Hur lång är du och vad har du för längd på dina stavar ? Jag är numera 177 cm och har 149 cm i stavlängd, Det finns väl två sätt att mäta stavar, dels den angivelse som står på staven, dels längden spets till ingångshål stavremmen. Mina 149 cm är från spets till topp, vilket innebär att de är ca 2 cm kortare till stavremmens ingång. (är inte "tåstakare")
Här kommer ett riktigt svammel inlägg. Det är ju lördag = ett par glas vin. Kanske därför man aldrig blir bättre.
Är 48 år, 182 cm lång.. Har ett par gamla Swix CT2, 153 cm (spets till remingången). Är dessvärre för tung, 94-98 kg
. Korta ben men långa armar. Hyfsat stark (men inte för min kroppsvikt). Höll på med simning i ungdomsåren. 40 min på Vansbrosimmet för några år sedan. Det finns ju bikefit inom cykel, tycker det borde finnas stavlängdsfit för längd.Tyckte jag åkte bäst med överlånga stavar innan det blev förbjudet. Draget blev rätt likt frisimssimtag.
Har för mig att Daniel Tynell åkte med korta stavar (flera cm under KL-30) när han vann sina 3 VL, relativt tung och stark.
Undra vilken längd eliten använder på Nordenskiöldsloppet? Stakar dom hela då också?
När blir en stav för kort?