Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tvlingsprogram Volkswagen Cup och Scandic Cup 2019/2020

Craft och Vasaloppet frlnger och frstrker samarbetet

Landslaget p sn i Sognefjll

Sekundstrid p Sn & T Rullskidstours prolog

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Marcialonga 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
29 svar till detta ämne

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Tjoflöjt! Nån som ska åka Marchan i år som man kan nojja lite med? Vad brukar det vara för typ av före? Vilket skidpar ska man välja? Tips? Största trugorna? Bra sidor för att kolla väder och spår?

Har fått för mig att det är mkt konstsnö, brukar vara kring 0an och sockrig snö!? Funderar på om mina skinskidor skulle kunna vara ett bra alternativ. De är höga i spannet och suger inte glid, tycker de går jäkla bra här i Göteborgstrakten på konstsnöbanorna, funderar på om det brukar vara liknande förhållanden.

Hasse_S

Hasse_S

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Jättebra att du har startat en Marcialonga tråd!
Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor men jag är precis lika nyfiken som du på svaren!
Jag ska också åka Marcialonga för första gången nu på söndag!
Det ska bli oerhört spännande, och en härlig skiddag hoppas jag.
Jag tror precis som du att det är väldigt mycket konstsnö.
Hoppas några kan ge oss bra svar!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 985 inlägg
Startar ni långt bak i leden så får ni vara beredda på sockersnö inte minst genom några av byarna där snön läggs ut dan innan och hinner inte frysa ihop. Stora trugor är bra men det behöver inte vara dasslock.
Skinskidor hjälper väl inte så mycket i sockersnö? För alla branta motlut blir söndertrampade. Några få håller ihop för vettigt diagonalande. Kan dock vara ett alternativ om de inte stjäl särskilt med glid.
Notera nu att jag inte äger några skinskidor och Marcia-erfarenheten baseras på 1 och 2/3-dels lopp. Första gången toppförhållanden med snö ända ner i dalen. Andra gången nerkortat och konstsnösträng.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg

Kommer åka mitt 5:e ML på söndag.

Uttalar mig inte om skinskidor då jag inte testat.

Det finns några ställen där det kommer ganska tvära kurvor nedanför utförskörningar, där kan det bli isigt p.g.a. plogning så se upp för dessa. Såg att det snöat en aning häromdagen, men det kommer nog vara konstsnöföre.

Det verkar som regel vara några minus på morgonen, solen kommer heller inte åt snön på morgonen i de övre delarna.

Efter ungefär halva loppet börjar solen komma åt spåret och föret förändras, brukar märkas en markant skillnad när man passerar Val di fiemme stadion. Ner mot vändningen går spåret en hel del i skugga igen för att sedan vända tillbaks uppåt på andra sidan bäcken. Här brukar det bli varmt och löst, dåligt stavfäste.

Sista backen blir rätt sönderkörd med mycket "socker". Bra tips är att stanna på kontrollen under backen, lägga på klister, ta av mössan och kämpa sig upp. Sista backen är riktigt jobbig p.g.a. löst spår och ofta rejält varmt i södersluttningen, men man är ju nästan framme då! 

Kör hårt!

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 365 inlägg

Ska också kör för första gången, har sagt att jag "bara ska ha en härlig dag" men gick väldigt bra i Stråken igår så nu drömmer jag lite om bra tid också.

Får man fäste på burk första delen? Jag tänker att man tjänar mer på att inte ha klister som suger glid från första toppen och till botten av målbacken (där jag såklart kommer lägga på klister), ser ju ut som 5 mil av platt stakning på tv-bilderna men de ljuger ju ibland.

Jag kommer att ha begränsade möjligheter att valla på plats. Vi flyger ner på lördag förmiddag och har vad jag vet ingen vallabänk på boendet, så en burkvallning kan jag lägga hemma men klister vill jag inte lägga innan flyget.

Men härligt ska det bli oavsett!

motlut

motlut

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Förra året var det bra fäste med burk upp till canazei. Sen inget fäste alls efter vändningen. Finns några ganska branta knäppa på vägen ner också. Som kan vara ganska lösa så där är det ändå svårt med fäste. Så tipset är att om man går med fäste främst gå på burk om möjligt. Det är ända ganska styvt uppför i början. Kan också vara skönt att kunna springa förbi folk i början uppför om man startar en bit bak.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Det är just eftersom det verkar vara rätt olika förhållanden (klister/burk) som jag funderar om skin-skidor kan vara en bra  kompromiss. Blir det nysnö är de dock inte alls roliga

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 852 inlägg

Jag har kört 6 stycken gånger i den ljuvliga dalen med solen som bästa följeslagare. Senast det begav sig var 2014, men nu siktar jag på 2020. Som alltid är det svårt att spekulera i valla när man inte ens befinner sig i rätt land. Loppet har ju en tuff början, innan vändningen neröver i dalen. Men trösten är att varje motbacke följs utav en utförslöpa. Där har du den största skillnaden mot Vasaloppet där man åker uppförs platå för platå.

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg

Kommer åka mitt 5:e ML på söndag.
Uttalar mig inte om skinskidor då jag inte testat.
Det finns några ställen där det kommer ganska tvära kurvor nedanför utförskörningar, där kan det bli isigt p.g.a. plogning så se upp för dessa. Såg att det snöat en aning häromdagen, men det kommer nog vara konstsnöföre.
Det verkar som regel vara några minus på morgonen, solen kommer heller inte åt snön på morgonen i de övre delarna.
Efter ungefär halva loppet börjar solen komma åt spåret och föret förändras, brukar märkas en markant skillnad när man passerar Val di fiemme stadion. Ner mot vändningen går spåret en hel del i skugga igen för att sedan vända tillbaks uppåt på andra sidan bäcken. Här brukar det bli varmt och löst, dåligt stavfäste.
Sista backen blir rätt sönderkörd med mycket "socker". Bra tips är att stanna på kontrollen under backen, lägga på klister, ta av mössan och kämpa sig upp. Sista backen är riktigt jobbig p.g.a. löst spår och ofta rejält varmt i södersluttningen, men man är ju nästan framme då! 

Kör hårt!

Denna analys köper jag rakt av. Exakt mina upplevelser de två åren jag kört 2017 o 2018.
I år verkar prognosen lite kallare med enbart någon plussgrad mitt på dagen. Två senaste åren har temperaturen varit upp mot +10 grader runt lunchtid om jag inte minns fel. Jag inbillar mig att detta kommer göra stor skillnad på spåren andra halvan av loppet om tempen håller sig nära nollan i år..
Första halvan hårda konstsnöräls och lättfört!

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 365 inlägg

Snö i prognossen nu så då slipper man i alla fall beskymra sig för om det är en chasning med burk :).

Har börjar noja över läkarintyg som jag läst någonstans att man behöver men inte hittar mer om (och såklart inte har). Nån som vet? Min förhoppning är att man går fram och visar telefonen med startvoucher och leg/pass så är man hemma sen, missar jag något?

Hur fungerar parkering vis starten? Läs hur länge innan behöver man vara där? Oklart om man kan parkera nära eller måste ta en buss.

Ja, jag vet att jag kan leta själv. Har gjort den utan bättre resultat, börjar komma in i "noja inför loppet-mode och hjärnan fungerar sällan så bra då...

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg

Snö i prognossen nu så då slipper man i alla fall beskymra sig för om det är en chasning med burk :).

Har börjar noja över läkarintyg som jag läst någonstans att man behöver men inte hittar mer om (och såklart inte har). Nån som vet? Min förhoppning är att man går fram och visar telefonen med startvoucher och leg/pass så är man hemma sen, missar jag något?

Hur fungerar parkering vis starten? Läs hur länge innan behöver man vara där? Oklart om man kan parkera nära eller måste ta en buss.

Ja, jag vet att jag kan leta själv. Har gjort den utan bättre resultat, börjar komma in i "noja inför loppet-mode och hjärnan fungerar sällan så bra då...

Läkarintyg? Har aldrig hört detta tidigare. Finns det skrivet någonstans?

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

ARudolfsson

ARudolfsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Kul att ni alla ska åka Marcialonga, ett väldigt trevligt och vackert lopp med en massa folk som hejar utmed spåret.

Jag har åkt loppet två gånger och jag har aldrig visat upp något läkarintyg, varken vid nummerlappsutdelningen eller vid start. Det är absolut enklast att ta sig med buss till starten, de kör i skytteltrafik och stannar utmed olika hotell i hela dalen, samma sak på vägen hem från Cavaleze (om man nu inte bor där). Det räcker gott och väl att vara på plats vid starten ca 2 timmar innan, ens startfålla öppnar först ca 30 min innan start (tror jag) och det blir alltid förseningar.

Hoppas ni får en fin tävling!

red tag

red tag

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Nåt läkarintyg behövs inte för att åka Marcialonga... Springer man ex. Rom maraton behövs däremot intyg...

En blivande worldloppet master - 2020 : König Ludvig lauf alt. Engadin skimaraton,  Finlandiahiihto, Ylläs-Levi 70km...

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Har du några bra länkar på vädersidor, tycker inte jag hittar något tillförlitligt?

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 365 inlägg

Har du några bra länkar på vädersidor, tycker inte jag hittar något tillförlitligt?

Jag kör yr, om den är tillförlitlig har jag ingen aning om.

Tack för alla svar!

Svenke

Svenke

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Appen "Il Meteo" funkar bra.

Alternativt www.meteo.it

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Appen "Il Meteo" funkar bra.

Alternativt www.meteo.it

Tackar!

Är det Moena och Cavalese som är bäst att söka på ?

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Fast nu har de ändrat prognosen :-) ...men jag kör nog burk ändå

Svenke

Svenke

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Sök på Moena, Canazei och Predazzo.

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg

Nån som vet om man kan se loppet nånstans på internet (gratis)?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar