Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sverige bommade bort chansen till pallen

Sveriges lag till stafetterna i Lillehammer

Grate och Svahn sprintvinnare i Idre

Bolshunov vinnare - Burman stark sjua

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skejtlopp

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

NiclasS

NiclasS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Jag leter efter skejtlopp att åka men hittar inga. Var letar jag? Vad är era bästa tips på skejtlopp? (Nattvasan är jag inte intresserad av) 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 743 inlägg
Tävlingskalendern om du är klubbansluten. Mest intervallstart 15km
Långlopp i Sverige kan du glömma. Tack vare Vasaloppet

Långlopp utrikes SkateBirken, Engadin, Hafjell skimara.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg
Dundret runt skate, Saami ski race och Lapponia Ski Week (3 lopp) norrut i April.

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg
Som Skogsvakt skriver. Kolla tävlingskalendern ta.skidor.com
Jag kan tipsa om Gavleskejten i Gävle nu på söndag.
30km intervallstart.

NiclasS

NiclasS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Stort tack, hittade endel intressant:-)

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Snarare ett ointresse för att åka skejtlopp. Lima ställde in sitt pga för få anmälningar.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 743 inlägg

Snarare ett ointresse för att åka skejtlopp. Lima ställde in sitt pga för få anmälningar.

Man får vara bra trångsynt om man inte begriper kopplingen Vasaloppet och bristande intresse för fristil i Sverige
Återinför skejtvasan
41.57.63

NiclasS

NiclasS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Trist, bara för det anmälde jag mig för Gavleloppet 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 425 inlägg

Rödebyskejten 13/2

Huskvarnaloppet 23/2

Svartbäcksmålaloppet 16/3

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 320 inlägg

Mullsjöskejten 19/2, 13 km för H21 och uppåt

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Kan rekommendera Hafjell. Och även Skarverennet, Norges avslutning på säsongen. DET är mer än ett lopp.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Man får vara bra trångsynt om man inte begriper kopplingen Vasaloppet och bristande intresse för fristil i Sverige

Men frågan är om det funnits fler skatelopp totalt, utan Vasaloppet?
Inte så säker på det

Vänta några år, tror nog att intresset kan komma igång. Om ex Skatevasan återuppstår, kanske i en annan form. 

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Men frågan är om det funnits fler skatelopp totalt, utan Vasaloppet?
Inte så säker på det

Vänta några år, tror nog att intresset kan komma igång. Om ex Skatevasan återuppstår, kanske i en annan form.

Ja, något måste det ju bero på att Sverige blivit ett skejtingens u-land.
Men nångång måste väl utvecklingen nå även hit....?

NiclasS

NiclasS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Hade det funnits en skejtvasa hade jag åkt den. Har tröttnat på Vasaloppet, stakade troligen i mål för sista gången i fjol. 

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Det är inte bristande intresse för fristil. Det är ett bristande intresse för att åka fristilslopp. Man får vara bra bitter om man ska missa det ...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 425 inlägg

Det är inte bristande intresse för fristil. Det är ett bristande intresse för att åka fristilslopp. Man får vara bra bitter om man ska missa det ...

Så du menar att antalet som tränar fristil överstiger antalet som ställer upp i fristilslopp mao ung som förhållandet är långlopp vs traditionella lopp i klassisk stil.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

I Stockholm där det finns flest skidåkare preparerar dom inte ens för skejt förutom på några få ställen. Själv ska jag åka Engadin i år. Blev sjuk på plats i St:Moritz förra året. Andra gången gillt alltså! Hade gärna åkt en skejtvasa men vi får väl se om den återkommer det ser trångt ut i VLs program.

Mycket av utarmningen av skejt beror på Vasaloppet ja.

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 460 inlägg

I Stockholm där det finns flest skidåkare preparerar dom inte ens för skejt förutom på några få ställen. Själv ska jag åka Engadin i år. Blev sjuk på plats i St:Moritz förra året. Andra gången gillt alltså! Hade gärna åkt en skejtvasa men vi får väl se om den återkommer det ser trångt ut i VLs program.

Mycket av utarmningen av skejt beror på Vasaloppet ja.

Instämmer. Väldigt ofta den glade motionären (även grannen som inte ens åker skidor), sätter ett likhetstecken mellan längdskidor och Vasaloppet. Ofta man har fått frågan ”ska du åka vasaloppet?!”
Är ju även så att flera av de motionärer som åker mer frekvent, också tränar för just Vasaloppet.
Även de som tar en ”kaffetur” och går på skidorna har ju nytta av de klassiska spåren. Den sistnämnda kategorin har ju oftast bara ett par skidor vilket är just klassiskt.
Går du in i en sportbutik i Sverige är det ju 99% klassiska skidor som erbjuds.

Håller även med om att det beror på förutsättningarna. Finns det ingen stor aktiv klubb, eller anläggning, är det oftast bara klassikt det prepareras för. Detta kan ju göras av en eldsjäl med skoter, och genom detta glädja många motionärer.
Kan bara jämföra förhållandena där ja bor mot Torsby tex.
Ska det åkas skidor i Torsby görs det ju i området runt skidtunneln. Väldigt fina förhållanden för båda stilarna.
Medans på min hemmaort har det inte funnits ett lika självklart ställe, med så bra förutsättningar, att åka på. Då istället finns det många fler ställen att välja bland, som diverse eldsjälar fixar, och då är det ju just klassiskt som gäller.
Så på många orter tror jag att förutsättningar för skate, helt enkelt inte finns.
Det sista har dock förändrats här sista året, tack vare investeringar hos kommunen och all natursnö som har kommit.
Detta har gjort att förutsättningarna för skate, är bra i år. Tack vare detta ser man även fler nybörjare som vågar testa en fria stilen, så intresset och nyfikenheten finns nog där ute i stugorna.

Har gått å blivit sugen på att gå i Skogsvakt fotspår, och åka Skatebirken. Dock så blir jag skrämd av dessa höjdmeter som ska tas.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 743 inlägg
Jag kan lova dig käre forumvän. Att skejta 14km uppför från start är tufft. Sen är ju Skatebirken ett arrangemang för riktiga skidlöpare. Till skillnad från nattvasor o likn vasajippon
Återinför skejtvasan
41.57.63

KlasA

KlasA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 134 inlägg

Problemet för skate kan ju ses ur flera perspektiv. Men det verkar ju även finnas ett svagt intresse bland motionärer att tävla överhuvudtaget. Å ena sidan bedriver seriösa klubbar verksamheter som omfattar tävlingar i både klassiskt och fristil. Dessa hittar man oftast i förbundets tävlingskalender, typ 10km fristil intervallstart en tisdagkväll. Sen hittar vi massevent som Vasaloppet. Det senare verkar ju attrahera betydligt fler människor och detta drar med sig att lokala seedningslopp är betydligt mer populära än fristående lopp som inte är kopplade till Vasaloppet. Det är tråkigt att inte fler kan tycka om att tävla i mindre format eftersom det krävs mycket av en arrangör för att locka till sig tävlande.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar