Ozzian Posted February 10, 2019 Author Report Share Posted February 10, 2019 Hyfsade spår även mot slutet. Under de förhållanden som varit med regn större delen av lördagen så var det mycket bra.Sämre har jag varit med om, de flesta Vasalopp hamnar där pga omfräsning av spår på natten.Visst blev det hål i stakbädden, spårkanter försvann på sina ställen men överlag ett kvalitetspass för min del.Jag såg det på lokal tv, men vilka tider var det på milen/4 mil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 10, 2019 Report Share Posted February 10, 2019 Vet ej säkert men Lasse Ericsson körde starkt och tror det var under 2:05 i trögt före, men fri väg för alla lämnar fri väg för de snabba, många varvade mig...Varmt men roligt. Nybro Ski är duktiga med sina spår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 10, 2019 Report Share Posted February 10, 2019 Att ett ganska stort antal ej kom till start och en del som bröt är inte konstigt med tanke på vädret med regn och plusgrader dagarna före. Men att hela 7 st blev diskvalificerade är en hög siffra, undrar vad som var orsaken ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 11, 2019 Report Share Posted February 11, 2019 Rättning Lasse vann på 1:59...Vet ej vad man diskades för faktiskt men det är trångt på varvlopp och att gå ut i mötande spår var grund för diskning, jag så det flera gånger. Största risken borde nog vara att man räknar fel på varven dock. Ledarens varvningar skrevs på tavla och för många så blev det ju varvning och risk för att man räknade fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 11, 2019 Report Share Posted February 11, 2019 Men det stod i PM:et att man skulle ställa ut en digital klocka vid spåret, så att åkarna lättare kunde avgöra vilket varv de var på.Jag vet av egen erfarenhet att när man blir trött är det lätt att man tappar räkningen på varven, men vet man sin varvtid kan man av mellantiden avgöra hur många varv man åkt. Hade de kontrollanter ute längs spåret, som kontrollerade att åkarna följde reglerna ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 11, 2019 Report Share Posted February 11, 2019 Vet ej det fanns givetvis funktionär utmed banan men jag vet inte säkert deras uppgift.Jo jag tror det fanns klocka, de pratade om denni högtalaren.Jag körde ju på egen klocka så tittade aldrig efter den. Hörde någon efteråt som sa att han kört ett varv för mycket och det var säkert lika vanligt som för få...Retfullt hur som helst men knappast unikt Nybro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
serach Posted February 11, 2019 Report Share Posted February 11, 2019 Vet ej det fanns givetvis funktionär utmed banan men jag vet inte säkert deras uppgift.Jo jag tror det fanns klocka, de pratade om denni högtalaren.Jag körde ju på egen klocka så tittade aldrig efter den. Hörde någon efteråt som sa att han kört ett varv för mycket och det var säkert lika vanligt som för få...Retfullt hur som helst men knappast unikt Nybro.Jag var en av de som åkte ett varv för mycket. Det fanns klocka både vid målet och vid vätskan men vad hjälper det när man tror att man ska åka 40 km och 9+1 varv istälelt för 38km (8+1). Det stod ju i PM så det är ju slarvfel av mig att inte dubbelkolla PM innan start. Pratade med tävlingsledaren som sa att om man åkt ett varv för lite så finns det inget som hindrar en att ge sig ut igen och köra det sista varvet också, men då gäller det ju att veta om att man åkt ett varv för lite med. Annars blir det ett av skälen att bli diskad, Borde man inte kunna minska att såna som jag åker för många varv? Jag kommer på flera lösnignarPå Åkulla Ski Maraton vet jag att de har arrangörer som är varvräknare åt en. Krävs ju mer personal såklart.På Borås Ski maraton verkar de ha räknat om tiden ifall man åkt ett för mycket. Vet inte formeln bakom men skulle gissa att de drar bort snittiden per varv. Kanske kräver att varven är lika och inte ett halvt målvarv som i Nybroloppet.Varför inte sätta en emit-sensor vid varvningen? Såg att det fanns en vid en av vändpunkterna som antagligen är till för att kontrollera att man passerat där alla gånger. Ställ den vid varvningen i höjd med målet så är problemet löst. Det är så mycket folk i spåren ändå så om nån skulle gena vid just den vändpunkten så kommer andra åkare upptäcka det.Personlig gps-rutt som bevis. Detta försökte jag med men det gick inte tävlingsledaren med på.Jag tog drygt 20 minuter på mig per varv och om jag skulle missa ett bättre startled på vasaloppet med 10 minuter, så hade jag ju nöjt mig med att dra av 10 minuter istället för de 20 jag åkt extra och ingen hade tyckt det var orättvist. Får se hur tjurig jag ska bli när seedningen är klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lazer Posted February 11, 2019 Report Share Posted February 11, 2019 Jag var en av de som åkte ett varv för mycket. Det fanns klocka både vid målet och vid vätskan men vad hjälper det när man tror att man ska åka 40 km och 9+1 varv istälelt för 38km (8+1). Det stod ju i PM så det är ju slarvfel av mig att inte dubbelkolla PM innan start. Pratade med tävlingsledaren som sa att om man åkt ett varv för lite så finns det inget som hindrar en att ge sig ut igen och köra det sista varvet också, men då gäller det ju att veta om att man åkt ett varv för lite med. Annars blir det ett av skälen att bli diskad, Borde man inte kunna minska att såna som jag åker för många varv? Jag kommer på flera lösnignar På Åkulla Ski Maraton vet jag att de har arrangörer som är varvräknare åt en. Krävs ju mer personal såklart.På Borås Ski maraton verkar de ha räknat om tiden ifall man åkt ett för mycket. Vet inte formeln bakom men skulle gissa att de drar bort snittiden per varv. Kanske kräver att varven är lika och inte ett halvt målvarv som i Nybroloppet.Varför inte sätta en emit-sensor vid varvningen? Såg att det fanns en vid en av vändpunkterna som antagligen är till för att kontrollera att man passerat där alla gånger. Ställ den vid varvningen i höjd med målet så är problemet löst. Det är så mycket folk i spåren ändå så om nån skulle gena vid just den vändpunkten så kommer andra åkare upptäcka det.Personlig gps-rutt som bevis. Detta försökte jag med men det gick inte tävlingsledaren med på.Jag tog drygt 20 minuter på mig per varv och om jag skulle missa ett bättre startled på vasaloppet med 10 minuter, så hade jag ju nöjt mig med att dra av 10 minuter istället för de 20 jag åkt extra och ingen hade tyckt det var orättvist. Får se hur tjurig jag ska bli när seedningen är klar.Nybro Ski håller på att fixa till de som åkte för många varv. Målsensorn tar ju oxå varvtider. Så vi hoppas att du/ni får rätt tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 11, 2019 Report Share Posted February 11, 2019 Nybro Ski håller på att fixa till de som åkte för många varv. Målsensorn tar ju oxå varvtider. Så vi hoppas att du/ni får rätt tid.Har du hört vad som var anledningen till att sju diskvalificerades ? Det har ett visst allmänt intresse om orsaken var tjuvskejt, för få varv eller att de åkt i spåret med mötande skidåkare ? Om det är det sistnämnda anser jag att Nybro SKI genom att informera på hemsidan gett tydlig information att åkarna om vilka spårregler som gällde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.