Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2019


NotReallyGunde

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vilka fören tror ni man tjänar mest på att gå utan fäste? Det är klart att riktigt kärvt o kallt inte ger lika mycket men hur ser det ut i t.ex. rent klisterföre? Tjänar man mycket då? Har inte tränat ren stakning men kan tänka mig testa om det är ett "gynnsamt" stakföre.. Vad det nu är??

Tror att man tjänar mest när det är riktigt skitigt och mycket skräp i spåret som VL2015. Mitt klister såg ut som avföring och hade förflyttat sig långt bakåt. Minns också hur brutalt frånåkt Södergren blev när stakarna kom ikapp honom.

Link to comment
Share on other sites

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Evertsberg/%C3%84lvdalen/2715889#tab=0,chart=1

Plusgrader på lördag. Några minus på Söndag med snöfall.

Tur för mig som hittade en HF8 i vallaväskan att lägga på. Trodde att jag skulle behöva köpa en HF10 men det verkar klara sig.

Kommer jag att klara mig på Rilla V 0.5 också eller måste jag rusa runt stan för att hitta en grövre rill?

Link to comment
Share on other sites

Prognos är bara prognos och det skiljer sig en del mellan de olika vädergissarbolagen men den mesta nederbörden ska komma på söndag kväll, bara nån centimeter (om det blir snö) på morgon och förmiddag.

 

Om det bara blir nån centimeter snö så tror jag temperaturen är avgörande, blir det regn eller snö och plusgrader är det klister rakt av, blir det minusgrader och snö blir det lurigare och klistret måste kanske täckas med burk eller ren burk för att inte få underfrysning på myrarna.
Oavsett tror jag det blir ganska blank i spåren iaf sista halvan för oss som har några tusen före oss. Dock föredrar jag halvtaskigt fäste före dåligt glid på myrarna så kanske chansar med burk och tar med sprayklister. Får se vart prognosen tar vägen.

Verkar ändå blir hyfsat lättåkt om än inte så hysteriskt snabbt som de Öppna spåren varit.


 

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, inte meningen att skrämma upp er inför Vasaloppet, men enl klart.se skall det börja snöa 03.00 och sen hålla på och totalt 3,9 mm. Från minus på morgonen skall det gå upp till 0 samt ev någon plusgrad mao ett ganska typiskt vasaloppsväder.

Vid träning hemmavid hade jag valt ruggat, men har aldrig kört ett så långt lopp med rugg samt om det risk för ifrysning på morgonen vid minusgrader.

Väljer man att fästvalla skulle jag nog följa den allmänna regeln att valla för föret i starten på morgonen och sen valla om framåt dagen, när det blivit mildare.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ÖSS ruggat för 3-4 år sen, det var det enda som verkade funka det året, alla andra hade antingen ifrysning i klistret eller noll fäste på burk. Inga problem så länge man höll sig i spåret, men när jag klev ut i det lösa för att köra om högg det direkt.  Funkade fram till Evertsberg, sen var snön för grov för att det skulle bita.

 

Ursäkta, inte meningen att skrämma upp er inför Vasaloppet, men enl klart.se skall det börja snöa 03.00 och sen hålla på och totalt 3,9 mm. Från minus på morgonen skall det gå upp till 0 samt ev någon plusgrad mao ett ganska typiskt vasaloppsväder.

Vid träning hemmavid hade jag valt ruggat, men har aldrig kört ett så långt lopp med rugg samt om det risk för ifrysning på morgonen vid minusgrader.

Väljer man att fästvalla skulle jag nog följa den allmänna regeln att valla för föret i starten på morgonen och sen valla om framåt dagen, när det blivit mildare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...