Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

Skidkare och orienterare i kamp p Orsakajtn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Borås Ski Marathon 3 feb


  • Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

#1
patflemming

patflemming

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Någon mer än jag som ska åka och som har bra tips hur man ska tänka kring valla?



#2
Pask

Pask

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 296 inlägg
Om väderprognosen står sig tror jag att det blir lättvallat. Det skall snöa på natten men inte under loppet. Någon minusgrad och nysnö, en lite mjukare burkvalla borde fungera bra.

#3
patflemming

patflemming

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 63 inlägg
Hoppas det stämmer, det låter bra för mig.

#4
patflemming

patflemming

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Ingen som har sett några konkreta valltips från Swix, Röde, Skigo eller liknande?



#5
SlaB

SlaB

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 261 inlägg

Man undrar om de spårade före eller efter nattens snöfall...



#6
ronneback

ronneback

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 28 inlägg
-3/-4 efter en natt av nysnö. Jag tänker att blå extra fungerar. Men är lite nojjigt (som alltid). Tror ni det räcker hela vägen genom loppet, alltså även när snön blir uppkörd och tilltryckt? Borde man toppa med lila?

#7
Pask

Pask

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 296 inlägg
Jag hade toppat med lila på en kortare bit mitt i fästzonen för att få fäste hela loppet. Spåret blir nog blankt efter hand, och nysnön kan vara lite uppblandad med konstsnö. Söndersaxade spår bidrar också till sämre fäste. VR 40 elker 45 toppat med lite VR 50 är mitt tips.

#8
ronneback

ronneback

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Drog på tre lager lila över Swix blå, fungerade kanon hela loppet igenom! Håller tummarna för led 3!



#9
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Kul grej med han som fick skidorna stulna på startfältet
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#10
megas

megas

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Körde ett par lager VR50 över V40. Upplevde att det funkade kanon första två varven men när spåren polerats/körts sönder så funkade det rent ut sagt bedrövligt. Någon som har något standardtips för nysnö och blanka spår i minusgrader?

#11
SlaB

SlaB

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 261 inlägg

Jag körde VR40 och ett lager VR45 i mitten. Funkade helt ok.



#12
ronneback

ronneback

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Intressant att tre personer rapporterar om "samma" vallaval, men tre helt olika upplevelser. Jag hade nog 7-9 tunna lager Swix blå extra i pyramid och tre tunna lager Swix violett, båda utan flour, och hade bra fäste där underlaget inte var sönderkört och helt sockrigt. Fischer RCS. Bra glid. 
 

Skillnaden bör ju rimligen bero på åkarens diagonalteknik, vallamängd och/eller skidans spann. Samt hur åkaren själv upplever situationen  ;)



#13
MagH

MagH

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 90 inlägg

Kul grej med han som fick skidorna stulna på startfältet

Det låg kvar ett par skidor i främre delen när starten gick men han hade lagt sina längre bak hörde jag.

 

Var blev det blanka spår uppför ? Det var väldigt sporadiskt där det var blankt, tycker att nysnön aldrig försvann. Hade själv pissiga skidor, det blev ett bra träningspass i alla fall.  



#14
patflemming

patflemming

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Vad tyckte ni som åkte om loppet? Jag tyckte det var väldigt bra arrangerat och jag gillade detta lopp mer än Ulricehamnsloppet för några veckor sedan. Kan iofs bero på att jag var så besviken på mig själv efter det loppet.

 

Av alla motionärer jag åkte med så hade jag bra glid (körde på Madshus Redline Cold skida med Skistarts Högflour Longdistance paraffin som jag lagt på och borstat själv.) och iaf hyggligt fäste under hela loppet (tack till vallaservicen på plats som hjälpte mig 6 min innan start)

 

Nu gick jag in på lite över tre timmar och sitter nu och funderar på vad man ska fokusera på för att öka sin förmåga. 

1. Eliten har ju ett satans bra glid - där finns ju gratis sekundära att tjäna. Många sekunder.

2. Jag orkar inte staka uppför (då maxpulsar jag så hårt att jag är rädd att gå in i väggen). Märker dock att man utom i de brantaste uppför får mkt mer fart av att staka.

3. Jag stannar för mkt i depå - stod säkert sammanlagt 3 min i depå, det är många sekunder att ta igen ute på varven men samtidigt vågar jag inte chansa på att strunta i sportdryck.

4. Min skidteknik, hm den lämnar nog mkt i övrigt att önskar. Igår använd tex nästan ingen stakning med frånskjut alls. Bara stakning och diagonal och i sista hand saxning. Jag måst helt enkelt bli bättre på att lära mig vid vilka tillfällen man ska använda de respektive skidsätten.

5. Jag stelnar till i ljumskarna efter någon timma - kan jag råda bot på detta tror jag att jag skulle kunna staka starkare längre.

6. I kurvor eller där spåren är otydliga tappar jag mkt fart, måste lära mig att behålla farten för att slippa start-stopp situationer.

 

Kom gärna med bra förslag på hur man kan lösa vissa av ovanstående.



#15
Pask

Pask

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 296 inlägg

3. Tag med egen flaska och drick i farten i snälla nerförsbackar. Vanlig cykelflaska i flaskbälte fungerar bra om det inte är så kallt. Ha med varm dryck i termos som du häller över i flaskan strax före start.

 

6. Träna skejt. Du förbättrar balansen och lär dig åka utan spår.



#16
ronneback

ronneback

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Nu gick jag in på lite över tre timmar och sitter nu och funderar på vad man ska fokusera på för att öka sin förmåga. 

1. Eliten har ju ett satans bra glid - där finns ju gratis sekundära att tjäna. Många sekunder.

2. Jag orkar inte staka uppför (då maxpulsar jag så hårt att jag är rädd att gå in i väggen). Märker dock att man utom i de brantaste uppför får mkt mer fart av att staka.

3. Jag stannar för mkt i depå - stod säkert sammanlagt 3 min i depå, det är många sekunder att ta igen ute på varven men samtidigt vågar jag inte chansa på att strunta i sportdryck.

4. Min skidteknik, hm den lämnar nog mkt i övrigt att önskar. Igår använd tex nästan ingen stakning med frånskjut alls. Bara stakning och diagonal och i sista hand saxning. Jag måst helt enkelt bli bättre på att lära mig vid vilka tillfällen man ska använda de respektive skidsätten.

5. Jag stelnar till i ljumskarna efter någon timma - kan jag råda bot på detta tror jag att jag skulle kunna staka starkare längre.

6. I kurvor eller där spåren är otydliga tappar jag mkt fart, måste lära mig att behålla farten för att slippa start-stopp situationer.

 

Kom gärna med bra förslag på hur man kan lösa vissa av ovanstående.

1. Skaffa fler skidor så att du kan välja de som passar för dagen. 
2. Glöm stakning i uppförsbacke.
3. Drick en mugg på varje varv, stanna i 5 sekunder, sen kör. Det räcker gott och väl. (Ev. komplettera med två gel i fickorna som du tar utförs). Drick mycket samma morgon och kvällen innan.
4. Tekniken faller sig naturligt beroende på terrängen om du övar på alla tekniker under träningspassen. 
5. Träna styrka i höftböjarna. Ligg på rygg, lyft benen rakt upp, sakta ner, repetera. Utförs framför TV:n varannan kväll.   
6. Böj på benen, lätt lutning inåt i kurvan, trampa små steg med skidorna. 

Sådär, nu har du lösningen på alla dina problem!

Självklart så är det enda riktiga svaret att du behöver träna fler timmar på snö. 






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar