Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Roslagsloppet


Vikis

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Väldigt tungt i lössnön. Varje sväng där man skulle orgeltrampa i den lösa bädden tappade jag 20m på framförvarande och fick bränna en massa energi på att jobba ikapp. Ut på varv 3 hittade jag en bra rygg att haka på, men så trillade han och jag hamnade i ett vakuum igen. Såg en kille 75m framför så jag satte allt på ett kort att jag skulle orka ikapp och hålla den ryggen. Det gick hela vägen in i mål (1 + 2/3 varv) men då fick jag ligga på orange-rött hela tiden för att inte bli avhängd. Så bättre paceing kunde jag knappast ha fått.

 

Det var mitt första lopp på blanka skidor. Sjukt trögfört i början men jag hade räknat med att glidet skulle funka bättre ju mer uppkörda spåren blev, och så blev det också. Förvånande vad klena folk på min nivå var på att staka uppför. Folk som jag verkligen fick kämpa för att hänga på platten kunde jag lätt staka ikapp uppför, och en del kände sej tydligen nödgade att tjyvskejta.

 

Vet ej tid eller plac. När jag gick ut på sista (4:e) varvet sa dom att ledaren var 3 km från mål.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara för mig hur jag på ett enkelt sett räknar ut min totalplacering i loppet?

På resultatlistan är ju allt indelat i olika klasser så som H21 motion m.m

Jättebra att kunna se vart man kom i sin Klass men en totalplacering totalt sett vore ju också kul...eller?

Jag körde in på 2.23, placering 15 i min Klass H21 motion

 

Brukar alltid anmäla mig i motionklassen då jag inte tillhör nån klubb, är det de som är tanken mellan klasserna motion vs tävling? Finns även mixklasser?

Kanske bättre att anmäla sig till tävling då man vill se hur man står jämfört med de bästa?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En del lopp har startfålla längst bak för motionsklass och det vore knappast så kul om en åkare med din kaliber får starta efter de som kämpar för att seeda sej till led 9 (och de åker ofta tävlingsklass eftersom de ju behöver klubbtillhörighet på VL). Så gå med i en klubb rekommenderar jag. Finns gratisklubbar, tex Umara sportsclub.
Link to comment
Share on other sites

Bra uppvärmningslopp! Var flackare än vad jag mindes från år 2016, men var betydligt sämre åkare då.

Hade inget toppglid, kändes ganska trögt men ingen katastrof. Hade kanske rillat för hårt. Men alltid lite tyngre i lössnö också iofs.

 

Kommer sannolikt inte bättra på min seedning, men första snöloppet för säsongen så hade inte räknat med det. Men kändes bra

Link to comment
Share on other sites

Faktiskt riktigt roligt lopp, trotts sladdriga spår som försvann allt mer efter varje varv. Gillar upplägget med självseedning, hade riktigt bra ryggar nästan hela loppet. Bra skidor och första loppet utan fäste gjorde att man var redigt trött när jag kom i mål. Även fast jag i vanliga fall stakar majoriteten av loppen jag kör, så märker man skillnad om man får diagonala en liten bit för att få vila stakmusklerna.

 

Dom skoterdragna spåren gav en liten extra krydda till tävlingen. Såg flera som råkade komma ut med skidstrttsen i lössnön och drattade på näsan

 

Jag gled iaf in på 2.07 och känner att jag inte hade kunnat gjort det bättre. Som sagt kul lopp och roligt med så många startande

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara för mig hur jag på ett enkelt sett räknar ut min totalplacering i loppet?

På resultatlistan är ju allt indelat i olika klasser så som H21 motion m.m

Jättebra att kunna se vart man kom i sin Klass men en totalplacering totalt sett vore ju också kul...eller?

Jag körde in på 2.23, placering 15 i min Klass H21 motion

 

Brukar alltid anmäla mig i motionklassen då jag inte tillhör nån klubb, är det de som är tanken mellan klasserna motion vs tävling? Finns även mixklasser?

Kanske bättre att anmäla sig till tävling då man vill se hur man står jämfört med de bästa?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej Kim! Användandet av tävlingsklass och motionsklass är i grund och botten en försäkringsfråga.

 

Om du inte betalat medlemsavgift till en förening och deltar i en tävling (eller väljer att tävla klubblös) så är du inte omfattad av förbundets kollektiva avtal med försäkringsbolaget.

 

Ska man hård-dra det så får inte motionärer och tävlingsåkare ens starta samtidigt. Förr (10 år sedan) startade motionsklassen fem minuter efter tävlingklassen på långlopp - det är dock ovanligt idag. 

 

Uppföljningen av regelboken ebbar tyvärr ut med kommersiella aktörer och åkare som tävlar för "gratisklubbar", vilket i slutändan förtunnar kunskap, förståelse och engagemang i föreningslivet. Vilket i slutändan påverkar intresse och möjligheter för barn och ungdomar.

 

MVH David  

Link to comment
Share on other sites

Faktiskt riktigt roligt lopp, trotts sladdriga spår som försvann allt mer efter varje varv. Gillar upplägget med självseedning, hade riktigt bra ryggar nästan hela loppet. Bra skidor och första loppet utan fäste gjorde att man var redigt trött när jag kom i mål. Även fast jag i vanliga fall stakar majoriteten av loppen jag kör, så märker man skillnad om man får diagonala en liten bit för att få vila stakmusklerna.

 

Dom skoterdragna spåren gav en liten extra krydda till tävlingen. Såg flera som råkade komma ut med skidstrttsen i lössnön och drattade på näsan

 

Jag gled iaf in på 2.07 och känner att jag inte hade kunnat gjort det bättre. Som sagt kul lopp och roligt med så många startande

Håller med, gillade upplägget med seedning. Åkte in på samma tid så vi lär ha åkt tillsammans en del ;).

 

Himla trevligt lopp och arrangemang!

Starkt att kunna byta plats och få ihop detta bara någon dag efter snöns ankomst!

 

Bra seedningsprocedur!

Hoppas dock han som självseedade sig till led 3 och blockerade ena spåret första kilometern skäms lite:)

Fastnade också bakom "led3-åkaren", tror dock inte att skam ingår i den personlighetsprofilen.

Link to comment
Share on other sites

En del lopp har startfålla längst bak för motionsklass och det vore knappast så kul om en åkare med din kaliber får starta efter de som kämpar för att seeda sej till led 9 (och de åker ofta tävlingsklass eftersom de ju behöver klubbtillhörighet på VL). Så gå med i en klubb rekommenderar jag. Finns gratisklubbar, tex Umara sportsclub.

Gå med i en riktig skidklubb. Axa och liknande ordnar inga tävlingar eller träningar för barn och unga.
Link to comment
Share on other sites

Grattis! Är du hungrig på mer?

Vore mäktigt om man kunde fixa 2an. Jag var 9 minuter ifrån nu så inte i närheten alltså. Men jag gjorde ganska många misstag så om man summerar dem alla så känns det inte orealistiskt att jag skulle kunna kapa 9 min.

 

1. Borde ha testat skidor innan. Hade med ett par med cold-spann och finare struktur. Planen var att jag skulle känna på spåren innan för att ta beslut på plats om skidval, och jag hade gott om tid till det. Men det blev hjärnsläpp.

 

2. Helt oförberedd på att trampa runt i svängarna på lös spårbädd. Tappade massor i varje kurva.

 

3, stack ut en spets i lössnön och stöp på första varvet. Tappade alla ryggar och fick bränna massa energi på att jobba ikapp.

 

4. Drack bara svag sportdryck som arrangören tillhandahöll. Hade ställt ut egen dricka mycket starkare blandat på ett krön där jag kunde dricka i nerförsbacke. Men jag följde inte min plan. Drack inget av min egen dricka. Hjärnsläpp igen.

Link to comment
Share on other sites

Efter 12 år mestadels i 4/5-träsket (men aldrig bättre) har jag nu seedat mej till 3:an

Grattis!!

 

Efter 10 år mestadels i 5/6-träsket (men aldrig bättre) har jag nu seedat mej till 4:an

 

Jag var faktiskt bara 4:45 från 3an på Stråkenloppet, konceptet att träna skidor hela året verkar fungera helt otippat. Jag tänkte satsa mot 3an på Engelbrektsloppet, så se till att ta 2an samma helg så håller vi trenden :).

Link to comment
Share on other sites

Helt otippat, kul att höra att träning lönar sig. Jag var helt övertygad att enbart materialförbättring var möjlig .

 

Möjligtvis att ställa sig långt fram i startleden också ger rejäl fördel.

 

Jag tycker faktiskt MC Hammers redovisning av träning och eventuell effekt av den är denna säsongens stora behållning.

Så jag ser fram emot mer rapporter och andras inhopp.

Grattis Thorrez!

Link to comment
Share on other sites

Själv blev man led 4 åkare. Hade led 3 från ÖS förra året. Men borde grejat led 3 på detta lopp också om man hade varit mer på tårna.

Men men siktar på led 2-3 på Wadköpingloppet utanför Örebro om 2 v. Kör även Engelbrekt och avslutar med Bessermerloppet innan VL2019.

Så nåt lopp borde man få in högformen och med lite tur knipa en led 2 plats kanske....[emoji51][emoji1365]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...