Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Pontus Nordstrm spurtvann Engelbrektsrullen

Tung motgng fr Thorn - ny ryggoperation vntar

Team XC Gold ger inspiration och utveckling

Fredrik gjorde det han drmde om - en mnad p rullskidor genom Sverige

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Engelbrektsloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
58 svar till detta ämne

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Hård seeding, men känns som att den kanske kommer revideras. Skulle vara kul att se hur dem seedat 45km loppet från i lördags. Gick ju inte jätte fort i täten.

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Om man kikar på antal åkare i led 0-5 så är det inte så fullt som det brukar. Det är led 0 och led 5 som är lite fulla men övriga led har VL knappast något emot att fylla på. Så det lutar åt felseedning som kommer uppdateras. Skulle gissa på att det blir 3:15, 3:30, 3:45 osv. men jag hoppas att de kör 16 minuter mellan leden så jag får plats i led 2.

2019_02_12_10_39_22_Start.png

Bifogad fil  2019_02_12_10_39_22_Start.png   5,45K   0 Antal nerladdningar

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg
Är det inte så att det har varit konsekvent väldigt tuff seedning på Engelbrekt flera år på raken. Dom vill väl helt enkelt inte släppa fram folk från det loppet, av nån anledning (?)

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Är det inte så att det har varit konsekvent väldigt tuff seedning på Engelbrekt flera år på raken. Dom vill väl helt enkelt inte släppa fram folk från det loppet, av nån anledning (?)

Jag håller med, det är sällan någon lyckas seeda upp sig där. Lite märkligt tycker jag. Det är ju ett stort lopp med en bra bana och ofta ett bra startfält. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Anders_enebyberg

Anders_enebyberg

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Någon som vet om det kommer seedningstabell från 45:an som gick på lördagen?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg

Gick det inte ovanligt många seedningslopp i helgen? Många som ofta fått ställas in pga snöbrist etc.

Tror det kan påverka och ge en hårdare seedning.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg

Om man kikar på antal åkare i led 0-5 så är det inte så fullt som det brukar. Det är led 0 och led 5 som är lite fulla men övriga led har VL knappast något emot att fylla på. Så det lutar åt felseedning som kommer uppdateras. Skulle gissa på att det blir 3:15, 3:30, 3:45 osv. men jag hoppas att de kör 16 minuter mellan leden så jag får plats i led 2.

attachicon.gif 2019_02_12_10_39_22_Start.png

Är startlistorna verkligen uppdaterade redan på helgens alla långlopp?

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Jag vet inte riktigt hur tufft det har varit historiskt men de senaste åren har min 58:e plats resulterat i led 2. I år blir det led 4 för samma plats. Så det är iaf tuffare i år än tidigare år. Men jag tror som sagt att de kommer uppdatera tabellerna. I alla fall om någon hör av sig till VL och påpekar detta. Led 5 är ju iaf inte korrekt.

Bakåthalt

Bakåthalt

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Verkar som att det har varit väldigt genomgående tuff seedning på loppen den här helgen. Jag körde XL-Bygg-Slingan och tycker det blev väldigt tuff seedning även där med tanke på att det var tungt (blött) före med ganska stora tidsdifferenser. Ser ut som att även Orsa Grönklitt SkiMarathon fick ganska tuff seedning.

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Är startlistorna verkligen uppdaterade redan på helgens alla långlopp?

Jag skulle anta att alla lopp som finns med i seedningstabellen har uppdaterat startlistorna om man nu har anmält sig med Vasalopps-id. Men jag vet inte hur det går till i detalj.

Bakåthalt

Bakåthalt

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Blir det hårdare seedning ju senare loppen ligger?

Diagonalarn

Diagonalarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Intressant. Var hittar du den här typen av statistik? 

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 240 inlägg

Man får inte glömma att det är ett par lopp kvar under helgerna som kommer, samt att många seedar upp sig i samband med nummerlappsuthämtning. Det finns gott om folk som ska fylla på framåt.

Det är ju ingen exakt vetenskap heller. Jag minns något år när det uppenbarligen varit för lätt seedning. Ställde man sig exempelvis i mitten på led fem var man egentligen på en placering i led 6, alltså om man gick på Vasaloppets placerings-seedning.

Problemet ackumuleras bakåt och folk i de bakre leden behövde åka om ett helt startled för att öht stå kvar i samma led de startat i.

Men en fin sammanställlning!

Redigerat av snabben, 12 februari 2019 - 15:35 .

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Intressant. Var hittar du den här typen av statistik? 

Antalet startande i varje led hittar man på vasaloppets startlistor. De övriga siffrorna är från tidigare seedningstabeller där VL skrev ut vilken placering som krävdes i VL för ett visst startled. De använder fortfarande dessa placeringar för att seeda från VL.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Angående tuff seedning just för Engelbrektsloppet:
Det finns en djup motsättning mellan Dalarna och Västmanland.
Mora tidning nämner inte med ett ord Sveriges näst största långlopp vare sig i måndagens eller dagens tidning (ges ej ut tisdagar), inte ens i en sketen tabell bland andra sportresultat.
Seedningsgruppens arbete är som bekant ingen exakt vetenskap...

KMY

KMY

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Dock, såvitt jag uppfattat rapporterna här, hade väl även Moraloppet en tuff seedning i år? (samtidigt som några andra lopp haft relativt snäll seedning)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg

Vasaloppet verkar ha jobbat med att uppdatera seedningen igår (jag fick mail) så listorna ser kanske annorlunda ut nu.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg

Vasaloppet verkar ha jobbat med att uppdatera seedningen igår (jag fick mail) så listorna ser kanske annorlunda ut nu.

De hade glömt att ta med Engelbrektsloppet 45, så det kompletterade dom med i efterhand. I övrigt vet jag ej om det gjorts några ändringar (?) förutom den uppenbara felskrivningen "3.66"

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg

De hade glömt att ta med Engelbrektsloppet 45, så det kompletterade dom med i efterhand. I övrigt vet jag ej om det gjorts några ändringar (?) förutom den uppenbara felskrivningen "3.66"

Jag menar att de uppdaterat startlistorna efter helgens lopp (igår).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar