Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Mte med Wassberg och regn och rusk fr Erixon

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lopp Nybro

• Vänligen logga in för att kunna svara
33 svar till detta ämne

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

jag hörde idag på gymmet att Nybro ska ha 40km lopp i helgen, någon som ska dit?

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
Ska åka för första gången. Nybro har ett ganska flackt spår. Tänkte testa att åka utan fäste. Vädret ser dock inte ut att bli så bra.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

ok, jag funderar,, har aldrig åkt lopp och bara åkt 15km hittills i år.

40km lär ta 4h för mig....

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Det finns en motionsklass 10 km start kl 14.00. Anmälan vid start, startavg 110 kr. Det kan ju vara en lämplig start på din "skidkarriär" att känna på verkligheten. Jag funderar själv att ställa upp, då 40 km är i längsta laget och att de har tagit bort

veteransklasserna på långloppet. (om jag kan fixa skjuts)

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

hmm, jag kollade på anmälan , hittade bara herrar 40km och damer 40km,, men det var i någon direktanmälan.

Men jag är inte klar för att hålla något tempo ännu, det ger mig nog inte mer än att träna hemma.

men anmälan gick inte ut förrän på fredag.....

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

1 milen kan du anmäla dig på plats, no problems. Kom igen, inget att tveka på. :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 894 inlägg
Bansträckningen lite osäker men tror de har en backe av rang, där vill jag ha fäste i flera dagars tö innan. Dessutom en saxbacke som har ställt till det på mina träningspass där. Lär bli trångt, alla saxar där...

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Bansträckningen lite osäker men tror de har en backe av rang, där vill jag ha fäste i flera dagars tö innan. Dessutom en saxbacke som har ställt till det på mina träningspass där. Lär bli trångt, alla saxar där...

Kommer banan bli utlagd på nätet någonstans?

vad gäller då, klister?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Kollade klart.se

idag runt 0

imorgon +2

fredag +2 till +6  lite regn

lördag++3 till +6 lite regn

Detta låter skittrist, vad blir det för spår, kommer de att fylla på med konstsnö ?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 894 inlägg
Min gissning från att enbart träningskört där är att det blir konstsnöslingan på max 4,4 km.
Natursnön kan inte klara det här vädret.
Jag hoppas de lägger ut banprofilen innan loppet men vet ej, tror det stod någonstans att det skulle ske

Det går att staka, deras längsta backe är betydligt kortare än VL men jag har alltid fäste...
En backe, om den används, är endast saxbar men mycket kort.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 894 inlägg
Plusgrader och konstsnö... ingen rocket science på vallningen. Klister och pulver lär göra nytta men jag kör enbart marathon och klister. Har ännu inte bestämt vilket klister såklart.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

hmm, hur funkar skinnskidor i blött o plusgrader?

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Beror på men förmodligen helt ok. Jag själv har laborerat massa mellan olika skidor, vallor, glidparaffiner, stavar, pjäxor och gud vet allt. Men först efter 40 mil iår och några privatlektioner kan jag påstå att jag har såpass teknik till att märka skillnad på glidet.. har man inte nog med mil i benen gör glidet varken till eller från, då år fästetviktigare. Tror många motionärer, inkl mig själv, lägger alldeles för mycket vikt på glidet utan ha tekniken att nyttja det. Har du fäste på skin-skidorna så är det bara att köra

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

hehe, jo jag skulle behöva PT lektioner på skidor med, jag tar det i simningen.

Jag var ute och spårade upp nu här hemma, men har lite känningar i vristerna,, måste ju klara att åka 10km/h innan jag åker till Nybro:):):)

Nu kommer det lite fjun här hemma men på den lilla nya snön så har jag både fäste och glid men hur det blir när det töar vet jag ju inte.

Sen är det inte på något sätt nödvändigt att åka till Nybro, jag har massa träning här hemma innan jag behöver mer motivation.

Men det kunde vara kul kanske....

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Tävling är bästa träning och en viktig erfarenhet. Klart du ska köra! 

Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Tävling är bästa träning och en viktig erfarenhet. Klart du ska köra!

Nja antingen knäcks jag av att jsg är sämst eller så kommer pannbenet fram o jag blir näst sist

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Jag är säker på att du kommer spurta ner honom. Jag säger kör!

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Jag är säker på att du kommer spurta ner honom. Jag säger kör!

hehe

vi får se hur det känns på åkningen på fredag, vristen måste kännas bättre, annars åker jag hemma.

Jo ösregnar det kommer jag inte betala 110kr för att bli förkyld

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Placeringen är ointressant, vad du klarar en mil på i spårpreparerat underlag, hur skidorna går i riktiga spår, hur tekniken funkar osv. Det är skillnad som natt och dag att åka i egentillverkade och maskinpreparerade spår och kan ge en vink om hur det blir i vasaloppet i framtiden.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Placeringen är ointressant, vad du klarar en mil på i spårpreparerat underlag, hur skidorna går i riktiga spår, hur tekniken funkar osv. Det är skillnad som natt och dag att åka i egentillverkade och maskinpreparerade spår och kan ge en vink om hur det blir i vasaloppet i framtiden.

Fick avbryta simningen idag efter 500m, troligen sjuk..

så Nybro känns nog rätt avlägset just nu.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar