Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Svrd och Optima Ski-gnget testar ny lgerort - Idre Fjll

Sveriges trupp till rullskidvrldscupen i Ryssland

Anton Karlsson diskades - Kasper Stadaas vinnare av Alliansloppet

Kasper Stadaas och Linn Smskar vann Alliansloppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stavar på VL/ÖS

• Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Kapa stavar gör man vanligen i övre ändan av röret. Värm försiktigt när handtaget ska lossas, så att du inte bränner korken.

Tack!

men det är väl en fördel om man kan ha dem även till rullskidor?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Ja, 2.0 är lite bättre än den och triac 2.0 är lite bättre än den och 2.5 är lite bättre än den och 3.0 är lite bättre än den. Man får bestämma lite vad man vill lägga på en stav. Jag skulle inte tagit one way premio hd PRO från xxl, den finns med i en annan tråd här på forumet och har blivit aningen sågad.

swix trias 2,0 finns ev på stadium för 1299kr, den borde väl då vara absolut mest prisvärd

den finns i 165cm,, men den går väl då att kapa?

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

ok, så de är värda sitt pris?

Finns det fler alternativ?

Är det något som har med längdåkning som egentligen är värt sitt pris? Men ja, jag är nöjd med både 2.0 och 3.0.
3.0 är aningen styvare, bättre handtag och rem men samtidigt dubbelt så dyr.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Tack!

Om det är stav med konventionell truga (dvs limmad) så är det bara att värma och byta om man ska ha annan storlek på truga eller rullskidspets. Det är vad jag använder. System där man skruvar för att byta truga har jag aldrig testat.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Kapa stavar gör man vanligen i övre ändan av röret. Värm försiktigt när handtaget ska lossas, så att du inte bränner korken.

Jag brukar stoppa ner dom i en kastrull med hetvatten så är det ingen risk man bränner dom samtidigt som värmen räcker för att mjuka upp smältlimmet. Jag gör likadant med trugorna.

/Mats

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Hetvatten är inte snällt mot korkhandtagen i längden. Bättre med en plastpåse emellan, eller varmluftspistol.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Är det värmen eller vattnet dom inte tål? Är det värmen hjälper inte en plastpåse och att inte kork tål vatten lurar man inte i en fiskare med korkhandtag i sina flugspön.

/Mats

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Torr värme funkar bra enligt min erfarenhet. Dvs varmluftpistol, men med viss försiktighet.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
Det går även bra att låna fugans hårtork;) blir att värma lite längre tid bara.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Går även bra att låna ut varmluftpickan till frugan när hon ska föna håret. Tar lite kortare tid bara.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Är det värmen eller vattnet dom inte tål? Är det värmen hjälper inte en plastpåse och att inte kork tål vatten lurar man inte i en fiskare med korkhandtag i sina flugspön.

/Mats

Utan annat underlag än egen erfarenhet så är det hett vatten direkt på korken som inte är så bra. Har sett andra på forumet som rekommenderar plastpåse emellan. Det där med fiskespö vet jag inte om det är så relevant. Inte så hett vatten.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

det tilkommer ju frågan om vilket lim som man ska använda efter kapningen?

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

det tilkommer ju frågan om vilket lim som man ska använda efter kapningen?

Smältlim

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Smältlim

från värmepistol?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 990 inlägg

Går även bra att låna ut varmluftpickan till frugan när hon ska föna håret. Tar lite kortare tid bara.

Tummen upp på den, fast jag brukar görs det omvända och låna hårtorken till stavarna. Snällt mot korkhandtag men lite mer tålamod.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

från värmepistol?

Nja, från limpistol, som du köper för några kronor från jula, classe eller biltema. Du behöver antagligen inte limma på varje gång. Har det väl varit limmat med smältlim brukar det finnas limrester kvar som räcker flera gånger. På en nykapad stav behöver du limma på. Det stelnar snabbt men det är bara att doppa staven i hett vatten just innan du trär på handtaget. Samma principer på trugor.

Vill man inte dra iväg och köpa en limpistol kan man kladda på lite genom att värma limstaven över ett ljus. Men limstav måste du ha i alla fall.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Nja, från limpistol, som du köper för några kronor från jula, classe eller biltema. Du behöver antagligen inte limma på varje gång. Har det väl varit limmat med smältlim brukar det finnas limrester kvar som räcker flera gånger. På en nykapad stav behöver du limma på. Det stelnar snabbt men det är bara att doppa staven i hett vatten just innan du trär på handtaget. Samma principer på trugor.

Vill man inte dra iväg och köpa en limpistol kan man kladda på lite genom att värma limstaven över ett ljus. Men limstav måste du ha i alla fall.

ok, jag har limpistol, men hehehe  inga stavar ännu

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 053 inlägg

Det fungerar bra att värma på lim från staven med värmepistolen. Om inte annat lär du kanske få värma på för att det inte ska stelna om du brukar limpistol, beroende på dess kapacitet.

KMY

KMY

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Tack!

Delvis, men beror på till vad (träning eller tävling) och hur värdefull staven är.

Rullskidstavar lever farligt i och med att det är så lätt att råka sätta ner dem i en gatubrunn eller asfaltsskreva (och de då sitter fast så hårt). Har varit nära två gånger på några tiotal mil men båda gånger fått upp staven innan jag hunnit för långt fram.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Utan annat underlag än egen erfarenhet så är det hett vatten direkt på korken som inte är så bra. Har sett andra på forumet som rekommenderar plastpåse emellan. Det där med fiskespö vet jag inte om det är så relevant. Inte så hett vatten.

Du menar att dom tål både värme och vatten men inte samtidigt? Jag har dock värmt loss några handtag med varmvatten utan att se några skador på korken. Men jag har kanske haft tur. 

/Mats

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar