Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Klbo - Svensson nra final

Snplig sprintfinal fr Sverige - men silver till Stina

Stark svensk sprintprolog i Seefeld

Infr Tjejvasan fakta, statistik och sndningstider

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stavar på VL/ÖS

• Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Du menar att dom tål både värme och vatten men inte samtidigt? Jag har dock värmt loss några handtag med varmvatten utan att se några skador på korken. Men jag har kanske haft tur. 

/Mats

Rätt uppfattat. Jag körde direkt hetvatten på handtag upprepade gånger när jag testade stavlängd. Snabbt och enkelt. Men med tiden fick korken lite apelsinyta och började spricka efter användning. Jag kan tänka mig två mekanismer: 1. Korken sväller och krymper om vart annat. 2. Limmet som håller samman korksmulorna mår inte bra av hetvatten i längden. Gissar på båda i kombination. Men som sagt några gånger med direkt hetvatten håller det nog. Kör med plastpåse (tar mycket längre tid än utan) eller varmluftpistol nu.

Om man visste vad det är för lim hade det gått att föra en mer vetenskaplig diskussion.

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Om det är swixhandtag med helkork så smulas de lätt sönder ändå. Kork/plastvarianten håller betydligt bättre men väger kanske några gram mer. Tål troligen uppvärmning bättre. Men man tar väl bara loss handtagen en gång, om man behöver kapa.

Bild på CT-1 efter ett vasalopp och lite till.
https://flic.kr/p/rwRTkH

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 193 inlägg
Jag brukar dra en plastpåse över handtaget innan jag stoppar staven i grytan så håller den sig torr.

Edit: skulle läst klart tidigare inlägg :)

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 680 inlägg

Brukar linda plastfolie/gladpack så hårt det går, ett par varv, sen på med en gummisnodd.

Sen ner med handtaget i en stor gryta med kokande vatten, tar inte lång tid innan limmet släpper.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Brukar linda plastfolie/gladpack så hårt det går, ett par varv, sen på med en gummisnodd.

Sen ner med handtaget i en stor gryta med kokande vatten, tar inte lång tid innan limmet släpper.

Bra idé. Plastpåse tar rätt lång tid. Tack för idén.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg
Jag beställde madshus carbon uhm 155
Hoppas de går att kapa om de känns långa.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Om det är swixhandtag med helkork så smulas de lätt sönder ändå. Kork/plastvarianten håller betydligt bättre men väger kanske några gram mer. Tål troligen uppvärmning bättre. Men man tar väl bara loss handtagen en gång, om man behöver kapa.

Swix handtag är ju hopplöst ömtåliga. Jag har satt ett varv tejp längst ned på korken, det ger dem lite längre livstid. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 854 inlägg

Gundebantning på dessa handtag, snyggt skidhack

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 160 inlägg

Det är så man ska göra. Prova inte med varmluftpickan kvällen innan avfärd mot lopp. Det kan bli så fel, och dyrt, och jobbigt

har jag hört, av en vän....

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 193 inlägg

Swix handtag är ju hopplöst ömtåliga. Jag har satt ett varv tejp längst ned på korken, det ger dem lite längre livstid. 

Kanske skulle funka bra med lite krympslang på?

https://www.biltema....-lim-2000041557

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Jag beställde madshus carbon uhm 155
Hoppas de går att kapa om de känns långa.

Klart de går att kapa. Hur lång är du? Jag köpte exakt samma stav, supernöjd. Men jag köpte 157,5 cm långa då infästningen för remmen sitter några cm ner så du kan dra av ca 4 cm från stavens längd.

Jag är 184 cm lång + pjäxor = 186 cm
186 x 0,83 = 154,38 cm maxlängd på staven från spetsen till infästningen

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg
Orkar inte läsa alla inlägg, så jag kanske upprepar det någon sagt.

Om man ska ta av handtaget, så gör man detta lättast i 100-gradigt vatten. Då finns ingen risk att bränna handtaget eller ännu värre, förstöra carbonen. Dock är plastpåse mm krångligt och läcker lätt. Ta eltejp runt hela korkdeleb. Då spricker inte korkhalvorna upp.

Dock brukar jag använd varmluftspistol när jag sätter tillbaka handtag (eller trugor). Då det är lätt att blåsa in lite varmluft in i det lösa handtaget.
(Trugor självklart att ta loss i kolt vatten.)

När du kapar karbonen, sätt en tejpbit runt staven så slipper man splitter.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Klart de går att kapa. Hur lång är du? Jag köpte exakt samma stav, supernöjd. Men jag köpte 157,5 cm långa då infästningen för remmen sitter några cm ner så du kan dra av ca 4 cm från stavens längd.

Jag är 184 cm lång + pjäxor = 186 cm
186 x 0,83 = 154,38 cm maxlängd på staven från spetsen till infästningen

jag är 181 så då kanske 155 blir bra utan kapning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar