någonsin är ett par splitternya Fischer Speedmax för 7 lax. Ett av mina bästa par är ett par Fischer RCS skate från 1991 inhandlade för någon tusenlapp och tillhört en tysk sprintåkare på 90-talet. Brukar hålla koll när elitåkare som lagt av eller bytt märke lägger ut till försäljning. Och var inte rädd för att det är gamla modeller (så länge inte allt belag är bortslipat).

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är såklart märkligt att det är så. Men är det något jag lärt mig så är det att det är väldigt svårt att säga att "Salomon är på det här sättet, Atomic på det här sättet och Madshus funkar för den här typen av åkare" etc.. Min erfarenhet är att variationen mellan par även inom ett märke är större än variationen mellan tillverkare, så det gäller mer att hitta ett "bra par". Och det gör man (enligt mig) inte lättast i en butik utan genom att köpa gamla beprövade par som redan gått igenom testning och kommit i händerna på en elitåkare. Köpte för några månader sedan 3 par tävlingsskidor (Atomic) av en elitåkare som lagt av. För det betalade jag 4000 kronor :).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...