Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lopp Nybro


Ozzian

Recommended Posts

Det finns en motionsklass 10 km start kl 14.00. Anmälan vid start, startavg 110 kr. Det kan ju vara en lämplig start på din "skidkarriär" att känna på verkligheten. Jag funderar själv att ställa upp, då 40 km är i längsta laget och att de har tagit bort

veteransklasserna på långloppet. (om jag kan fixa skjuts)

Link to comment
Share on other sites

Bansträckningen lite osäker men tror de har en backe av rang, där vill jag ha fäste i flera dagars tö innan. Dessutom en saxbacke som har ställt till det på mina träningspass där. Lär bli trångt, alla saxar där...

Kommer banan bli utlagd på nätet någonstans?

 

vad gäller då, klister?

Link to comment
Share on other sites

Min gissning från att enbart träningskört där är att det blir konstsnöslingan på max 4,4 km.

Natursnön kan inte klara det här vädret.

Jag hoppas de lägger ut banprofilen innan loppet men vet ej, tror det stod någonstans att det skulle ske

 

Det går att staka, deras längsta backe är betydligt kortare än VL men jag har alltid fäste...

En backe, om den används, är endast saxbar men mycket kort.

Link to comment
Share on other sites

Beror på men förmodligen helt ok. Jag själv har laborerat massa mellan olika skidor, vallor, glidparaffiner, stavar, pjäxor och gud vet allt. Men först efter 40 mil iår och några privatlektioner kan jag påstå att jag har såpass teknik till att märka skillnad på glidet.. har man inte nog med mil i benen gör glidet varken till eller från, då år fästetviktigare. Tror många motionärer, inkl mig själv, lägger alldeles för mycket vikt på glidet utan ha tekniken att nyttja det. Har du fäste på skin-skidorna så är det bara att köra
Link to comment
Share on other sites

hehe, jo jag skulle behöva PT lektioner på skidor med, jag tar det i simningen.

 

Jag var ute och spårade upp nu här hemma, men har lite känningar i vristerna,, måste ju klara att åka 10km/h innan jag åker till Nybro:):):)

 

Nu kommer det lite fjun här hemma men på den lilla nya snön så har jag både fäste och glid men hur det blir när det töar vet jag ju inte.

 

Sen är det inte på något sätt nödvändigt att åka till Nybro, jag har massa träning här hemma innan jag behöver mer motivation.

 

Men det kunde vara kul kanske....

Link to comment
Share on other sites

Placeringen är ointressant, vad du klarar en mil på i spårpreparerat underlag, hur skidorna går i riktiga spår, hur tekniken funkar osv. Det är skillnad som natt och dag att åka i egentillverkade och maskinpreparerade spår och kan ge en vink om hur det blir i vasaloppet i framtiden.

Fick avbryta simningen idag efter 500m, troligen sjuk..

så Nybro känns nog rätt avlägset just nu.

Link to comment
Share on other sites

Åkte 10 km på elljusbanan idag. Det hade regnat nästan hela dagen, men spåren var kanonbra. Jag hade bra skidor med Swix Universal och rött klister, tyvärr hade jag glömt klockan, så jag kollade tiden på ett varv på klubbstugans väggklocka, strax under 5 min/km. Blir det liknande förhållande i Nybro på söndag, borde det inte vara så svårt att få till vallningen.

Har dock ingen skjuts dit på söndag, får väl kolla i startlistan om det är någon jag känner och höra om det finns plats.

Link to comment
Share on other sites

Synd att Nybro tagit bort veteranklasserna i långloppet, då hade det funnits en anledning att ställa upp även om man inte försöker seeda upp sig i vasaloppet. Egentligen är det samma sak med den Öppna klassen på 10 km, känns inte som en tävling för en 70+ som jag.

 

ps. Åkte 12 km på elljusbanan och drog på ganska bra på andra 5 km-varvet passerade 10 km på 46.00 (23.30, 22,30), så formen känns OK för en tävling nu.

Link to comment
Share on other sites

Hyfsade spår även mot slutet. Under de förhållanden som varit med regn större delen av lördagen så var det mycket bra.

Sämre har jag varit med om, de flesta Vasalopp hamnar där pga omfräsning av spår på natten.

Visst blev det hål i stakbädden, spårkanter försvann på sina ställen men överlag ett kvalitetspass för min del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...