Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Svensson och Ebba Andersson snabbast i Storhogna

Ottossons mixedvinnare p Kungsledenrnnet

Anskan FIS-kod/transponder 2019/2020 senast 15 juni

Lukas Bauer - Pro Team Director of the Year

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vilka skin skidor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
73 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 217 inlägg

Visst kan man köpa skidor över nätet, om det är en duktig skidhandlare som säljer. Sen håller jag med wille att det är lättare att hitta rätt skida bland de vallningsbara, dels beroende på att det finns större erfarenhet där och att skinskidorna är ganska nya på marknaden och är under utveckling.

Problemet att köpa skidor över nätet ligger snarare i att ge rätt information till säljaren. Har man åkt skidor några år är det lättare att ge korrekt information än om man är nybörjare och inte har utvecklat tekniken än. I en affär kan man komplettera med den gamla hederliga pappremsan för att vara säker på att man trampar ner spannet. Det hände faktiskt hos Pölder vid mitt sista skidköp. Björn plockade fram två par skidor och körde i skiselectorn och rekommenderade sen ett av dem. Sen fick jag testa att stå på båda paren för att känna hur spannet kändes och om jag tryckte ner dem och jag valde det par som Björn rekommenderat. Sen är det väl lite psykologi också att det känns bättre om man själv varit med och aktivt valt skidor.

Men jag tycker det är en bra idé att åka till den där affären och lära dig lite mer om längdskidor oavsett om du köper där eller på annat ställe.

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Ursäkta att jag inte har skrivit hur det har gått men min mobil la av igår (den blev 2 år i december så det va väll ingen skräll....)
Va på xxl outlet först och där rekommenderades en Fischer twin skin team race skida för 1999:- med bindning
Åsikter om den? Väldigt bra pris en säljaren..
Tyckte att det verkade vara en ganska simpel skida. Jag reagera på att det va träkärna och att spannet låg på 75-90+ vilket låter som ett brett spann? Stod 75-94 På skidan.
Är det bra eller dåligt om det är ett brett spann?
Hursomhelst så berätta jag att jag fundera på nanosonic 17/18 i Norge och han tyckte att det va en superbra skida och ett riktigt bra pris!
Det blir ca 3200 sek för nanosonicen om jag köper den i Norge och bindning här i Sverige.

Jag gick sen till den andra butiken som jag pratade om. Och där hade dom samma nanosonic 17/18 för 3700 med den bindningen så jag provade ut rätt spann som han kom fram till var 205cm och 85-95 kg och jag väger 83. Han prata om att Pölder gjort det misstaget för några år sedan att sälja för mjuka skin skidor till en massa kunder eftersom de stirrat sig blinda på viktspannet på skidorna så han höll inte dom högt ..
Han menade på att det är bättre att flytta fram bindningen om jag skulle känna att jag får för dåligt fäste men han sa att dom va perfekta för mig när han kollade med bladmåttet på denna "plattan" man provar ut spannet på så jag borde inte behöva flytta bindningen heller.
Erfarenhet om detta? Dvs madshus skintec (nanosonic)? Har ni också legat i botten av spannet som anges på skidorna ?
Mvh

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

jo, det har pölder erkänt, men det gälldemånga som sålde skinnskidor då.

dom valde spannet så att endast skinnet var i luften, nu väljer dom med större frispann, heter det så?

dom gled alltså för dåligt som dom valde ut dem för 5 år sedan.

Utan att vara proffs på detta så tycker jag ett spann på +- 5kg vore mer lämpligt.

Jag såg hur mina skidor valdes ut på pölder och min skida klarar 5kg + o - men sen kan jag ändra lite till med grunden i movebindningen, alltså utöver move klicken..

så skulle jag gå upp 7,5kg så lär jag börja få dåligt glid eller gå ner 7,5 kg så kanske jag får jobbigt med fästet.

edit

det ovan är teori, jag har ej testat att gå upp 7,5kg.....

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Ursäkta att jag inte har skrivit hur det har gått men min mobil la av igår (den blev 2 år i december så det va väll ingen skräll....)
Va på xxl outlet först och där rekommenderades en Fischer twin skin team race skida för 1999:- med bindning
Åsikter om den? Väldigt bra pris en säljaren..
Tyckte att det verkade vara en ganska simpel skida. Jag reagera på att det va träkärna och att spannet låg på 75-90+ vilket låter som ett brett spann? Stod 75-94 På skidan.
Är det bra eller dåligt om det är ett brett spann?
Hursomhelst så berätta jag att jag fundera på nanosonic 17/18 i Norge och han tyckte att det va en superbra skida och ett riktigt bra pris!
Det blir ca 3200 sek för nanosonicen om jag köper den i Norge och bindning här i Sverige.

Jag gick sen till den andra butiken som jag pratade om. Och där hade dom samma nanosonic 17/18 för 3700 med den bindningen så jag provade ut rätt spann som han kom fram till var 205cm och 85-95 kg och jag väger 83. Han prata om att Pölder gjort det misstaget för några år sedan att sälja för mjuka skin skidor till en massa kunder eftersom de stirrat sig blinda på viktspannet på skidorna så han höll inte dom högt ..
Han menade på att det är bättre att flytta fram bindningen om jag skulle känna att jag får för dåligt fäste men han sa att dom va perfekta för mig när han kollade med bladmåttet på denna "plattan" man provar ut spannet på så jag borde inte behöva flytta bindningen heller.
Erfarenhet om detta? Dvs madshus skintec (nanosonic)? Har ni också legat i botten av spannet som anges på skidorna ?
Mvh

När du pratar om XXL outlet och Norge förstår jag nog var du rör dig och vilka butiker det är. Skulle inte tveka en sekund att välja Pölder men det är min högst personliga uppfattning. Viktangivelsen på skidan är dessutom helt ointressant och används för en ”grovsortering”. Seriösa handlare mäter alltid upp spannet i en maskin. Jag har nyligen köpt ett par rossignol på nätet som kom med en etikett med viktangivelse 65-72 kg. Jag väger 95. Spannet är perfekt för mig, nästan lite åt det hårdare hållet och spannet mellan skidorna diffar ca 2 cm.. Så glöm viktangivelsen. Innan jag köpte mina på nätet kollade jag även i butik. Exakt samma typ av skida, samma längd och viktangivelse på etiketten. Spannet på ena paret var för hårt och andra för mjukt.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Det är lättare att testa än att gå ned 7,5kg. Allt för vetenskapen!

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Det är lättare att testa än att gå ned 7,5kg. Allt för vetenskapen!

hur menade du nu?

jag kollade i spann...maskinen och såg skillnaden på +-5kg, testa med + 7,5kg kan jag ju göra med en hantel på huvudet men att testa med-7,5kg blir svårare.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Exakt så

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

jo, det har pölder erkänt, men det gälldemånga som sålde skinnskidor då.

dom valde spannet så att endast skinnet var i luften, nu väljer dom med större frispann, heter det så?

dom gled alltså för dåligt som dom valde ut dem för 5 år sedan.

Utan att vara proffs på detta så tycker jag ett spann på +- 5kg vore mer lämpligt.

Jag såg hur mina skidor valdes ut på pölder och min skida klarar 5kg + o - men sen kan jag ändra lite till med grunden i movebindningen, alltså utöver move klicken..

så skulle jag gå upp 7,5kg så lär jag börja få dåligt glid eller gå ner 7,5 kg så kanske jag får jobbigt med fästet.

edit

det ovan är teori, jag har ej testat att gå upp 7,5kg.....

Okej! Så var säkert fallet! Gillar inte när säljare klankar ner på andra butiker bara för att dom har hört någonting någonstans, det är oproffsigt! Jag skrev bara vad han sa och blev nyfiken på varför han sa så. 

Det var alltså ett allmänt problem i början när dagens skin skidor började säljas.

Som jag förstod på honom så skulle dessa vara perfekta för mig alltså som du beskriver att dina är +-5 men jag undrade om det verkligen kunde stämma med tanke på spannet som står på skidan? 

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

När du pratar om XXL outlet och Norge förstår jag nog var du rör dig och vilka butiker det är. Skulle inte tveka en sekund att välja Pölder men det är min högst personliga uppfattning. Viktangivelsen på skidan är dessutom helt ointressant och används för en ”grovsortering”. Seriösa handlare mäter alltid upp spannet i en maskin. Jag har nyligen köpt ett par rossignol på nätet som kom med en etikett med viktangivelse 65-72 kg. Jag väger 95. Spannet är perfekt för mig, nästan lite åt det hårdare hållet och spannet mellan skidorna diffar ca 2 cm.. Så glöm viktangivelsen. Innan jag köpte mina på nätet kollade jag även i butik. Exakt samma typ av skida, samma längd och viktangivelse på etiketten. Spannet på ena paret var för hårt och andra för mjukt.

Så du skulle hellre handla på pölder och online? Det är ju en prisfråga också som du såklart förstår. 

Okej så det är inget konstigt med att han anser att dessa skulle vara perfekta för mig fastän att det står så på skidan? Sätter dom skidan i en maskin som mäter upp det verkliga spannet på skidan eller hur funkar en sådan maskin?

Det är alltså inte tillförlitligt med att testa skidorna på detta sätt som han gjorde? (att jag fick stå på båda och sedan en i taget och sedan på tå och han kollade under med bladmått på nån sorts skiva som skidorna låg på med en massa mått på)

Utan skidan ska upp i en maskin för att man ska vara säker?

mvh

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

jo det är ett ok sätt.

det är typ samma som Pölder gör, men du ser lite mer info.

exempelvis vad händer om du går upp eller ner 2kg?

vad händer om du flyttar bindningen 2cm mm, mao, du får mer exakta siffror i maskinen.

sen kör dom nån stenslip som ska vara grym, jag har bara hört att det ska vara bra.

behöver du bara skida och bindning?

inga pjäxor?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

jag skulle om du köper nanosonic välja till move så du kan klicka 5kg +- utan att ta av dig skidan(5 cm fram eller bak.)

kostar kanske 700kr och går att sätta dit efteråt om du köper rotfella bindningen.

liet kul att kunna ställa om lite i uppförsbacken till mer fästa och mer glid i nerförsbackar.

detta ska funka i teorin, har ej testat själv.

jo jag köpte nanosonic med pjäxa och movebindning och stenslip , 5500kr hos pölder

det var den eller peltonens dyra som funkade bäst på min tunga kropp(95kg)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 217 inlägg

Så du skulle hellre handla på pölder och online? Det är ju en prisfråga också som du såklart förstår. 

Okej så det är inget konstigt med att han anser att dessa skulle vara perfekta för mig fastän att det står så på skidan? Sätter dom skidan i en maskin som mäter upp det verkliga spannet på skidan eller hur funkar en sådan maskin?

Det är alltså inte tillförlitligt med att testa skidorna på detta sätt som han gjorde? (att jag fick stå på båda och sedan en i taget och sedan på tå och han kollade under med bladmått på nån sorts skiva som skidorna låg på med en massa mått på)

Utan skidan ska upp i en maskin för att man ska vara säker?

mvh

Den manuella testmetod som du anger är i princip samma som man får fram i skiselectorn. De spannkurvor, som då tas fram kräver kunnighet i att läsa av och som kan vara svårt för en lekman att tyda. Om man köper ett par skidor, som fungerar perfekt är det bra att spara lappen med spannkurvor och ha med vid nästa skidköp.

Men det kan mycket väl vara så att du fått utprovade ett par skidor med den gamla beprövade manuella metoden, som kommer att fungera utmärkt för dig. Med tanke på din vikt känns 205 cm som den längd, där det är störst chans att hitta skidor med passande spann. Jag skulle nog satsa på de skidor du fått utprovade i den där butiken var den nu ligger, då det är större chans att hitta rätt i en fysisk butik som nybörjare, då det kan vara lite svårare att ge korrekt information om sin åkkapacitet vid nätköp.

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

utfordringen med felleski er at de ikke må lukke seg framme der fellen begynner. Nesten alltid slik at de som er for myke framme er dårlige ski. slik kan det være selv om kammerhøydene er ok. Jeg legger merke til at svensker er veldig opphengt i kammerhøyder.. husk at det er kun på balansepunktet og sier ingenting om festesonen videre utforming

en ski er dynamisk. beveger seg hele tiden når man går og står på den

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Kompetens kostar alltid. Var och provade skidor i en butik nära norska gränsen. Jag var mest intresserad av Fischer Twin Skin men säljaren sa att Fischer-skidor är ”fladdriga i toppen”. Sen så levereras vissa Fischer-skidor med skyddsparaffin på belaget från fabrik. Där undrade han själv vad det kunde vara för klet på belaget medn intygade att skidorna i allafall är nya då lapparna satt kvar

Om jag bortsåg från säljarens kommentarer och kompetensnivå hittade jag ändå själv ett par skidor jag kunde tänka mig och som kändes bra. På prislappen stod det pris inkl Classic bindning,vilket också var fel. Bindningen tillkom till priset. Då var det tack och hej och åkte till närmaste Intersport och fick bra hjälp direkt och mätte upp spannet på ett par fischer twin skin race i en ski selector.
Så nej tack att handla hyfsat dyra skidor hos någon som gått en kvällskurs

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

jo det är ett ok sätt.
det är typ samma som Pölder gör, men du ser lite mer info.

exempelvis vad händer om du går upp eller ner 2kg?
vad händer om du flyttar bindningen 2cm mm, mao, du får mer exakta siffror i maskinen.
sen kör dom nån stenslip som ska vara grym, jag har bara hört att det ska vara bra.

behöver du bara skida och bindning?
inga pjäxor?

Okej! Då är jag med :)
Jag åkte till butiken i Sverige idag och köpte mig ett par madshus nanosonic 17/18 med bindning, dock ej move men flyttbara rottefella för 3700:-. En annan i butiken kontrollerade spannet igen och tyckte att det var super han också!
Jo jag behövde också pjäxor och det blev ett par atomic pro classic för 1299
Och ett par stavar Yoko 100 carbon blev det för xxxx:- gissa priset ;)
Jag va ju tvungen ut och prova dom förut men jag skriver imorgon vad jag tyckte! För nu är det godnatt!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 217 inlägg

Okej! Då är jag med :)
Jag åkte till butiken i Sverige idag och köpte mig ett par madshus nanosonic 17/18 med bindning, dock ej move men flyttbara rottefella för 3700:-. En annan i butiken kontrollerade spannet igen och tyckte att det var super han också!
Jo jag behövde också pjäxor och det blev ett par atomic pro classic för 1299
Och ett par stavar Yoko 100 carbon blev det för xxxx:- gissa priset ;)
Jag va ju tvungen ut och prova dom förut men jag skriver imorgon vad jag tyckte! För nu är det godnatt!

Jag tror att det var klokt att följa mitt råd att handla i en fysisk butik och om en till person kollat spannet, så är det säkert bra.

Det tar lite tid, innan du slitit till skinnet, det kan bromsa lite i framkanten i början. Du får väl prova dig fram i vilket läge som  bindningen skall sitta för att det skall fungera med både fäste o glid. Bra att du kunde prova pjäxorna före köp, antar att det är

prolinksula så de passar i rottefellabindningen. Lycka till med skidåkningen. :)

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Jag tror att det var klokt att följa mitt råd att handla i en fysisk butik och om en till person kollat spannet, så är det säkert bra.
Det tar lite tid, innan du slitit till skinnet, det kan bromsa lite i framkanten i början. Du får väl prova dig fram i vilket läge som bindningen skall sitta för att det skall fungera med både fäste o glid. Bra att du kunde prova pjäxorna före köp, antar att det är
prolinksula så de passar i rottefellabindningen. Lycka till med skidåkningen. :)

Ja det tror jag med :)
Jepp det är prolink på pjäxorna

Jädrar vilken skillnad på skidor om man jämför med faderns
Det blev helt plötsligt 100 ggr så roligare att åka längdskidor
De hugger lite grann som du beskriver så fort det blir snö i spåret eller liknande. Så det kanske sliter in sig eftersom(?)
Det var minus 18 igår kväll så de va lite kyligt och de höll på att preppa spåren så vi fick åka i delar av banan men det gjorde inget för vi va helt ensamma konstigt nog
Köpte ju 2 set med valla ifrån vauhti också ett skin set med en valla +5 till -6, en skin cleaner, skin care och dukar
Och ett set med base wax, valla -2 till -20, valla +5 till -6 Och nylonborste.
Hade ju på på base och -2 till -20 igår då innan åkning.
Nått speciellt man ska tänka på med dessa produkter?
399 kostade seten per st förresten.
Nått speciellt man man ska tänka på överhuvudtaget när man har nya skidor? Nått man bör göra med dom?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 217 inlägg

Jag tycker att du skall åka på dem ett tag, innan du gör något åt dem tex några har rakat bort lite ludd i framkanten på skinnet, en del väntar tills det nötts bort av åkningen. Samma sak med bindningens placering. Jag antar att den sitter i 0-läget dvs i skidans balanspunkt och är den plats som man normalt sätter bindningar som skruvas fast. Vänta med att flytta bindningen framåt(mer fäste) eller bakåt (mindre fäste) utan åk på dem och känn hur det fungerar. Fungerar det bra gör du ingenting, men känner du att fäste eller glid behöver förbättras kan använda verktyget och flytta. Jag kan dock inte ge något råd hur många snäpp, som behöver flyttas för att det skall bli skillnad, men det finns de här på forumet som kan ge tips.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Det är värt besväret att provköra skidorna med lite olika inställningar på bindningarna. Har man kolla på hur de fungerar med olika inställningar är det en smal sak att flytta dem beroende på före och aktivitet.

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Jag tycker att du skall åka på dem ett tag, innan du gör något åt dem tex några har rakat bort lite ludd i framkanten på skinnet, en del väntar tills det nötts bort av åkningen. Samma sak med bindningens placering. Jag antar att den sitter i 0-läget dvs i skidans balanspunkt och är den plats som man normalt sätter bindningar som skruvas fast. Vänta med att flytta bindningen framåt(mer fäste) eller bakåt (mindre fäste) utan åk på dem och känn hur det fungerar. Fungerar det bra gör du ingenting, men känner du att fäste eller glid behöver förbättras kan använda verktyget och flytta. Jag kan dock inte ge något råd hur många snäpp, som behöver flyttas för att det skall bli skillnad, men det finns de här på forumet som kan ge tips.

Ja, jag kommer att åka på dom ett tag innan jag gör några drastiska åtgärder
Ja de är monterade mitt på 0 punkten i dagsläget! Jag köpte rottefella pro (tror jag dom hette) så det är bara att ta loss pjäxan och dra upp en liten plastflärp så flyttar man på bindningen utan verktyg så det tar typ 10 sek per skida så jag kommer att prova lite olika frampå men mest bara för att prova. (Det är inte move bindningen som man flyttar med bara ett vred dock) Jag kommer att lägga störst vikt vid att förbättra min åkning i första hand för att sedan börja experimentera mer och mer med bindningar och skidor om jag inte är nöjd då vill säga

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar