Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Klbo - Svensson nra final

Snplig sprintfinal fr Sverige - men silver till Stina

Stark svensk sprintprolog i Seefeld

Infr Tjejvasan fakta, statistik och sndningstider

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Swix riller tråden

• Vänligen logga in för att kunna svara
49 svar till detta ämne

Pilotio

Pilotio

Medlem

• Members
  • Pip
  • 167 inlägg

Tänkte (om det finns intresse) skapa en tråd där vi kan lägga in våra gemensamma erfarenheter av Swix riller. Hur olika strukturer funkar i olika fören.

Tex:

-5 grader, hårda spår kör jag alltid med ....

Eller:

-2 nysnö, mjuka spår går .... ofta bra.

osv.

Hoppas det finns intresse för detta och att vi kan skaffa oss en liten "bank" gemensamt här.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg
Skulle det vara ok att ta in andra rillerfrågor som handlar om annat än just Swix-riller?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg

Skulle det vara ok att ta in andra rillerfrågor som handlar om annat än just Swix-riller?

Förslagsvis helst inte :) Blir lätt rörigt och ämnet lämnas
Jag är på. Har själv swix riller.

Men, efter ha provat runt en del själv. Rak Riller funkar bäst överlag. Julgranar och kryss o alla Jesus olika varianter. Tveksamt. För kom ihåg , vad man har för grundstruktur avgör oxå. Säger Olle att hans skidor går bra med julgran, visst OK, men då gäller det ha samma slip som han. Ni fattar
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg
Är det tryckande eller skärande rill vi pratar om?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 493 inlägg

Skärande riller: Vilka olika märken/produkter finns det? Vilka är bra resp dåliga? 

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 023 inlägg

För att inte denna tråden ska spåra ur finns nu en utbruten rillerpoesi-tråd för de som hellre vill rimma än diskutera riller.

http://www.skidforum...41-rillerpoesi/

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg
Skärande Riller har swix bara en sort. Alltså rak.

Men jag håller med om att det saknas info om hur man använder övriga mönster från de rullande strukturerna.
Det verkar helt enkelt inte gå att få till nåra bra regler kring dessa. Jag tror det beror på det jag var inne på tidigare, grundstrukturen i skidan påverkar.

En regel kan sägas är att de flesta långloppare kör enbart raka. Jag som gärna tävlar 5-15km labbar med brutna. Men det är svårt att få till bra tumregler. Iaf i södra Sverige där snön är otroligt utsatt för daglig påverkan.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 493 inlägg

Skärande Riller har swix bara en sort. Alltså rak.

Men jag håller med om att det saknas info om hur man använder övriga mönster från de rullande strukturerna.
Det verkar helt enkelt inte gå att få till nåra bra regler kring dessa. Jag tror det beror på det jag var inne på tidigare, grundstrukturen i skidan påverkar.

En regel kan sägas är att de flesta långloppare kör enbart raka. Jag som gärna tävlar 5-15km labbar med brutna. Men det är svårt att få till bra tumregler. Iaf i södra Sverige där snön är otroligt utsatt för daglig påverkan.

Men vilka fler skärande finns det än just Swix?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg

Men vilka fler skärande finns det än just Swix?

Red creek har. Men nu var denna tråden ett försök till att fokusera på swixrillern
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 193 inlägg
Jag köpte one ways wc rillers på xxl för 500 pix istället för 2500. Bästa rillers jag testat än så länge. Rillstången roterar mot dragriktningen så det blir kalas mönster. Kingkong-rill. Kan nån starta en tråd om One ways wc riller? Gärna en tråd per rillstång, från 0,2mm rak och uppåt.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 333 inlägg
Vet du inte hur man startar en ny tråd? Du kanske kan kolla på folkuniversitetet om de har seniorsurf eller liknande.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg
Nivån är låg när ett försök till en swixrillerttåd införs. Trist. Jag fortsätter på swixspåret iaf.

Smutsig konstsnö går julgranen kasst på. Gissar den samlar smuts.
Återinför skejtvasan
41.57.63

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 333 inlägg
Jag har sympati för din vilja att diskutera Swix rillers. Hoppas att folk som har det märket hakar på. Själv har jag andra rillers och har även fina erfarenheter av naturrill i vissa fören.

Men betänk att när folk postar om annat så hjälper de ändå till att lyfta tråden. Tids nog kommer det nog swixfolk som hakar på och vill diskutera med dej

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 333 inlägg
Jag vill be om ursäkt till oxberg. Jag inser nu att ’ny tråd’-knappen kanske inte är kompatibel med doros operativsystem

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 193 inlägg
Tack ingen fara! På 8035an är det som du förstått vissa problem..

Men åter till ämnet. När vi pratar swix rillers, är det då deras röda plastleksak vi diskuterar?
Fin kvalitet på kullagren i rullarna, dom sitter numera på mina Team 610.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg
Jag har väldigt svårt att förstå ironin och tramset i denna tråd faktiskt. Swix rillern t423 är gedigen och fungerar bra. Känns betydligt mer som ett verktyg än än skigos och tokos.

Riktigt fint mönster fick jag idag med rak 1.0 mm. Går att känna med nageln. Hamran påstår i sin bok att Rillern bara ger avtryck i paraffinet. Det är oerhört märkligt påstående.

För att få ett Kuzminriller kryss kan man köra julgran åt varsitt håll mot varandra :)
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 193 inlägg
Jag menar egentigen att toko, swix och skigos klädaffärs rillers alla är ganska usla när man provat riktiga.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg

Jag menar egentigen att toko, swix och skigos klädaffärs rillers alla är ganska usla när man provat riktiga.

Har du nåt mer lika nyanserat och klyftigt att tillföra ett försök till en seriös tråd om swixrillern? Finns ju en dedikerad tramstråd till din ära :)
Återinför skejtvasan
41.57.63

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 617 inlägg

Jag rillade mina skidor inför ÖS 2018 med Swix leksaksriller och mönstret finns kvar i skidorna än så dom kan inte vara helt värdelösa. Men det kanske är den som håller i rillern det kommer an på.

/Mats

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 193 inlägg
Låt mig gissa vad Swix rekommenderade. 1 mm rak som vanligt?
Grattis jag har vunnit en swix julgransrulle :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar