Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

JemtlandSkiTours klassvinnare korade

Dags fr femte upplagan av Grnklitt Hill Climb

Visma Ski Classics startar Challenger-serie

Dubbelseger fr Ebba och Frida i Norge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skejtlopp

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Det är väldigt många seniorer som inte ”vågar” köra ”riktiga” tävlingar. Vilket är synd. För i ärlighetens namn är nivån inte direkt VM. Men folk gillar väl inte komma 6:a av 6 startande i h40
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 458 inlägg

Jag kan lova dig käre forumvän. Att skejta 14km uppför från start är tufft. Sen är ju Skatebirken ett arrangemang för riktiga skidlöpare. Till skillnad från nattvasor o likn vasajippon

Jag ska erkänna att jag ibland har lite svårt för dina ständigt smått ironiska inlägg, som ofta innehåller en en känga mot de som bojkottar fästvallan eller allt som har med Vasaloppet att göra. Samtidigt som jag blir lite trött på din jargong, kommer jag på mig själv, att jag skrattar lite inombords åt det du skriver. :)
Sedan ska jag erkänna att det ibland, ligger en del i det du skriver. Även om jag inte håller med om allt, och att jag kan tycka ibland att du borde hålla vissa uttalanden inom dig till bara dina egna tankar, då jag anser att det är upp till individen själv, hur denna vill utföra sin skidåkning.

Åter till mina tankar om Birken. Du verkar inte vilja ha med dig en landsman på startlinjen. :) Det är just dessa 1,4 mil som skrämmer mig, och om inte det vore nog ska det ju tas mer höjdmeter flera ggr efter dessa 1,4 mil.
Jag har så fruktansvärt svårt att föreställa mig denna klättring. Min tanke var att likt Hellner, isf förlägga lite träning till den lokala skidbacken. Denna är ju troligtvis brantare, men bara ca 500 m. då slår det mig hur j..la långt 1,4 mil uppför er.
Mina nästa tanke blir då, att det måste ju givetvis ingå övernattning i startkostnaden för att klara av det. Sedan ser man den totala åktiden, och då vänder tankarna ytterligare än gång, och det slår mig att det bör vara överkomligt.
Just detta som skrämmer mig, vad ger jag mig in på???
Samtidigt som det är en befrielse, eftersom jag inte skulle har några tidsreferenser, och därav inga prestationsmål, som Vasan skulle innebära, eftersom man vet ungefär hur personer åker. Birken skulle förhoppningsvis göras som en fin heldagstur på fjället, utan några mål, mer än att ta sig i mål.

Kom precis hem ifrån ett fristilspass på spåren hos den lokala skidklubben. Ska väl erkänna att det inte krävs många höjdmeter innan benen stumnar.
Däremot, att stå och mata km på 3:ans växel i ett platt landskap har jag betydligt lättare för. Men det hjälper mig tyvärr inte när jag står med stumma ben i Norge efter ett par km. :)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 296 inlägg
Jag tycker att intervallstart är tråkigt. Att åka runt ensam i kamp mot klockan ger mig ingenting, det kan man ju lika gärna göra på träning. Det roliga med lopp är ju att åka man mot man, ligga i klungor, kämpa sig ifatt, åka om, bli omåkt och haka på o s v. Dessutom är ju loppen alltid så korta, jag trivs bättre på längre distanser.

NiclasS

NiclasS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Jag tycker att intervallstart är tråkigt. Att åka runt ensam i kamp mot klockan ger mig ingenting, det kan man ju lika gärna göra på träning. Det roliga med lopp är ju att åka man mot man, ligga i klungor, kämpa sig ifatt, åka om, bli omåkt och haka på o s v. Dessutom är ju loppen alltid så korta, jag trivs bättre på längre distanser.

Tur att smaken är som baken. Klar fördel att slippa hetsa och lägga ut skidor för att skaffa bra och nödvändig startposition på intervallstart som dessutom känns lite som på TV. Samtidigt är ju det taktiska spelet roligt med klungkörning etc. Variation förnöjer :-)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

Håller med. Dessutom ännu tråkigare att titta på.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Riktiga skidåkare gillar intervallstarter. Det är skidsportens hjärta och själ :)

PS. Det är lixom bara min åsikt.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

erik.x

erik.x

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Vet någon om det finns något riktigt långt skejtlopp i Europa?

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 672 inlägg

Vet någon om det finns något riktigt långt skejtlopp i Europa?

Hur långt ska det vara? Räcker 9mil finns Saami ski race strax utanför Sveriges gränser längst upp i norr över Finnmarksvidda från finska Hetta till norska Kautokeino. Lite kortare sträckor men etapplopp med 6mil måndag, 5mil onsdag och 8mil på fredag finns i nästan samma trakter under Laponia Ski Week i Muonio, Finland.
Ganska många höjdmeter och fin fjällnatur ingår.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 296 inlägg

La Transjurassienne i Frankrike var 76 km förut, men nu är banan lite omlagd så att det bara är 68 km.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Jag kan inte annat än hålla med. 
...jag tvivlar starkt på att exempelvis Stockholm Marathon eller Midnattsloppet (eller Vasaloppet för den delen), skulle vara speciellt populära tävlingar om de arrangerades med intervallstart. 

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 393 inlägg

Jag kan inte annat än hålla med. 
...jag tvivlar starkt på att exempelvis Stockholm Marathon eller Midnattsloppet (eller Vasaloppet för den delen), skulle vara speciellt populära tävlingar om de arrangerades med intervallstart. 

Lite segt för funktionärerna om Vasaloppet skulle gå med intervallstart eftersom det skulle ta mer än 5 dygn att få iväg alla åkare... 

------------------
- Hel och ren? -

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 213 inlägg

Lite segt för funktionärerna om Vasaloppet skulle gå med intervallstart eftersom det skulle ta mer än 5 dygn att få iväg alla åkare... 

Ja, då fick vasaloppsveckan en ny innebörd. ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar