Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Beställa skinskidor från skistart utan att prova?


skinksidan

Recommended Posts

Dom använder en spannprovare så det spelar ingen roll om du är närvarande eller inte. Den ställer dom in på din vikt och väljer ut en skida lämplig för den åkförmåga du uppgett. Detta plus den erfarenhet en så stor skidbutik har och sedan ett stort urval av skidor att välja bland.

 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Uppger man rätt så ska det inte vara några problem har själv köpt mina på skistart och dom är kanon! Bra fäste och glid utan att märka att det är skin.

 

Vilka skidor är det?  Jag beställde dom "bästa" skinskidorna för god motionär, men dom var betydligt mjukare än mina vanliga klassiska. Skidorna gick inte att åka på. Påtalade detta, dom hävdade att värdena var rätt, vikt likaså. "Vi plockar så, eftersom många vill ha bra fäste.  Då skulle du beställt elitskida". 

Jag är bra motionär, men absolut ingen elit. 

Ingen garanti om du provat skidorna, endast bytesrätt.

 

Men som skogsvakt säger"på "rea "i alla fall

Link to comment
Share on other sites

Vilka skidor är det?  Jag beställde dom "bästa" skinskidorna för god motionär, men dom var betydligt mjukare än mina vanliga klassiska. Skidorna gick inte att åka på. Påtalade detta, dom hävdade att värdena var rätt, vikt likaså. "Vi plockar så, eftersom många vill ha bra fäste.  Då skulle du beställt elitskida". 

Jag är bra motionär, men absolut ingen elit. 

Ingen garanti om du provat skidorna, endast bytesrätt.

 

Men som skogsvakt säger"på "rea "i alla fall

Jag köpte Rossignol R-skin race plockade för 80kg jag väger dock bara 72-75kg dessa är riktigt höga o spannet, flexet passar mig perfekt i branta backar får jag trycka lite extra för att dom skall bita bra. Detta är mitt andra par skin det första köpte jag hos TP och de ska enligt dom passa mig men de är tok mjuka och funkar endast till fika åkning med barn i pulka en söndag i solen. Är lite lotteri om det blir bra eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Köpte två par Ross R-skin av Skistart förförra året på Skistartrea. (som är något annat än vanlig rea ;) ). Mitt par blev närmast perfekt för att vara en skinskida medans frugans är för mjuka. De funkar OK på minus 2 i bindningsinställning. Nu åker vi inte så mycket med dessa utan väljer hellre en bra vallad skida.

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog också en övertro på hur bra skinskidor ska vara, speciellt om man åkt mycket på vanliga. Vissa verkar ha tur (eller inte ha så höga krav). Även med ett perfekt spann gå dom väl inget vidare i dåliga spår.

 

Säljargumentet är ju att man slipper valla, inte att de har speciellt bra glid. Jag tror skidfabrikanterna är fel ute när de börjar göra racingversioner av skinskidorna, det sätter fel förväntningar. Fast de säljer visst bra, och säkert med bättre marginaler. Denna säsong iaf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...