Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

NRK fortstter snda Visma Ski Classics

Ojala och Henry blir programledare fr Hemmavasan Live

Skidfrbundet introducerar Team Svenska Spel Junior

Besked frn skidfrbundet om fluorfri tvlingsverksamhet ssongen 2020/2021

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Roslagsloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

Jimmy Schiöld

Jimmy Schiöld

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg
Nu finns spårkarta och banprofil på hemsidan. Inte samma sträckning som när jag åkte 2016, verkar vara ganska platt bana nu

davidindianen

davidindianen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Nu finns spårkarta och banprofil på hemsidan. Inte samma sträckning som när jag åkte 2016, verkar vara ganska platt bana nu

Hej Jimmy. Det är samma bana, fast med en förlängning på slutet för att kunna köra fyra varv. Garmins skala i grafen gör nog dock att det kan se flackare ut. Har inte testat någon valla, men skulle kunna tro att burk kan funka.

MVH David, tävlingsledare

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Vad tror ni om LF7 i botten och hf 6 på det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jimmy Schiöld

Jimmy Schiöld

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Hej Jimmy. Det är samma bana, fast med en förlängning på slutet för att kunna köra fyra varv. Garmins skala i grafen gör nog dock att det kan se flackare ut. Har inte testat någon valla, men skulle kunna tro att burk kan funka.

MVH David, tävlingsledare

Aha ok då vet jag, tack!

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Någon som har koll på vinnartiden på dagens lopp?

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Runt 1.50

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
Väldigt tungt i lössnön. Varje sväng där man skulle orgeltrampa i den lösa bädden tappade jag 20m på framförvarande och fick bränna en massa energi på att jobba ikapp. Ut på varv 3 hittade jag en bra rygg att haka på, men så trillade han och jag hamnade i ett vakuum igen. Såg en kille 75m framför så jag satte allt på ett kort att jag skulle orka ikapp och hålla den ryggen. Det gick hela vägen in i mål (1 + 2/3 varv) men då fick jag ligga på orange-rött hela tiden för att inte bli avhängd. Så bättre paceing kunde jag knappast ha fått.

Det var mitt första lopp på blanka skidor. Sjukt trögfört i början men jag hade räknat med att glidet skulle funka bättre ju mer uppkörda spåren blev, och så blev det också. Förvånande vad klena folk på min nivå var på att staka uppför. Folk som jag verkligen fick kämpa för att hänga på platten kunde jag lätt staka ikapp uppför, och en del kände sej tydligen nödgade att tjyvskejta.

Vet ej tid eller plac. När jag gick ut på sista (4:e) varvet sa dom att ledaren var 3 km från mål.

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Tycker ändå det var bättre fart i spåren än jag trodde när jag kom till start. Var ju lite hård botten som kom fram på sina ställen. Men tror också jag hade rätt mycket bättre skidor än snittet. Kul lopp!

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Kan någon förklara för mig hur jag på ett enkelt sett räknar ut min totalplacering i loppet?
På resultatlistan är ju allt indelat i olika klasser så som H21 motion m.m
Jättebra att kunna se vart man kom i sin Klass men en totalplacering totalt sett vore ju också kul...eller?
Jag körde in på 2.23, placering 15 i min Klass H21 motion

Brukar alltid anmäla mig i motionklassen då jag inte tillhör nån klubb, är det de som är tanken mellan klasserna motion vs tävling? Finns även mixklasser?
Kanske bättre att anmäla sig till tävling då man vill se hur man står jämfört med de bästa?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
En del lopp har startfålla längst bak för motionsklass och det vore knappast så kul om en åkare med din kaliber får starta efter de som kämpar för att seeda sej till led 9 (och de åker ofta tävlingsklass eftersom de ju behöver klubbtillhörighet på VL). Så gå med i en klubb rekommenderar jag. Finns gratisklubbar, tex Umara sportsclub.

Jimmy Schiöld

Jimmy Schiöld

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg
Bra uppvärmningslopp! Var flackare än vad jag mindes från år 2016, men var betydligt sämre åkare då.
Hade inget toppglid, kändes ganska trögt men ingen katastrof. Hade kanske rillat för hårt. Men alltid lite tyngre i lössnö också iofs.

Kommer sannolikt inte bättra på min seedning, men första snöloppet för säsongen så hade inte räknat med det. Men kändes bra

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Faktiskt riktigt roligt lopp, trotts sladdriga spår som försvann allt mer efter varje varv. Gillar upplägget med självseedning, hade riktigt bra ryggar nästan hela loppet. Bra skidor och första loppet utan fäste gjorde att man var redigt trött när jag kom i mål. Även fast jag i vanliga fall stakar majoriteten av loppen jag kör, så märker man skillnad om man får diagonala en liten bit för att få vila stakmusklerna.

Dom skoterdragna spåren gav en liten extra krydda till tävlingen. Såg flera som råkade komma ut med skidstrttsen i lössnön och drattade på näsan

Jag gled iaf in på 2.07 och känner att jag inte hade kunnat gjort det bättre. Som sagt kul lopp och roligt med så många startande

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 317 inlägg

Himla trevligt lopp och arrangemang!

Starkt att kunna byta plats och få ihop detta bara någon dag efter snöns ankomst!

Bra seedningsprocedur!

Hoppas dock han som självseedade sig till led 3 och blockerade ena spåret första kilometern skäms lite:)

davidindianen

davidindianen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Kan någon förklara för mig hur jag på ett enkelt sett räknar ut min totalplacering i loppet?
På resultatlistan är ju allt indelat i olika klasser så som H21 motion m.m
Jättebra att kunna se vart man kom i sin Klass men en totalplacering totalt sett vore ju också kul...eller?
Jag körde in på 2.23, placering 15 i min Klass H21 motion

Brukar alltid anmäla mig i motionklassen då jag inte tillhör nån klubb, är det de som är tanken mellan klasserna motion vs tävling? Finns även mixklasser?
Kanske bättre att anmäla sig till tävling då man vill se hur man står jämfört med de bästa?

Hej Kim! Användandet av tävlingsklass och motionsklass är i grund och botten en försäkringsfråga.

Om du inte betalat medlemsavgift till en förening och deltar i en tävling (eller väljer att tävla klubblös) så är du inte omfattad av förbundets kollektiva avtal med försäkringsbolaget.

Ska man hård-dra det så får inte motionärer och tävlingsåkare ens starta samtidigt. Förr (10 år sedan) startade motionsklassen fem minuter efter tävlingklassen på långlopp - det är dock ovanligt idag. 

Uppföljningen av regelboken ebbar tyvärr ut med kommersiella aktörer och åkare som tävlar för "gratisklubbar", vilket i slutändan förtunnar kunskap, förståelse och engagemang i föreningslivet. Vilket i slutändan påverkar intresse och möjligheter för barn och ungdomar.

MVH David  

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Faktiskt riktigt roligt lopp, trotts sladdriga spår som försvann allt mer efter varje varv. Gillar upplägget med självseedning, hade riktigt bra ryggar nästan hela loppet. Bra skidor och första loppet utan fäste gjorde att man var redigt trött när jag kom i mål. Även fast jag i vanliga fall stakar majoriteten av loppen jag kör, så märker man skillnad om man får diagonala en liten bit för att få vila stakmusklerna.

Dom skoterdragna spåren gav en liten extra krydda till tävlingen. Såg flera som råkade komma ut med skidstrttsen i lössnön och drattade på näsan

Jag gled iaf in på 2.07 och känner att jag inte hade kunnat gjort det bättre. Som sagt kul lopp och roligt med så många startande

Håller med, gillade upplägget med seedning. Åkte in på samma tid så vi lär ha åkt tillsammans en del ;).

Himla trevligt lopp och arrangemang!

Starkt att kunna byta plats och få ihop detta bara någon dag efter snöns ankomst!

Bra seedningsprocedur!

Hoppas dock han som självseedade sig till led 3 och blockerade ena spåret första kilometern skäms lite:)

Fastnade också bakom "led3-åkaren", tror dock inte att skam ingår i den personlighetsprofilen.

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Hur tror ni Vasa seedingen blir? Vilka tider för led 1-4?

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 218 inlägg

En del lopp har startfålla längst bak för motionsklass och det vore knappast så kul om en åkare med din kaliber får starta efter de som kämpar för att seeda sej till led 9 (och de åker ofta tävlingsklass eftersom de ju behöver klubbtillhörighet på VL). Så gå med i en klubb rekommenderar jag. Finns gratisklubbar, tex Umara sportsclub.

Gå med i en riktig skidklubb. Axa och liknande ordnar inga tävlingar eller träningar för barn och unga.

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Min gissning

0 - utgår
1- 1,55
2- 2,05

Och sen vidare med 10 minuters intervaller

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Någon som vet om loppet mätte 40 km exakt?
Jag fick 37.6 på min Garmin, tror inte att jag åkte fel nån gång men man undrar ju

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Jag fick ihop 38 på min Suunto. Så det var nog strax under 4 mil

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar