Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix riller tråden


Pilotio

Recommended Posts

Numera säljer han ju valla också. Jag testade alltid tidigare och fick alltid bättre glid med deras rekommendationer (med rätt grundstruktur). RC brukar alltid tala om vilka rillerstrukturer de testat och vilka som gled bäst. Swix rekommenderar alltid 1mm rak eller ingen riller (0,75mm rak någon gång). Swix och RC rekommenderar aldrig samma rillmönster inför lopp. 

 

Jag tror det är tvärtom, Swix ger vallarekommendationer för att sälja valla i första hand. Att ge rillrekommendationer säljer inte. Swix markadsför sin valla genom rekommendationerna, RC marknadsför sina rillers. Tycker det är en missad möjlighet för Swix (och oss som användare)..

 

Hur testade du?

Link to comment
Share on other sites

Många vallare verkar älska Swix 2.0 rak skärande. Kommer fram på Vasaloppet oavsett före. Förstår inte riktigt. Dan Marsch verkar ha den som standard. Per Eskelund på start lade Swix 1.0 skärande åt oss på Vasaloppet 2016.

Lager 157 verkar ju typ alltid lägga 2mm skärande.

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju väldigt enkelt om 2 mm rak skulle fungera i alla fören. Annars brukar väl fina rillar rekommenderas i kalla förhållanden.

 

Satt och såg dokumentären om störloppsbanan i Åre och vid ett tillfälle så filmade man i en vallabod och en kort stund zoomade kameran in på en skida. Det  jag lade märket till var då att det var en rejält grov struktur på skidorna. Nu går det naturligtvis inte att jämföra med en skida som susar fram i över 120 km/h men ändå. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju väldigt enkelt om 2 mm rak skulle fungera i alla fören. Annars brukar väl fina rillar rekommenderas i kalla förhållanden.

 

Satt och såg dokumentären om störloppsbanan i Åre och vid ett tillfälle så filmade man i en vallabod och en kort stund zoomade kameran in på en skida. Det  jag lade märket till var då att det var en rejält grov struktur på skidorna. Nu går det naturligtvis inte att jämföra med en skida som susar fram i över 120 km/h men ändå. 

 

/Mats

Är nog bara vi som gör det svårare....

Link to comment
Share on other sites

Apropå gängor, någon som testat rilla med en hemmagjord "skruvriller"?

Jag fick en tillverkad för ett par år sedan men inte kommit mig för att testa. Den är fräst längs efter för att få en skarp egg och kunna välja tryckande/skärande beroende på hur man vrider den. Har förr mig att det är en M16.

Link to comment
Share on other sites

ganske vanskelig å diskutere rill

det kommer helt an på skien, hvordan de spriker etc og av strukturen. rett ski for rett føre med rett slip og grill blir som regel feil

ganske vanskelig å diskutere rill

det kommer helt an på skien, hvordan de spriker etc og av strukturen. rett ski for rett føre med rett slip og grill blir som regel feil

Ja men det finns en del generaliseringar att göra för att hitta en bra metodik att välja rätt för dagen.

Link to comment
Share on other sites

Kul med så många svar på tråden jag skapade!

 

Men samtidigt.. Herregud va lite relevant info!

Skärpning.

Jag och tråden är bara intresserade av swixriller och dess olika rullar.

 

Så här ska svaren se ut i den här tråden typ:

-För mig funkar rak 1mm alltid bra i -1 till -4 grader och ny snö.

-Jag brukar dra julgran 0,5mm plus en rak 1mm när det är runt nollan och det börjar bli vått.

 

Annat trams undanbedes vänligt, men bestämt.

 

Link to comment
Share on other sites

Exakt. Så är det ju. Julgranar här och skeva riller där. Du måste lära dig hur dina egna specifika skidor svarar på en viss grundstruktur, rill för olika temp och fören. Tämligen ointressant för andra. Men metodik och generaliseringar är intressant. Tycker Swix säger det bra och ger bra råd att utgå från.

 

Ekonomirillers i all ära, men vill jag slå ett slag för riktiga rillers med växel, blir sjukt bra mönster som sitter utan att man behöver lägga hela sin tyngd på. Helt klart värt pengarna, finns prisvärda. Just Swix variant vet jag inget om. Har man väl provat finns ingen väg tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...