Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Borås Ski Marathon 3 feb


patflemming

Recommended Posts

Jag hade toppat med lila på en kortare bit mitt i fästzonen för att få fäste hela loppet. Spåret blir nog blankt efter hand, och nysnön kan vara lite uppblandad med konstsnö. Söndersaxade spår bidrar också till sämre fäste. VR 40 elker 45 toppat med lite VR 50 är mitt tips.
Link to comment
Share on other sites

Intressant att tre personer rapporterar om "samma" vallaval, men tre helt olika upplevelser. Jag hade nog 7-9 tunna lager Swix blå extra i pyramid och tre tunna lager Swix violett, båda utan flour, och hade bra fäste där underlaget inte var sönderkört och helt sockrigt. Fischer RCS. Bra glid. 
 

Skillnaden bör ju rimligen bero på åkarens diagonalteknik, vallamängd och/eller skidans spann. Samt hur åkaren själv upplever situationen  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kul grej med han som fick skidorna stulna på startfältet

Det låg kvar ett par skidor i främre delen när starten gick men han hade lagt sina längre bak hörde jag.

 

Var blev det blanka spår uppför ? Det var väldigt sporadiskt där det var blankt, tycker att nysnön aldrig försvann. Hade själv pissiga skidor, det blev ett bra träningspass i alla fall.  

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni som åkte om loppet? Jag tyckte det var väldigt bra arrangerat och jag gillade detta lopp mer än Ulricehamnsloppet för några veckor sedan. Kan iofs bero på att jag var så besviken på mig själv efter det loppet.

 

Av alla motionärer jag åkte med så hade jag bra glid (körde på Madshus Redline Cold skida med Skistarts Högflour Longdistance paraffin som jag lagt på och borstat själv.) och iaf hyggligt fäste under hela loppet (tack till vallaservicen på plats som hjälpte mig 6 min innan start)

 

Nu gick jag in på lite över tre timmar och sitter nu och funderar på vad man ska fokusera på för att öka sin förmåga. 

1. Eliten har ju ett satans bra glid - där finns ju gratis sekundära att tjäna. Många sekunder.

2. Jag orkar inte staka uppför (då maxpulsar jag så hårt att jag är rädd att gå in i väggen). Märker dock att man utom i de brantaste uppför får mkt mer fart av att staka.

3. Jag stannar för mkt i depå - stod säkert sammanlagt 3 min i depå, det är många sekunder att ta igen ute på varven men samtidigt vågar jag inte chansa på att strunta i sportdryck.

4. Min skidteknik, hm den lämnar nog mkt i övrigt att önskar. Igår använd tex nästan ingen stakning med frånskjut alls. Bara stakning och diagonal och i sista hand saxning. Jag måst helt enkelt bli bättre på att lära mig vid vilka tillfällen man ska använda de respektive skidsätten.

5. Jag stelnar till i ljumskarna efter någon timma - kan jag råda bot på detta tror jag att jag skulle kunna staka starkare längre.

6. I kurvor eller där spåren är otydliga tappar jag mkt fart, måste lära mig att behålla farten för att slippa start-stopp situationer.

 

Kom gärna med bra förslag på hur man kan lösa vissa av ovanstående.

Link to comment
Share on other sites

3. Tag med egen flaska och drick i farten i snälla nerförsbackar. Vanlig cykelflaska i flaskbälte fungerar bra om det inte är så kallt. Ha med varm dryck i termos som du häller över i flaskan strax före start.

 

6. Träna skejt. Du förbättrar balansen och lär dig åka utan spår.

Link to comment
Share on other sites

Nu gick jag in på lite över tre timmar och sitter nu och funderar på vad man ska fokusera på för att öka sin förmåga. 

1. Eliten har ju ett satans bra glid - där finns ju gratis sekundära att tjäna. Många sekunder.

2. Jag orkar inte staka uppför (då maxpulsar jag så hårt att jag är rädd att gå in i väggen). Märker dock att man utom i de brantaste uppför får mkt mer fart av att staka.

3. Jag stannar för mkt i depå - stod säkert sammanlagt 3 min i depå, det är många sekunder att ta igen ute på varven men samtidigt vågar jag inte chansa på att strunta i sportdryck.

4. Min skidteknik, hm den lämnar nog mkt i övrigt att önskar. Igår använd tex nästan ingen stakning med frånskjut alls. Bara stakning och diagonal och i sista hand saxning. Jag måst helt enkelt bli bättre på att lära mig vid vilka tillfällen man ska använda de respektive skidsätten.

5. Jag stelnar till i ljumskarna efter någon timma - kan jag råda bot på detta tror jag att jag skulle kunna staka starkare längre.

6. I kurvor eller där spåren är otydliga tappar jag mkt fart, måste lära mig att behålla farten för att slippa start-stopp situationer.

 

Kom gärna med bra förslag på hur man kan lösa vissa av ovanstående.

1. Skaffa fler skidor så att du kan välja de som passar för dagen. 

2. Glöm stakning i uppförsbacke.

3. Drick en mugg på varje varv, stanna i 5 sekunder, sen kör. Det räcker gott och väl. (Ev. komplettera med två gel i fickorna som du tar utförs). Drick mycket samma morgon och kvällen innan.

4. Tekniken faller sig naturligt beroende på terrängen om du övar på alla tekniker under träningspassen. 

5. Träna styrka i höftböjarna. Ligg på rygg, lyft benen rakt upp, sakta ner, repetera. Utförs framför TV:n varannan kväll.   

6. Böj på benen, lätt lutning inåt i kurvan, trampa små steg med skidorna. 

 

Sådär, nu har du lösningen på alla dina problem!

 

Självklart så är det enda riktiga svaret att du behöver träna fler timmar på snö. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...