Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejtlopp


NiclasS

Recommended Posts

Tävlingskalendern om du är klubbansluten. Mest intervallstart 15km

Långlopp i Sverige kan du glömma. Tack vare Vasaloppet

 

Långlopp utrikes SkateBirken, Engadin, Hafjell skimara.

Snarare ett ointresse för att åka skejtlopp. Lima ställde in sitt pga för få anmälningar.

Link to comment
Share on other sites

Man får vara bra trångsynt om man inte begriper kopplingen Vasaloppet och bristande intresse för fristil i Sverige

 

Men frågan är om det funnits fler skatelopp totalt, utan Vasaloppet?

Inte så säker på det

 

Vänta några år, tror nog att intresset kan komma igång. Om ex Skatevasan återuppstår, kanske i en annan form. 

Link to comment
Share on other sites

Men frågan är om det funnits fler skatelopp totalt, utan Vasaloppet?

Inte så säker på det

 

Vänta några år, tror nog att intresset kan komma igång. Om ex Skatevasan återuppstår, kanske i en annan form.

 

Ja, något måste det ju bero på att Sverige blivit ett skejtingens u-land.

Men nångång måste väl utvecklingen nå även hit....?

Link to comment
Share on other sites

Man får vara bra trångsynt om man inte begriper kopplingen Vasaloppet och bristande intresse för fristil i Sverige

Det är inte bristande intresse för fristil. Det är ett bristande intresse för att åka fristilslopp. Man får vara bra bitter om man ska missa det ...

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bristande intresse för fristil. Det är ett bristande intresse för att åka fristilslopp. Man får vara bra bitter om man ska missa det ...

Så du menar att antalet som tränar fristil överstiger antalet som ställer upp i fristilslopp mao ung som förhållandet är långlopp vs traditionella lopp i klassisk stil.

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm där det finns flest skidåkare preparerar dom inte ens för skejt förutom på några få ställen. Själv ska jag åka Engadin i år. Blev sjuk på plats i St:Moritz förra året. Andra gången gillt alltså! Hade gärna åkt en skejtvasa men vi får väl se om den återkommer det ser trångt ut i VLs program.

 

Mycket av utarmningen av skejt beror på Vasaloppet ja.

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm där det finns flest skidåkare preparerar dom inte ens för skejt förutom på några få ställen. Själv ska jag åka Engadin i år. Blev sjuk på plats i St:Moritz förra året. Andra gången gillt alltså! Hade gärna åkt en skejtvasa men vi får väl se om den återkommer det ser trångt ut i VLs program.

 

Mycket av utarmningen av skejt beror på Vasaloppet ja.

Instämmer. Väldigt ofta den glade motionären (även grannen som inte ens åker skidor), sätter ett likhetstecken mellan längdskidor och Vasaloppet. Ofta man har fått frågan ”ska du åka vasaloppet?!”

Är ju även så att flera av de motionärer som åker mer frekvent, också tränar för just Vasaloppet.

Även de som tar en ”kaffetur” och går på skidorna har ju nytta av de klassiska spåren. Den sistnämnda kategorin har ju oftast bara ett par skidor vilket är just klassiskt.

Går du in i en sportbutik i Sverige är det ju 99% klassiska skidor som erbjuds.

 

Håller även med om att det beror på förutsättningarna. Finns det ingen stor aktiv klubb, eller anläggning, är det oftast bara klassikt det prepareras för. Detta kan ju göras av en eldsjäl med skoter, och genom detta glädja många motionärer.

Kan bara jämföra förhållandena där ja bor mot Torsby tex.

Ska det åkas skidor i Torsby görs det ju i området runt skidtunneln. Väldigt fina förhållanden för båda stilarna.

Medans på min hemmaort har det inte funnits ett lika självklart ställe, med så bra förutsättningar, att åka på. Då istället finns det många fler ställen att välja bland, som diverse eldsjälar fixar, och då är det ju just klassiskt som gäller.

Så på många orter tror jag att förutsättningar för skate, helt enkelt inte finns.

Det sista har dock förändrats här sista året, tack vare investeringar hos kommunen och all natursnö som har kommit.

Detta har gjort att förutsättningarna för skate, är bra i år. Tack vare detta ser man även fler nybörjare som vågar testa en fria stilen, så intresset och nyfikenheten finns nog där ute i stugorna. [emoji846]

 

Har gått å blivit sugen på att gå i Skogsvakt fotspår, och åka Skatebirken. Dock så blir jag skrämd av dessa höjdmeter som ska tas. [emoji3]

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Problemet för skate kan ju ses ur flera perspektiv. Men det verkar ju även finnas ett svagt intresse bland motionärer att tävla överhuvudtaget. Å ena sidan bedriver seriösa klubbar verksamheter som omfattar tävlingar i både klassiskt och fristil. Dessa hittar man oftast i förbundets tävlingskalender, typ 10km fristil intervallstart en tisdagkväll. Sen hittar vi massevent som Vasaloppet. Det senare verkar ju attrahera betydligt fler människor och detta drar med sig att lokala seedningslopp är betydligt mer populära än fristående lopp som inte är kopplade till Vasaloppet. Det är tråkigt att inte fler kan tycka om att tävla i mindre format eftersom det krävs mycket av en arrangör för att locka till sig tävlande.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan lova dig käre forumvän. Att skejta 14km uppför från start är tufft. Sen är ju Skatebirken ett arrangemang för riktiga skidlöpare. Till skillnad från nattvasor o likn vasajippon

Jag ska erkänna att jag ibland har lite svårt för dina ständigt smått ironiska inlägg, som ofta innehåller en en känga mot de som bojkottar fästvallan eller allt som har med Vasaloppet att göra. Samtidigt som jag blir lite trött på din jargong, kommer jag på mig själv, att jag skrattar lite inombords åt det du skriver. :)

Sedan ska jag erkänna att det ibland, ligger en del i det du skriver. Även om jag inte håller med om allt, och att jag kan tycka ibland att du borde hålla vissa uttalanden inom dig till bara dina egna tankar, då jag anser att det är upp till individen själv, hur denna vill utföra sin skidåkning.

 

Åter till mina tankar om Birken. Du verkar inte vilja ha med dig en landsman på startlinjen. :) Det är just dessa 1,4 mil som skrämmer mig, och om inte det vore nog ska det ju tas mer höjdmeter flera ggr efter dessa 1,4 mil.

Jag har så fruktansvärt svårt att föreställa mig denna klättring. Min tanke var att likt Hellner, isf förlägga lite träning till den lokala skidbacken. Denna är ju troligtvis brantare, men bara ca 500 m. då slår det mig hur j..la långt 1,4 mil uppför er.

Mina nästa tanke blir då, att det måste ju givetvis ingå övernattning i startkostnaden för att klara av det. Sedan ser man den totala åktiden, och då vänder tankarna ytterligare än gång, och det slår mig att det bör vara överkomligt.

Just detta som skrämmer mig, vad ger jag mig in på???

Samtidigt som det är en befrielse, eftersom jag inte skulle har några tidsreferenser, och därav inga prestationsmål, som Vasan skulle innebära, eftersom man vet ungefär hur personer åker. Birken skulle förhoppningsvis göras som en fin heldagstur på fjället, utan några mål, mer än att ta sig i mål.

 

Kom precis hem ifrån ett fristilspass på spåren hos den lokala skidklubben. Ska väl erkänna att det inte krävs många höjdmeter innan benen stumnar.

Däremot, att stå och mata km på 3:ans växel i ett platt landskap har jag betydligt lättare för. Men det hjälper mig tyvärr inte när jag står med stumma ben i Norge efter ett par km. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att intervallstart är tråkigt. Att åka runt ensam i kamp mot klockan ger mig ingenting, det kan man ju lika gärna göra på träning. Det roliga med lopp är ju att åka man mot man, ligga i klungor, kämpa sig ifatt, åka om, bli omåkt och haka på o s v. Dessutom är ju loppen alltid så korta, jag trivs bättre på längre distanser.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att intervallstart är tråkigt. Att åka runt ensam i kamp mot klockan ger mig ingenting, det kan man ju lika gärna göra på träning. Det roliga med lopp är ju att åka man mot man, ligga i klungor, kämpa sig ifatt, åka om, bli omåkt och haka på o s v. Dessutom är ju loppen alltid så korta, jag trivs bättre på längre distanser.

Tur att smaken är som baken. Klar fördel att slippa hetsa och lägga ut skidor för att skaffa bra och nödvändig startposition på intervallstart som dessutom känns lite som på TV. Samtidigt är ju det taktiska spelet roligt med klungkörning etc. Variation förnöjer :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att intervallstart är tråkigt. Att åka runt ensam i kamp mot klockan ger mig ingenting, det kan man ju lika gärna göra på träning. Det roliga med lopp är ju att åka man mot man, ligga i klungor, kämpa sig ifatt, åka om, bli omåkt och haka på o s v. Dessutom är ju loppen alltid så korta, jag trivs bättre på längre distanser.

 

Håller med. Dessutom ännu tråkigare att titta på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...