Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Klbo - Svensson nra final

Snplig sprintfinal fr Sverige - men silver till Stina

Stark svensk sprintprolog i Seefeld

Infr Tjejvasan fakta, statistik och sndningstider

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Misslyckad sickling


  • Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

#1
senmathal

senmathal

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 617 inlägg

Jag fick igår hem en ny Kuzmin 018 Universal och tog genast itu med mina Atomic Vasa Classic. Efter sickling och borstning körde jag först med Swix 1.0 riller fiskben och sedan med 0,3 fiskben. Borstade sedan ytterligare men ingen glidvalla. Som fäste la jag först ett tunt lager Rode grönt som jag värmde in och sedan Rode Blå Super.

 

Spänd av förvänta gav jag mig iväg till spåret 10 minus och nysnö. Det tog nästa tvärstopp och jag fick staka utför alla backar utom en. Så trögt har jag nog aldrig varit med om att några skidor har gått. Känslan är att det var vallan som sög då det blev lite bättre när jag hängde på hälarna. Men jag hade ändå kortat ner vallan till klistermärket och la inte särskilt tjockt. 

 

Jag bävar för ett lika kallt ÖS som förra året. Kan säga att skidorna går super ner till -5 och äldre snö.

 

Tacksam för tips och ideer som kan förbättra glidet i kallföre. Eller har jag utpräglade varmföresskidor? 

 

/Mats



#2
jonmatti

jonmatti

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 87 inlägg

Brukar man köra fiskben i kall snö? Kanske det som spökar. Ingen expert på detta men det finns säkert kunskap på forumet.



#3
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg
10 minus och nysnö? Jag hade nog skippat rillern
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#4
Lmlhaha

Lmlhaha

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 96 inlägg

Fin eller ingen struktur vid kallföre. Grov struktur vid blötare före. Tänk formel 1. Wet-däcken åker på vid regn. Mönstrade och inte så plana. Hard-däcken saknar mönster. Används vid torra fören, vilket är samma som kallt för skidåkaren



#5
Lappen

Lappen

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 641 inlägg
Har samma erfarenheter av Kuzmin U och kall torr snö. Man behöver ingen fästvalla, utmärkt fäste på de sicklade glidytorna.
Dock påstår andra på forumet här något annat... Så int vet jag...

#6
Carl A

Carl A

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 111 inlägg

svårt tro sicklingen skulle göra så markant mkt. Möjligen plus-sickel i kärvsnö.

 

har haft guldskidor i kärvföre, Kuzmin universal nedtaget med HSA brush,  - samt det avgörande; skidor med låååånga glidzoner.



#7
senmathal

senmathal

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 617 inlägg

Den nya universalen är ju helt annorlunda mot den gamla. Jag blev osäker om det var något fel på den för det är ju enormt med slipskägg på den. Förmodligen är det väl tänkt att det ska vara så eller? En vanlig sickel för trä ska ju slipas på det sättet för att fungera bra. Så var det inte på den förra varianten. Kanske man får gå över till Primateria. Det känns på något sätt som att dom är strået vassare när det gäller både tillverkning och forskningen.

 

När det gäller rillningen är väl 0,3 relativt fin och på den medföljande instruktionen rekommenderas den för kallt före.

 

/Mats



#8
senmathal

senmathal

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 617 inlägg

Kan man kolla glidzonerna själv på något sätt? Börjar fundera om jag har riktiga plusskidor. Mina gamla Fscher gick bra sicklade i kallföre. 

 

/Mats



#9
Anl

Anl

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 493 inlägg

Kan man kolla glidzonerna själv på något sätt? Börjar fundera om jag har riktiga plusskidor. Mina gamla Fscher gick bra sicklade i kallföre. 

 

/Mats

Långa/korta glidzoner när du klämmer ihop? Hårda ändar eller mycket spret?



#10
Carl A

Carl A

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 111 inlägg

Jag har varit med om sicklar från både Kuzmin och Skimateria som varit defekta, men båda har löst det på ett superbt vis.

 

Skimaterias R-cut ger en sååååå fin yta, men deras S-cut tycker jag är svårjobbad och ofta ger lite strån ur strukturen.

 

Jag har fått superbra resultat med både Skimateria o Kuzmin.

 

Kolla glidzoner; enkla metoden; tryck ihop skidorna med belagen mot varandra med avstånd vid "balanspunkten" till dubbla halvvikten (eftersom det blir sammanlagda höjden). Tryck fast med tex tving till det avståndet. - Titta, kläm o känn på glidzonerna. Man kan dra en fiskelina, visitkort eller ngt för att kolla trycket. ta inget för hårt o vasst, det kan ge små tråkiga märken/repor i belaget.

 

På ovan vis får man dock "sammanlagda" glidzonerna. - Bättre är om man kan trycka ned en skida i taget mot helt plan yta och göra motsvarande test. - fast det blir knepigare, men alls icke ogörligt; jag har delar för att bygga en enkel "eikermätare", men ej orkat komma t skott.



#11
Carl A

Carl A

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 111 inlägg

enormt med slipskägg har jag inte varit med om.

 

ta en bild på sickeln och mejla till inköpsstället (vilket?)  eller direkt till Kuzmin.



#12
enklaresport

enklaresport

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 153 inlägg
Nysnö och minus 10 är både grov rill och förstås lite mer polering.
Och så får man vara lite försiktig med fästzonen, dvs korta av den lite och inte ha för tjockt vid nysnö.
Träna för leva - lev för att träna! :-)

#13
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 067 inlägg

Ta bort fästet och testa glidet, så får du svar på om det är stålsicklingen eller fästet som bromsar.



#14
Carl A

Carl A

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 111 inlägg

bör väl också ha ngn annan skida att jämföra med



#15
snövinter

snövinter

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 229 inlägg
Även om jag inte har någon nyare Kuzmin undrar jag om inte Kuzmin gjort sin U mer anpassad för södra Sverige och att det är mer grader i den nu? Jag tror också att - 10 och nysnö så behöver det vara en minussickel och dessutom polerat. Iaf i vissa torra fören

#16
HJN

HJN

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Skulle visa kompisen hur "man gör" då han hade köpt en ny 017-Universal.

Den är som du säger helt annorlunda. Min  014-plus är mycket finare än 017 Universal. Har aldrig sett så grov struktur efter sickling tidigare, trots att det var en universal. 

 

Jag tror att man får tänka om när man ska inhandla nya Kuzmin sicklar. Det har gjorts om för att fungera i ett spektrum mera mot plus.

Man behöver en minussickel för temperaturer under -6 och kanske kan man hoppa över universal om man har möjlighet att rilla och sen gå direkt på plus som jag tror borde vara jämförbar med skärande rill. Obs skriver tror.

 

Personligen köper jag hela settet alldeles strax ändå efter att i två dagar med -13 haft tveksamt glid på 017 universal. Ok jag var först i spåret ett dygn efter att det var spårat så det gjorde inte glidet bättre, men jag tror ändå att 017 universal är alldeles för grov struktur för nysnö och temp under minus 6. 

 

Den nya universalen är ju helt annorlunda mot den gamla. Jag blev osäker om det var något fel på den för det är ju enormt med slipskägg på den. Förmodligen är det väl tänkt att det ska vara så eller? En vanlig sickel för trä ska ju slipas på det sättet för att fungera bra. Så var det inte på den förra varianten. Kanske man får gå över till Primateria. Det känns på något sätt som att dom är strået vassare när det gäller både tillverkning och forskningen.

 

När det gäller rillningen är väl 0,3 relativt fin och på den medföljande instruktionen rekommenderas den för kallt före.

 

/Mats

 

Redigerat 018 =>017


Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!


#17
NotReallyGunde

NotReallyGunde

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 160 inlägg

Har bara gamla U och har kört från -18 till +4 och jag har inte upplevt att det suger i glidytorna. Blir väldigt fundersam av vad ni skriver.

Gör som Velvodin skriver och ta bort fästet helt för korrekt testresultat 



#18
HJN

HJN

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Har bara gamla U och har kört från -18 till +4 och jag har inte upplevt att det suger i glidytorna. Blir väldigt fundersam av vad ni skriver.

Gör som Velvodin skriver och ta bort fästet helt för korrekt testresultat 

Universal som jag köpte 2006 gick väldigt bra i minus 17, men ack vad slö den var. Vi pratade då om att sickla en skida på måndag till onsdag och den andra torsdag till lördag :)


Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!


#19
HJN

HJN

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Jag har några bilder, men som så många andra orkar och vet jag inte hur man gör här.

Forumbilder.se är dessutom spärrat på min dator 


Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!


#20
senmathal

senmathal

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 617 inlägg

Jag skickade iväg ett mejl till Skistart där jag köpt sickeln och frågade om det skulle vara märkbart slipskägg på den. Det kanske är i slipskägget strukturen ligger. Det är inte så mycket struktur i själva slipningen på kanten.

 

Jag har nu tagit min gamla kuzmin och jämnat ner strukturen lite och sedan borstat så mycket jag orkar. Belaget är bra myclet blankare nu.

 

/Mats






1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar