Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Charlotte Kalla Sveriges mest omskrivna idrottare

S jobbar Pite Elit

Vrldens bsta junior vann Glrullen

Miljoninvestering fr ny pistmaskin till Offerdals SK

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Orsa Grönklitt SkiMarathon 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
27 svar till detta ämne

Jimmy Schiöld

Jimmy Schiöld

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Orsa är alltid bra att preparera banorna och lyckas helt ok med tanke på hur mycket snö som kommit på sistone. Höll fint första varvet men vart löst och slattrigt av alla som åkt andra varvet. Tappade några minuter på myren och uppför då jag skönk igenom med trugorna. Hade Swix största truga men räckte inte till på andra varvet när man väger 90. Fick en hyfsad tid ändå på 2:28. Åkte blankt med DP skida och 2 mm rill tryckande från bindning och bakåt hade bra skidor, lite mentala svackor under loppet. Summa summarum bra lopp och nöjd. Alltid kul att åka i Orsa.

Bra kört ändå! Är det Fischer du har? Upplever du skillnad i glidet när du bara rillar bakre delen?

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

Ingen annan som tycker de borde göra nåt åt starten? Det är ändå såpass stort lopp och många deltagare. Efter vad? 1 km så är det två spår i bredd. Jag låg totalt instängd nästan hela första varvet.

Visst, hade väl kunnat gå upp ännu tidigare på morgonen (blä), men trodde ändå inte det skulle vara ett så stort problem med tanke på att de numera har fler startled.

Jimmy Schiöld

Jimmy Schiöld

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Ingen annan som tycker de borde göra nåt åt starten? Det är ändå såpass stort lopp och många deltagare. Efter vad? 1 km så är det två spår i bredd. Jag låg totalt instängd nästan hela första varvet.
Visst, hade väl kunnat gå upp ännu tidigare på morgonen (blä), men trodde ändå inte det skulle vara ett så stort problem med tanke på att de numera har fler startled.

Håller med där, och tror att många ställer sig längre fram än där de ”hör hemma”. När vi kom till myren låg jag i vänsterspår och ropade så vänligt jag kunde ”täpp luckan eller håll till höger om du inte kör om tack!” Funkade för de flesta, men det var en kille som hävdade att vänster spår gällde som lugnt spår med hänvisning till skyltar vid starten. Jag försökte med andan i halsen förklara att det gäller riktning på banan i normala fall men inte tävling, men han fattade inte.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Tack. Ja det är Fischer, dom går som bäst när det är lite kallare men helt ok igår.
Är högfart glidet som blir lite bättre. Idag behövdes det nog hela vägen och nästan skärande för det som åkt Berge bo
Engelbrekts med mera.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Håller med att man bör göra något åt starten. Skrev till dom hur det skulle bli när man bara kan gå in och ställa sig utan att någon frågar. Vart lika på Moraloppet då ännu värre för mig med folk som står och pratar och still när starten går.
På Craft var det bättre då får du nummerlapp som motsvara dina resultat 2 senaste åren i Axa/Orsa Ski Marathon.
I annat fall, skulle funktionärerna frågat  dom de hinner vilken kapacitet placeringar de har.
Problemet blir Isbjörn backen upp, sedan också man har bra skidor nedför Stormon berget efter första backen där.
Tungt att gå om på utsidan i nysnön men blev det till sist ändå.

natträven

natträven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Håller med om att starten är för bökig på Orsa ski i förhållande till antalet deltagare. Hade det inte varit bättte att gå vägspåret ut på första varvet?

Nu har i alla fall seedningen kommit. Väldigt otacksam i år känns det som. Tyckte jag fick på ett bra lopp i år där allt stämde för mig -skidor, träning, form etc. Stor skillnad mot förra året. Nu var jag 9 min från led 3, förra året bara 6... hade trott kanske 2-3 min ifrån eller tom klara det med lite tur.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Håller med där nöjd med loppet man gör och förhoppning om närma sig 3:an men 8 minuter ifrån.

natträven

natträven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Brukar jämföra mot de bästa damerna för att då lite hum hur man ligger till och där gick jag bättre än normalt. Men men...Man kanske får kika på andra lopp för att ha större chans att seeda sig bättre... nån som har något tips?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar