Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

JemtlandSkiTours klassvinnare korade

Dags fr femte upplagan av Grnklitt Hill Climb

Visma Ski Classics startar Challenger-serie

Dubbelseger fr Ebba och Frida i Norge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Marcialonga 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
29 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Ytterst tveksamt. Kanal 9 sänder nu
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 286 inlägg

Jag kör yr, om den är tillförlitlig har jag ingen aning om.

Tack för alla svar!

Jag tror de flesta väderorganisationer kör på ungefär samma data men med olika analysmodeller. Min idé är att se vilken modell som stämmer bäst med aktuellt väder och gå på att den modellen stämmer bäst den närmsta tiden.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 365 inlägg
Så hur gick det för er?

Jag var seedad till 8:25 starten och var där ganska sent så mycket folk att kryssa runt första två milen. Hade fäste bra nog att diagonala upp där alla andra saxade så kunde ta mycket folk uppför i backar där det fanns plats mellan eller bredvid saxarna.

Efter vändningen i Canazei hamnade jag helt själv, i mitt tempo, ca en mil så var lite rädd att tvingas dra resten av loppet men efter det kom det med jämna mellanrum åkare jag kunde samarbeta med, tyvärr hade många av dem inget eller dåligt fäste så drog ifrån när det kom uppförsbackar.

Låg nog mellan spåren 75% sista 5 milen, enda undantaget var om någon dig i spåret. Hade generellt halvdåligt glid, låg jag kloss i rygg på toppen låg jag med efter backen men tog absolut inte in något. Vet inte om det var fästet som var för bra, glidpreppen eller troligast en kombination.

Kom en stackare men 4000 nummer med 2 mil kvar som jag inte orkade hålla, annars var känslan att ingen körde förbi mig sista 4 milen. Utnyttjad klisterstationen och körde backen på 15:06, måste ha blåst om 100 åkare på den sträckan och måste medge att det var extra skönt när det var stakare.

4:23 och plats 1030 är jag jättenöjd med, hade kanske funnits mer om jag startat tidigare men det är ju spelets regler.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 979 inlägg

Så hur gick det för er?

Jag var seedad till 8:25 starten och var där ganska sent så mycket folk att kryssa runt första två milen. Hade fäste bra nog att diagonala upp där alla andra saxade så kunde ta mycket folk uppför i backar där det fanns plats mellan eller bredvid saxarna.

Efter vändningen i Canazei hamnade jag helt själv, i mitt tempo, ca en mil så var lite rädd att tvingas dra resten av loppet men efter det kom det med jämna mellanrum åkare jag kunde samarbeta med, tyvärr hade många av dem inget eller dåligt fäste så drog ifrån när det kom uppförsbackar.

Låg nog mellan spåren 75% sista 5 milen, enda undantaget var om någon dig i spåret. Hade generellt halvdåligt glid, låg jag kloss i rygg på toppen låg jag med efter backen men tog absolut inte in något. Vet inte om det var fästet som var för bra, glidpreppen eller troligast en kombination.

Kom en stackare men 4000 nummer med 2 mil kvar som jag inte orkade hålla, annars var känslan att ingen körde förbi mig sista 4 milen. Utnyttjad klisterstationen och körde backen på 15:06, måste ha blåst om 100 åkare på den sträckan och måste medge att det var extra skönt när det var stakare.

4:23 och plats 1030 är jag jättenöjd med, hade kanske funnits mer om jag startat tidigare men det är ju spelets regler.

Hatten av, bra jobbat!

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

motlut

motlut

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Fin resa upp till canazei i rygg på Hilde G Pedersen som också gick med fäste (jäklar vad fint hon åkte). Jag hade riktigt bra glid på glidpartierna efter vändningen, gled ifrån alla utför kändes det som, men kanske att fästet bromsade lite i stakningen. Skidorna ett par rcs carbonlite plus från 2011, ett riktigt guldpar, sicklade med r-cut och 2mm rak skärande skimateria rill från hälen lagd om lott sas.
Jag blev nog lite för bekväm på de lätåkta partierna pga att jag fick lucka utför backarna och ofta hamnade i front på grupperna jag åkte i - det finns mycket att tjäna på om man är duktig på att ligga på hårt i de lätta partierna (något jag behöver förbättra). Stannade och la på vr75 innan cascata och diagonalade upp. Sluttid 3:44. Till nästa år ska jag börja styrketräna och åka rullskidor för att försöka bli en bättre stakåkare. Grymt roligt lopp är det ju och suget efter vasaloppets enformiga åkning genom tråkig tallskog minskar rejält efter man åkt den långa marschen genom byarna i val di Fiemmedalen tycker jag.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

Grymt roligt lopp! Att åka skidor i en inramning av alper och genom alpbyar var en upplevelse. Inga köer alls till starten trots 7500 deltagare. Starten var en fröjd och jag tror inte man hade tjänat så mycket på att försöka komma först i sin fålla.

Om startproceduren fungerar lika bra på öppet spår så tror jag att det kommer bli en bra lösning även där.

Första gången jag körde ovallat och det gick över förväntan. Hade väldigt bra glid och kunde köra i spåren på tillbakavägen när väldigt många stod bredvid och stakade. Det var rätt löst i botten på spåren så jag gissar att fästvallan bromsade en del.  En hel del saxbackar fulla med socker som var rätt jobbiga utan fäste under skidorna i täta köer. Första milen var det svårt att komma om men sen släppte det och det gick att kryssa sig fram. Kom in topp 1000 så det borde betyda att jag får starta i led 3 om man kör ML nästa år?

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 75 inlägg

Grymt roligt lopp! Att åka skidor i en inramning av alper och genom alpbyar var en upplevelse. Inga köer alls till starten trots 7500 deltagare. Starten var en fröjd och jag tror inte man hade tjänat så mycket på att försöka komma först i sin fålla.

Om startproceduren fungerar lika bra på öppet spår så tror jag att det kommer bli en bra lösning även där.

Första gången jag körde ovallat och det gick över förväntan. Hade väldigt bra glid och kunde köra i spåren på tillbakavägen när väldigt många stod bredvid och stakade. Det var rätt löst i botten på spåren så jag gissar att fästvallan bromsade en del. En hel del saxbackar fulla med socker som var rätt jobbiga utan fäste under skidorna i täta köer. Första milen var det svårt att komma om men sen släppte det och det gick att kryssa sig fram. Kom in topp 1000 så det borde betyda att jag får starta i led 3 om man kör ML nästa år?

Grymt!
Vilka hårdingar det finns här på forat! : )
Själv laddar jag för att kunna hålla mig vaken under superbowl.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Instämmer med tidigare talare. Riktigt skoj lopp, inte alls lika hetsigt som VL. Startade i 5an 8:15, Stod rätt långt fram i fållan men ingen hets och starten var lugn. Hade lagt Rode Super Extra som fästvalla och hade bra bett i backarna, fast jag diagonalade inte många gånger första 2 milen, trodde nog det skulle vara backigare. Hade riktigtfint glid också, gled förbi många stakåkare. Sen var det lättkört, stod rätt mkt mellan spåren efter halva loppet. Stannade innan sista backen och kletade på ett lager röd burk utan att klossa. Bra grepp hela vägen upp men jag orkade inte diagonala hela vägen utan fick saxa lite. I mål på 4:12 (plats 816). Riktigt nöjd med det, hade krafter kvar och kände mig inte alls lika slutkörd som efter Vasan. Vettetusan om det blir nåt mer VL på ett tag :-/

Huilutane

Huilutane

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Kom in topp 1000 så det borde betyda att jag får starta i led 3 om man kör ML nästa år?

Jag var 9xx förra året och seedades i fyran. Seedingsreglerna finns här: https://www.marcialo..._race_rules.php

Altså denna gång man måste vara i top 5-15% (av 5521 finishers = max 828) för att seeda sig i trean.

Klistervalla

Klistervalla

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Är det någon här som köpt startplatser själva och inte genom någon researrangör?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar