Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet 2019


CLT

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Usch vilket slitgöra!

Det gick jättebra i 33-34 km sen tröt orken. Det blev gåtempo i stigningarna på andra varvet. 96e plats till slut det får jag vara nöjd med.

Rossa och start universal hade jag skapligt fäste med.

Rillade 2mm skärande i bak och 1mm i fram, gled jättebra utför men fästet sög lite när jag stakade.

Link to comment
Share on other sites

Tung dag i sörjan. Kom iväg bra från längst fram i led 2, gick nog lite hårt, hittade en fin rygg efter 6-7km som bytte till högerspåret. Jag bytte också men får lite obalans utåt, kör ner staven för att rätta upp mig, sjunker ner en halvmeter och jag gör en äkta faceplant rakt ut i snödrivan.

 

Tror den incidenten sammanfattar mitt lopp. Hade dessutom sämst glid i fältet på första varvet, andra hade jag som folk runt omkring mig men vet inte om mitt blev bättre eller alla andra sämre. Ok fäste med 1,5dm universal så tror skidorna helt enkelt blivit for gamla och mjuka.

 

Har pga sjukdom bara tränat ett dubbelpass sen marcialonga, så har ytterligare en lam ursäkt där.

 

4:16 var ändå i häraden av 50% på vinnartid så håller jag det på ett lopp som känns dåligt får jag trots allt vara nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar rullskidor flera gånger i veckan hela barmarkssäsongen - oftast med 4:or. Men vid sådant här före tycker jag inte det fungerar med stakning med modern teknik med böjda armar som jag övat in. Då försvinner bara stavarna bara djupt ner i snön. Jag försökte med Wassbergs stakning istället - det orkade jag första varvet. Sen var armarna slut. Jag fattar inte hur man kan köra blankt under sådana här förhållanden. Min placering är lååång efter er här ovan.

 

Jag körde Rode rossa och Rode gul. Bra fästa (och glid) första varvet sen hade jag slitit bort det mesta av fästet.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för alla som åkte? Tankar och reflektioner så här tätt efteråt?

Jag blev positivt överraskad att det inte var blötare än det var första varvet. Visst andra varvet var desto värre. Största utmaningen var stavfästet....och motvinden på vissa partier :-) PB placering med 39. Nöjd och sopslut!

 

Det ville sig inte idag. Mitt mål var att lyckas seeda mig till Vasaloppet och baserat på tidigare år skulle jag behöva åka på runt 5 timmar för det. Min plan var att försöka hålla i 5 min per km så långt jag bara orkar. Kollade armbandsuret vid varje kilometerpassering. Jag hade aldrig åkt Engelbrektsloppet tidigare, men har åkt sex Vasalopp. Det kändes som att det gick helt vansinnigt fort. I Vasaloppet brukar jag ligga runt 7 min per km och nu när jag tittade på min statistik ser jag att min absolut snabbaste sträcka någonsin låg på 5:23, annars bara några få sträckor under 6:00 genom åren.

 

Nu kunde jag se att jag låg en bra bit under 5 min per km och eftersom jag kände mig stark så köttade jag bara på och försökte köra om alla jag såg. Som bäst låg jag drygt 5 min för "målbilden", men med några km kvar på första varvet började jag märka att jag åkte långsammare. Strax efter varvningen låg jag på exakt 5 km per km totalt, men eftersom jag legat bättre än så tidigare, så insåg jag att jag tappade. Jag försökte få upp tempot, men för varje km tappade jag mer och mer. Person efter person körde om mig. Några kände jag igen från när jag körde om dem tidigare under dagen. Jag insåg mer och mer att 5 timmar inte kommer att funka, så jag började inrikta mig på att bara försöka få en så bra tid som möjligt. Andra varvet blev väldigt plågsamt. Krampkänningar i diverse obskyra muskler jag inte trodde jag hade, stel kropp, halkande när tekniken började fallera (har dålig teknik redan från början, men ännu sämre när jag är trött) och synen av åkare efter åkare som passerar.

 

Jag slafsade mig till slut i mål på 5:38:08. Det lär knappast bli någon seedning. Dock har jag lärt mig precis hur man inte ska lägga upp ett lopp. Jag har också lärt mig att man ska sätta mål som är rimliga.

 

Spåren var kanon-fina! Maten efteråt var god!

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med skin (plockad av Skåningen). Jag tänkte ta det lugnt, stod fyra skidar från slutet av tävlingsled (3). Greps ganska snart av tävlingsiver och jobbade på.

I loppets två backar av betydelse var (åtminstone mina) skinskidor överlägsna och jag passerade med lätthet 10-15 åkare uppför Håberget för varje varv. Det svors från sidan över mitt "jävla fäste".

En del stakade ikapp på platten senare men mitt utförsglid var i paritet med genomsnittet.

Enstaka gånger nöp skidorna på andra varvet och efteråt fanns klibbiga partier i pälsen. Gick i mål på 4:33 och nöjd.

 

Mitt intryck var att skin verkade överlägset burk (inget fäste), klister (mycket skräp i spåren) och de som körde blanka skidor måste varit ännu mer hämmade av det urusla stavfästet.

Link to comment
Share on other sites

Körde med rester av förkylning kvar i kroppen men klev av efter halva på 2h30. Kuzminsicklat och borstat med stålborste. KX45+VR70. Hade bra glid hela varvet och bra fäste. Så för min del var det mest kroppen som fick sätta standarden för dagen. Tyckte om de nya dragningarna av banan men synd att det var så lite snö ovanför Klackberg.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt tufft igår. Klarade precis topp-100 iaf efter mycket pannben. Riktigt fint glid, Skigo 157LDQ och en blandning utav C22 och N21 med 2mm skärande i bak. Inte många runt om mig som gles ifrån. Rode Rossa och Start Universal som inte fungerade alls under varv 2. Första var helt ok.

 

Verkade vara många där runt plats 80-100 som tog slut på sista varvet. Många stakare som hetsade förbi under första varvet som jag lätt kunde köra om igen på sista halvan av varv 2.

Link to comment
Share on other sites

Handsicklat med fina strukturer, bortstat, rillat raka och diagonala strukturer samt mer borstning. Fästet var rossa och universal. Glid bättre än medel och bra fästa första varvet men under andra fick jag många, tunga släpp. Tog det kontrollerat första varvet och hamnade lite i kolonnkörning i högerspåret med känslan att det gick lite för sakta. Hann med en face plant i djupsnön till höger om spåret i nerförsbacken från Håberget när en man behagade stanna mitt spåret och då det var upptaget i spåret till vänster var enda alternativet att försöka åka om till höger. Där, utanför spåret, blev det tvärstopp i mjuksnön och jag föll framåt och rullade ner i snön. Var sjukt mycket snö i diket så jag hade rätt svårt att ta mig upp igen. Andra varvet kände jag mig relativt sett pigg och fick en bra avslutning när många verkade ha det tyngre än mig. Tog mig i mål på 3:42. Bra arrangemang och överraskande bra spår i blidvädret. Stavfästet var ju inte det bästa och det frestar på armar och mage lite extra. Bra mental träning...

Link to comment
Share on other sites

Det är nog tokfullt i leden. Min placering har de senaste åren räckt till led 2. Men med denna seedning blir det led 4. Antingen har de missat att det är 60 km och att detta lopp har ovanligt långa åktider jämfört med 40 km lopp eller så är det som sagt så fullt i leden att ingen ska kunna seeda upp sig i detta lopp.
Jag tror nog att tiderna kommer att revideras när de har insett misstaget. 3:66 för led 5 vittnar ju om att de verkar ha gjorts lite snabbt och slarvigt.

Link to comment
Share on other sites

Om man kikar på antal åkare i led 0-5 så är det inte så fullt som det brukar. Det är led 0 och led 5 som är lite fulla men övriga led har VL knappast något emot att fylla på. Så det lutar åt felseedning som kommer uppdateras. Skulle gissa på att det blir 3:15, 3:30, 3:45 osv. men jag hoppas att de kör 16 minuter mellan leden så jag får plats i led 2.

 

post-15607-0-22187400-1549964480_thumb.png

post-15607-0-22187400-1549964480_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att det har varit konsekvent väldigt tuff seedning på Engelbrekt flera år på raken. Dom vill väl helt enkelt inte släppa fram folk från det loppet, av nån anledning (?)

 

Jag håller med, det är sällan någon lyckas seeda upp sig där. Lite märkligt tycker jag. Det är ju ett stort lopp med en bra bana och ofta ett bra startfält. 

Link to comment
Share on other sites

 

Om man kikar på antal åkare i led 0-5 så är det inte så fullt som det brukar. Det är led 0 och led 5 som är lite fulla men övriga led har VL knappast något emot att fylla på. Så det lutar åt felseedning som kommer uppdateras. Skulle gissa på att det blir 3:15, 3:30, 3:45 osv. men jag hoppas att de kör 16 minuter mellan leden så jag får plats i led 2.

 

 

http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/attachicon.gif2019_02_12_10_39_22_Start.png

 

 

Är startlistorna verkligen uppdaterade redan på helgens alla långlopp?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att det har varit konsekvent väldigt tuff seedning på Engelbrekt flera år på raken. Dom vill väl helt enkelt inte släppa fram folk från det loppet, av nån anledning (?)

Jag vet inte riktigt hur tufft det har varit historiskt men de senaste åren har min 58:e plats resulterat i led 2. I år blir det led 4 för samma plats. Så det är iaf tuffare i år än tidigare år. Men jag tror som sagt att de kommer uppdatera tabellerna. I alla fall om någon hör av sig till VL och påpekar detta. Led 5 är ju iaf inte korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att det har varit väldigt genomgående tuff seedning på loppen den här helgen. Jag körde XL-Bygg-Slingan och tycker det blev väldigt tuff seedning även där med tanke på att det var tungt (blött) före med ganska stora tidsdifferenser. Ser ut som att även Orsa Grönklitt SkiMarathon fick ganska tuff seedning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...