Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

JemtlandSkiTours klassvinnare korade

Dags fr femte upplagan av Grnklitt Hill Climb

Visma Ski Classics startar Challenger-serie

Dubbelseger fr Ebba och Frida i Norge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Swix riller tråden

• Vänligen logga in för att kunna svara
49 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Nysnö och några grader kallt. Julgran gled bättre än rak rill. Extremt rent snö och test gjort efter 10km åkning
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

Hur gjorde du testet?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
så lätt går jag inte i fällan. Vad jag än skriver så kommer du tramsa om det
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

Inte alls jag är ärligt nyfiken, jag behöver nämligen testa själv. Jag är mest sur på att Swix själva är så dåliga på rillerstrukturer. Där är RC ett föredöme. Jag brukar översätta RCs rekommendationer till Swix rillrar så gått det går, men det är inte alltid rättframt.

När RC rekommenderar skrå-rillrar får man köra Swix julgran. Mönstret är ju i princip samma bara förskjutet på de båda sidorna av mittspåret. Borde inte ge någon skillnad i glid. Jag tror RC kör skrå mest för att ha en egen variant. 

Swix rekommenderar bara grova linjära, eftersom de inte har några fina till den röda varianten. De följer inte så ofta den "rillkarta" som följer med rillern. Jag har även 0,2mm och 0,4mm linjär och de är riktigt bra när det är kallt. Funkar bra att köra korta drag med rillern, delvis överlappande.

Så hur testade du?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Jo RC är väldigt säker på sin sak. Han säljer ju bara riller. Kan ju vara så att swix är mer ärliga i sitt uppsåt. Det är svårt att ge rekommendationer och en rak 1mm funkar bra för det mesta.

Glöm för guds skull inte bort att grundstrukturen i skidan avgör hur rillern beter sig på topp.
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

Numera säljer han ju valla också. Jag testade alltid tidigare och fick alltid bättre glid med deras rekommendationer (med rätt grundstruktur). RC brukar alltid tala om vilka rillerstrukturer de testat och vilka som gled bäst. Swix rekommenderar alltid 1mm rak eller ingen riller (0,75mm rak någon gång). Swix och RC rekommenderar aldrig samma rillmönster inför lopp. 

Jag tror det är tvärtom, Swix ger vallarekommendationer för att sälja valla i första hand. Att ge rillrekommendationer säljer inte. Swix markadsför sin valla genom rekommendationerna, RC marknadsför sina rillers. Tycker det är en missad möjlighet för Swix (och oss som användare)..

Hur testade du?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

Men ok, det är mitt tips till Swix riller ägare: Kolla på RCs riller rekommendationer inför lopp och översätt det till Swix rillers. Eller stödköp RC rillers för att de gör sig besvär för vår skull. 

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

https://fasterskier....ture-selection/

/Mats

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Det här kitet har jag och tycker att det fungerat bra. Men jag har ju inget att jämföra med.

http://www.swixsport...with-3-Rollers2Det följde även med ett blad med instruktioner och tips på andvändning.

/Mats

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg

https://fasterskier....ture-selection/

/Mats

Den tabellen fungerar OK som utgångspunkt. Själv är jag väldigt nojig över hur smutsig snön är innan jag väljer riller.
Återinför skejtvasan
41.57.63

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Kollade in lite på RC rillers hemsida och där fanns ju en hel del matnyttigt. http://redcreek.se/p.../instruktioner/

Vad spelar det för roll hur smutsig snön är. Menar du att det fastnar i strukturen?

/Mats

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 417 inlägg
Många vallare verkar älska Swix 2.0 rak skärande. Kommer fram på Vasaloppet oavsett före. Förstår inte riktigt. Dan Marsch verkar ha den som standard. Per Eskelund på start lade Swix 1.0 skärande åt oss på Vasaloppet 2016.

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Många vallare verkar älska Swix 2.0 rak skärande. Kommer fram på Vasaloppet oavsett före. Förstår inte riktigt. Dan Marsch verkar ha den som standard. Per Eskelund på start lade Swix 1.0 skärande åt oss på Vasaloppet 2016.

Lager 157 verkar ju typ alltid lägga 2mm skärande.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Det låter ju väldigt enkelt om 2 mm rak skulle fungera i alla fören. Annars brukar väl fina rillar rekommenderas i kalla förhållanden.

Satt och såg dokumentären om störloppsbanan i Åre och vid ett tillfälle så filmade man i en vallabod och en kort stund zoomade kameran in på en skida. Det  jag lade märket till var då att det var en rejält grov struktur på skidorna. Nu går det naturligtvis inte att jämföra med en skida som susar fram i över 120 km/h men ändå. 

/Mats

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 392 inlägg
1mm rak och 2mm rak verkar vara populära. Tänk den dagen någon kommer på att man kan lansera en 1,5mm riller ! Kommer att bli kingkong direkt. Nån som vet vilken M-gänga det motsvarar ?

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Det låter ju väldigt enkelt om 2 mm rak skulle fungera i alla fören. Annars brukar väl fina rillar rekommenderas i kalla förhållanden.

Satt och såg dokumentären om störloppsbanan i Åre och vid ett tillfälle så filmade man i en vallabod och en kort stund zoomade kameran in på en skida. Det  jag lade märket till var då att det var en rejält grov struktur på skidorna. Nu går det naturligtvis inte att jämföra med en skida som susar fram i över 120 km/h men ändå. 

/Mats

Är nog bara vi som gör det svårare....

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

1mm rak och 2mm rak verkar vara populära. Tänk den dagen någon kommer på att man kan lansera en 1,5mm riller ! Kommer att bli kingkong direkt. Nån som vet vilken M-gänga det motsvarar ?

M10

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg
Nån som har provat Swix riktiga riller förresten - T047G. Är den lika sexig som den låter?

https://www.skistart...w5-rollers.html

Jag har provkört andra likadana av annat märke och det är en mycket sensuell upplevelse.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Tabell för stigning på gängor. Gissar att 0.25 strukturen blir lite känslig och svåranvänd :)

http://www.kantec.se/empty_142.html

/Mats

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 113 inlägg

Eller varför inte Pi/2 eller sqr(e) för att det skall låta ändå vetenskapligare och KingKongare !!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar