Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Roslagsloppet


Vikis

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag ska åka, och åkte Roslagsloppet år 2016 när det gick på samma bana, på Golfbanan.

Det är faktiskt en ganska kuperad bana, och när jag åkte sist var det dåligt stavfäste då spåren dras med skotersläde. Men förhoppningsvis är det hårdare i backen på lördag. Kanske två mindre backar som kan klassas som saxbackar för vissa, men stakbara för typ led 4-åkare eller lägre. Sen är det en del längre backar/slakmotor som inte är så brutalt branta och stakbara. Om du stakar Vasaloppet har du nog fördel att staka loppet på lördag.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska man tänka när det gäller spann och struktur? Väderprognosen just nu säger att det ska vara stabilt på minussidan (5-8 minusgrader från och med ikväll, -5 under loppet) och uppehåll. Om det stämmer att senaste nederbörden i Norrtälje var blöt så kan vi nog anta att det är mest grovkornigt och is. Dessutom kommer det att bli bra polerat i spåret eftersom det är varvbana (förmodligen 4x10km) och över 300 anmälda and counting.

 

Jag är 95% säker på att jag kommer att välja blankt under (eller kanske 90% säker efter Jimmys inlägg ovan). Har inga dedikerade stakskidor eller skejtskidor. De jag har i tävlingsbart skick är:

 

Ross WCS whitebase C3 (klisterskida)

Ross WCS C2 (universalspann)

Nanosonic Cold.

 

Vore det finkornigt skulle nog cold-spannet vara givet, men jag tror knappast att det kommer att bli sådant före om inte prognosen slår fel och det kommer en ny dump torr snö.

 

Alla skidorna är plockade för ca 6-8 kg mer än vad jag väger nu. Hr det någon betydelse om jag inte går med fäste? Bör jag ändå flytta fram bindningen något för bättre viktfördelning fram/bak ??

Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut ingen expert på spann, struktur, valla etc., men uttalar mig här om vad som passar mig och som jag anser funkar bäst vid stakning. Så det nedan är mina egna personliga reflektioner!

 

Jag stakar enbart, och har testat att åka blankt på klassiska lopp med skateskidor (hårda och mjuka), vanliga klassiska (cold och plus) samt stakskidor (Propulsion cold).

 

När det gäller att staka på skateskidor anser jag att hårda skateskidor är att föredra. Nyper inte lika mycket vid uppförstakning. Jag har även gjort test på min hemmabana, normalföre/relativt kuperat, och då gick ett varv på ca 4 km betydligt snabbare på hårda skateskidor (stakning) mot både Cold och plus-klassiska (alla blanka och glidvallade/rillade på samma sätt), ca 10 sek snabbare per km med samma ansträngning. Jag har inte hunnit testa stakskidorna mot skateskidorna, men jag upplever det som att stakskidorna är likvärdiga, förmodligen något bättre att staka uppför.

 

Jag kör nästan alltid samma typ av "basvallning/rillning". Så här: Kuzminsickel, stålborste, hårt paraffin 1-2 lager, stålborste, högflourparaffin efter temperatur/luftfuktighet/snötyp vid tävlingsdag (oftast Swix Marathon, ibland hårdare ifall det är extremt kallt), stål-, hästhår, och nylonborste, julgransriller (tryck anpassat efter väder etc.), rak 2 mm skärande riller (tryck anpassat), rillar inte första 1-2 dm från skidspetsarna, högflourpulver på toppen som enbart borstas och avslutar (mest för känslans skull) med högflour-liquid. Detta är ett vinnande koncept för mig, och är aldrig missnöjd med glidet. På lördag tänker jag köra Propulsion och denna vallning, med hårt tryck på rillningen eftersom det ska bli soligt (upplever att det är värre att ha rillat för löst än tvärtom).

 

Min personliga uppfattning är att det är en fördel att skidorna är lite hårdare om du bara ska staka, och att du bör ha bindningen så långt bak som möjligt. Det är, enligt mig, bättre att viktfördelningen är större på främre och bakre delen av skidorna än mitt under foten vid stakning.  

Link to comment
Share on other sites

Om skidorna bör vara hårda så låter ju det bra för mej eftersom jag har gått ner i vikt och då har ju skidorna i praktiken blivit hårdare (relativt åkarens vikt). Särskilt C2:orna är riktigt hårda. Hade svårt att trycka fast fästet på Bessemer förra året och sedan fick jag snäppa fram bindningen lite till vasan.
Link to comment
Share on other sites

Intressant.

Varför rillar du inte i toppen?

Kör du först ett "lager" med julgran och sedan Rak över den?

Mitt "vinnande" koncpet har varit hårda Fischer skidor Carbonlite - Marathon - Rak rill 2mm över hela skidan - Julgran sista 2dm.

Vet ej riktigt varför dock ;-) 

Men jag med mina 68 kg glider ofta ifrån de som ser tyngre ut.

 

Jag är absolut ingen expert på spann, struktur, valla etc., men uttalar mig här om vad som passar mig och som jag anser funkar bäst vid stakning. Så det nedan är mina egna personliga reflektioner!

 

Jag stakar enbart, och har testat att åka blankt på klassiska lopp med skateskidor (hårda och mjuka), vanliga klassiska (cold och plus) samt stakskidor (Propulsion cold).

 

När det gäller att staka på skateskidor anser jag att hårda skateskidor är att föredra. Nyper inte lika mycket vid uppförstakning. Jag har även gjort test på min hemmabana, normalföre/relativt kuperat, och då gick ett varv på ca 4 km betydligt snabbare på hårda skateskidor (stakning) mot både Cold och plus-klassiska (alla blanka och glidvallade/rillade på samma sätt), ca 10 sek snabbare per km med samma ansträngning. Jag har inte hunnit testa stakskidorna mot skateskidorna, men jag upplever det som att stakskidorna är likvärdiga, förmodligen något bättre att staka uppför.

 

Jag kör nästan alltid samma typ av "basvallning/rillning". Så här: Kuzminsickel, stålborste, hårt paraffin 1-2 lager, stålborste, högflourparaffin efter temperatur/luftfuktighet/snötyp vid tävlingsdag (oftast Swix Marathon, ibland hårdare ifall det är extremt kallt), stål-, hästhår, och nylonborste, julgransriller (tryck anpassat efter väder etc.), rak 2 mm skärande riller (tryck anpassat), rillar inte första 1-2 dm från skidspetsarna, högflourpulver på toppen som enbart borstas och avslutar (mest för känslans skull) med högflour-liquid. Detta är ett vinnande koncept för mig, och är aldrig missnöjd med glidet. På lördag tänker jag köra Propulsion och denna vallning, med hårt tryck på rillningen eftersom det ska bli soligt (upplever att det är värre att ha rillat för löst än tvärtom).

 

Min personliga uppfattning är att det är en fördel att skidorna är lite hårdare om du bara ska staka, och att du bör ha bindningen så långt bak som möjligt. Det är, enligt mig, bättre att viktfördelningen är större på främre och bakre delen av skidorna än mitt under foten vid stakning.  

Link to comment
Share on other sites

Intressant.

Varför rillar du inte i toppen?

Kör du först ett "lager" med julgran och sedan Rak över den?

Mitt "vinnande" koncpet har varit hårda Fischer skidor Carbonlite - Marathon - Rak rill 2mm över hela skidan - Julgran sista 2dm.

Vet ej riktigt varför dock ;-)

Men jag med mina 68 kg glider ofta ifrån de som ser tyngre ut.

För att skapa lite mer friktion så att snön/isen smälter lite. Ska tydligen ge lite bättre glid, men det är nog mest placebo : )

Ja, jag brukar köra julgran först över hela belaget (förutom toppen då). Men din variant låter i och för sig också bra, så man har en liten vattenhinna som leds bort mot slutet. Jag körde ett seedningslopp förra året (Roslagsloppet i Gimo) där det var slaskig snö sina ställen. Hade rillat för löst då, och aldrig varit med om så trögkört. Så efter det rillar jag alltid extra hårt.

Link to comment
Share on other sites

Åker med fäste. Tror ni på burkvalla eller klister imorgon. Var ju trots allt någon plus i natt men kanske för kort tid?

Jag är också super osäker, tänkte valla åt en kompis ikväll. Men blir nog så att jag vallar på platts innan loppet för att vara säker. Dock så tror/hoppas jag att det är burk som gäller i morgon

Link to comment
Share on other sites

Ok! Min tanke var att det var ganska kallt innan och i början (?) när det snöade och sedan var det bara några timmar plusgrader. Vet inte om det hann komma något regn i Norrtäljetrakten? Enligt flera rapporter på skidspar.se från norra Stockholms län och Uppland verkar många ha kört på burkvalla efter snöfallet. Men man kanske bör utesluta konstsnöspår vid den bedömningen? Ingen som testat från igår eller senare i Norrtäljetrakten? Känns segt att behöva åka 40 min enkel väg till vallabod i Bålsta ikväll igen..

Link to comment
Share on other sites

Ok! Min tanke var att det var ganska kallt innan och i början (?) när det snöade och sedan var det bara några timmar plusgrader. Vet inte om det hann komma något regn i Norrtäljetrakten? Enligt flera rapporter på skidspar.se från norra Stockholms län och Uppland verkar många ha kört på burkvalla efter snöfallet. Men man kanske bör utesluta konstsnöspår vid den bedömningen? Ingen som testat från igår eller senare i Norrtäljetrakten? Känns segt att behöva åka 40 min enkel väg till vallabod i Bålsta ikväll igen..

Var nån i Norrtälje som kommenterat på Skidspår från igår som kört på blå burk och tyckt det funkat bra men jag blir också osäker iom konstsnön. Ganska rådvill här.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Norrtälje, det är definitivt burkfäste som gäller. Snöade igår och i förrgår...jag skulle lagt vr40 hemma och sen bättrat med några lager vr45 på plats vid behov, men skulle tro att vr40 funkar ensamt då det är hyfsat låg luftfuktighet och i stort sett nysnö. 

Link to comment
Share on other sites

Var nån i Norrtälje som kommenterat på Skidspår från igår som kört på blå burk och tyckt det funkat bra men jag blir också osäker iom konstsnön. Ganska rådvill här.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Vilken konstsnö? Närmaste konstsnön i Roslagen finns i Häverödal, bara natursnö i Norrtälje även Golfbanan...

Link to comment
Share on other sites

Vilken konstsnö? Närmaste konstsnön i Roslagen finns i Häverödal, bara natursnö i Norrtälje även Golfbanan...

Kan ha missuppfattat att det var konstsnö, inser jag nu. Stort tack för ditt råd om VR40/45 dock, det underlättar stressen!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu finns spårkarta och banprofil på hemsidan. Inte samma sträckning som när jag åkte 2016, verkar vara ganska platt bana nu

Hej Jimmy. Det är samma bana, fast med en förlängning på slutet för att kunna köra fyra varv. Garmins skala i grafen gör nog dock att det kan se flackare ut. Har inte testat någon valla, men skulle kunna tro att burk kan funka.

 

MVH David, tävlingsledare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...