Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Sveriges trupp till vrldscupen i Davos

Frida Karlsson drar ner p trning och tvling

Hanna berg tappade ledningen - Sverige trea

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanojja Vasaloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
260 svar till detta ämne

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 241 inlägg
Absolut burk, det är det redan nu.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 924 inlägg

Man kan hålla koll ungefär hur man ligger till genom att kolla nr-lapparna runt omkring. Under senare delen av VL förra året såg jag mest 4xxx och ungefär lika mycket 3xxx som 5xxx. Så jag anade att jag var ungefär mitt emellan herrplacering 2000 och 3200 (dvs gränserna för led 3 och 4). Det stämde bra kunde jag konstatera i efterhand.Om detta funkar i de bakersta leden vet jag ej, men i de mittre leden funkar det bra.Förr om åren var det fler som åkte med "fel" förstasiffra eftersom man då inte fick nytt nr när man seedat sej. Men det funkar ju annorlunda nu som vet.

Stämmer kanske hyfsat men man bör åka upp sig lite för att behålla sitt startled och åka om desto fler för att förbättra startled. Genom alla som seedat sig så står fler framför dig i starten än VL seedningsgränser per startled.
I 10:an räcker det kanske att bara köra upp sig men viktigt att komma in en bit i nästa startnummer för att klara ett startled, dvs du ska se en del treor för att hamna i fyran...

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 374 inlägg
La på VR45 täckt av ett lager VR50 på vg35-grund. Hoppas det funkar, hittade bara multigrade 0 till -1 så vågade inte den. Borde i värsta fall i alla fall inte ta på glidet.

ARudolfsson

ARudolfsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg
Ni som kör fäste imorgon, vad tar ni med för burk för att lägga påfundet loppet om behovet uppstår?

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 374 inlägg
Fick rapport från spåret (från ingen annan än allas vår rible) : "Betonghårt".

Uppfräst betong blandat med nysnö, bäddat för intressanta variationen.

tomol3

tomol3

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg
Sitter bara med FC6 pulver i lådan, vad skiljer om man lägger det ist för fc8? Temp spannet anger -1– -10på burken

Antonio

Antonio

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg
Struktur då? 2 mm rak skärande eller fin struktur (har endast dessa alternativ).

fotbollsspelaren

fotbollsspelaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Se red creeks rekommendation på FB

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Någon som vet hur det ser ut längs spåret just nu? Kommer det vara hårt nog hela vägen för att köra racertrugor? Eller bör man gå upp på swix stora trugor pga nysnön?

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 924 inlägg
Nu är det färdigvallat, rillat och packat. Sista måltiden återstår och att önska alla lycka till!

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg
Lycka till allihop, i år följer jag er från tv-soffan!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg
Vr45/55N Eller rode Viola. Vad skall man ta

motlut

motlut

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Rode

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg
Har startnumrena inget att göra med led i år..? Startar i led 3 men nummerlappen börjar på 15.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 374 inlägg

Har startnumrena inget att göra med led i år..? Startar i led 3 men nummerlappen börjar på 15.

Jag fick 5xxx trots uppseedning till fyran, så något har ändrats

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 91 inlägg
De börjar spåra vid evertsberg nu typ.

Ni får väl andra siffror för att alla nummer är slut.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg
Har lagt på VR45, ska man toppa med något?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 440 inlägg

Ni kanske hörde vad Mattias Svahn sa; släng klistertuberna, nu är det burkvalla som gäller. Nu har jag inte sett spåren, men jag hade nog utifrån de prognoser som gavs i TV vallat fäste ung så här; Vauhti grundvax, värm med järnet och gnid ut, Rode -3-7 direkt på och värm ihop med grundvaxet, sen är skidan klar för burkvallningen.5-7 tunna lager burkvalla, de två sista lagren nerkortade. Vauhti morot, Rode super, Rode multigrade, ev 1 tunt lager Skigo orange som näst sista lager, täckt med Rode super, de korta lagren Multigrade och Super. Det som kan uteslutas är i så fall Skigo orange, som kan bromsa ifall det kommer väldigt mycket snö, men den bör finnas med i ryggväskan för ev. komplettering av fästet. Sen kan man säkra upp med fler burkar runt nollan samt en tub klister, ifall prognosen skulle slå fel med flera plusgrader neråt Mora. En plastskrapa eller Swix skidskrapa liksom en vallakloss är alltid bra att ta med. Har jag glömt något till midjeväskan - skulle väl vara gel i så fall ?

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg
Blev kb 20 blandat med skigo base invärmt, 2lager vr30, 3 lager rode violet. Eventuelt VR 55n i midjeväskan.

Antonio

Antonio

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Jag fick 5xxx trots uppseedning till fyran, så något har ändrats

Jag startar i led 5 och tjejen i kassan sa att ”du är i led 5 det ser du på startnumret som börjar på 5..”

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar