Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet snds live hr p Lngd.se p sndag

Lager 157 Ski Team dominerade p Skoklosterrullen

Anna och Johan Olsson nya officiella Vasaloppscoacher

Guld till Marcus Johansson och Olivia Hansson p SM i masstart

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppets behållning

• Vänligen logga in för att kunna svara
33 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 528 inlägg

Jepp nu vet du :)

Varm choklad och en semla hade varit guld, eller en varmkorv.

Och något annat än diplom. Det är sånt antiklimax efter. 

Brukar vara less på socker i mål, men sugen på kött. Köper oftast en grillad i kiosken bredvid målet så fort jag lämnat skidorna ... . Se'n är ju VL en långsiktig satsning och målet man siktar på är veteranstatus, inte några diplom eller ytterligare "du fick den för att du deltog"-medaljer.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Brukar vara less på socker i mål, men sugen på kött. Köper oftast en grillad i kiosken bredvid målet så fort jag lämnat skidorna ... . Se'n är ju VL en långsiktig satsning och målet man siktar på är veteranstatus, inte några diplom eller ytterligare "du fick den för att du deltog"-medaljer.

Nä rätt. En korv och en ljumen folköl hade varit fint.

Hmmm så jag måste alltså fortsätta? :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 528 inlägg

Nä rätt. En korv och en ljumen folköl hade varit fint.

Hmmm så jag måste alltså fortsätta? :)

Japp. Ta med en hundring i midjeväskan, och smit runt efter skidinlämningen till en stekt bratwurst med allt på och en kall lättöl. Sitter riktigt riktigt fint efter allt socker! Sen kan vi gå runt i veteranjackor på ålderdomshemmets promenadstunder

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 900 inlägg
Hur långt är det kvar Anl? Halvvägs?

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 126 inlägg
Du får fokusera på placering istället för sluttid. Det kan ju skilja massor från ett år till ett annat om det är sketväder.

Fördelar är väl att man tränar regelbundet och får vara med om en klassisk händelse i svensk sporthistoria. Mäktig känsla och komma upp på myrarna. Ha ett mål för träningen.
Nackdelar finns väl många men den mest frustrerande är ändå vädret och dess påverkan på prestationen. Spelar ingen roll hur mkt man förberett sig, kollat och testat material, ätit rätt, vilat , tränat osv osv, när allt kokas ner till en enda dag och det tex blir snöfall och man måste åka i sirap när man vet att man har så mkt högre kapacitet än så då blir iaf jag frustrerad. Det är som att ha en Ferrari och tvingas köra i 30 km /h fast man vet att det kan gå mkt fortare.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 528 inlägg

Hur långt är det kvar Anl? Halvvägs?

11 kvar ... 

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

11 kvar ... 

Räknar man på årgång eller antal körda lopp?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 900 inlägg
Endast ett genomfört lopp per år får räknas.
Veteran är häftigt... respekt!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 274 inlägg

Hahaha. Har aldrig funderat på vad uttrycket "smaken är som.." kommer ifrån. Nu vet jag. :)

Jag glömde den iskalla mjölken vid målgång.
En varm kopp kaffe och en smarrig bulle skulle sitta gött som belöning för att man betalat 1700 kr för ett par muggar blåbärssoppa.
En liten medalj hade uppskattats bättre än ett diplom med en barnteckning. Men man får väl försöka bli snabbare...

Håller inte med. Medaljen betyder något bara i det ögonblick, som den lämnas över, sen riskerar den att falla i glömska bland alla andra medaljer som ligger och  skräpar i lådor. Det som betyder något för mig är åkprofilerna, man kan ta fram dem och jämföra år från år och även minnas en del från olika lopp.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Endast ett genomfört lopp per år får räknas.
Veteran är häftigt... respekt

Korrekt. Trots att jag genomfört 68 lopp har jag det "bara" 45 olika år. Så med Veteranklubbens sätt att räkna är jag "bara" 150 % Veteran medan jag totalt sett är mer än dubbel Veteran. Men nu börjar tiderna att bli allt sämre men jag hoppas ändå att klara ytterligare några lopp.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Håller inte med. Medaljen betyder något bara i det ögonblick, som den lämnas över, sen riskerar den att falla i glömska bland alla andra medaljer som ligger och  skräpar i lådor. Det som betyder något för mig är åkprofilerna, man kan ta fram dem och jämföra år från år och även minnas en del från olika lopp.

det är därför man bara ska åka en gång,,,,,, då är medaljen mer värdefull:):)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 274 inlägg

det är därför man bara ska åka en gång,,,,,, då är medaljen mer värdefull:) :)

Fast man få ha en ganska hög kapacitet som skidåkare för att klara medaljen dvs segrartiden + 50 %, det är ganska många år sedan jag klarade medaljen sist.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

Tror det var 2013 som jag tog min första medalj. Grejen i detta var att jag gick i mål samtidigt som min pappa. Han inspirerade mig när jag var i yngre tonåren. Efter slutat spelat hockey 2006 började jag snegla mot Vasaloppet med ambition att ta mig runt. Jag skulle kunna rabbla 100 anledningar till att köra Vasan. Men allt kokar ner i alla möten med skidåkare man möter. En handfull av dessa har blivit ens vänner. 

Efter målgång tycker jag det är skönt att borsta tänder innan dusch, men varför inte unna sig en smarrig korv efter målgång!? Finns mycket man kan utveckla även efter själva loppet.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

De sista tre milen och sedan eftersnacket på Restaurang Vasagatan 32 med tillhörande mat och dryck..

Fast egentligen är det viktigaste och den stora behållningen att man håller igång..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar