Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Laga skidor??


Vikis

Recommended Posts

Hej

 

Upptäckte precis att jag har en skada (delaminering??) på mitt guldpar :(

 

Har inte åkt mer än 15mil på dem, bara tävling i bra förhållanden, inga vurpor eller liknande.

 

Är en öppning på sidan som ni ser på bilden, och jag har en liten liten bula i belaget. Skidorna går dock fortfarande väldigt bra. Vad kan jag göra för att rädda dem?

 

http://forumbilder.se/I4EH2/9b8e5e1b-501c-4c6d-884b-556742f165b5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Epoxi borde laga skadan helt. Som du säger får de väl torka inomhus i ett par dagar innan.

 

Jag har limmat skador i belagskanten med epoxi och det har funkat fint att stenslipa på. Gör dock inte om mitt misstag att använda vit epoxi. Använd transparent eller svart så blir det lite snyggare.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är de jag lurar på att köra på, men är rädd att det har hunnit smyga sig in fukt i skadan som jag stänger in. Måste låta dem torka riktigt först. Sen är ju frågan om man kan förstöra något när man fyller allt med epoxi

Fyll inte. Det räcker med att du får in lim på ytorna som skall ihop. (Det kan vara rätt mycket tomrum att "fylla" där inne och limfogen blir inte bättre för det). Dutta in limmet med något långt och tunt som en tunnskuren tändsticka. Applicera rejält limtryck med skruvtving och klossar emellan. Om det blir någon svag upphöjning i belaget kan du sickla ned den.

Link to comment
Share on other sites

Fyll inte. Det räcker med att du får in lim på ytorna som skall ihop. (Det kan vara rätt mycket tomrum att "fylla" där inne och limfogen blir inte bättre för det). Dutta in limmet med något långt och tunt som en tunnskuren tändsticka. Applicera rejält limtryck med skruvtving och klossar emellan. Om det blir någon svag upphöjning i belaget kan du sickla ned den.

 

Det är ingen sprick utan snarare en flisa som har försvunnit, dvs det saknas material. så det går inte att twinna ihop glipan/hålet. 

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen sprick utan snarare en flisa som har försvunnit, dvs det saknas material. så det går inte att twinna ihop glipan/hålet. 

Ok. Då är det enklare. Lägg skidan på högkant och lägg i epoxilim. En stund efter att det är härdat är det mjukt nog för att enkelt skära bort ev överskott. Blås bort ev damm ur hålet innan.

Finns det en botten, så limmet inte rinner in i skidan så verkar det vara lätt, annars får man göra en botten.

Jag har lagat betydligt större skador på sidan än så med epoxi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...