Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dåligt glid, fel valla eller skidor?


L:A:B

Recommended Posts

Precis börjat åka lite längd efter 25 års uppehåll. Köpte ett par Salomon Equip 8 skintec. Väger 100kg och kan vara ett par kilo tung för dem. Har bara sådan flytande "snabbvalla" på glidytan. Tekniken är ju inte optimal men glidet är knappt hälften av andras ute i spåret vilket gör det tråkigt att åka. Så frågan är, vinner jag genom att byta skidor till ett par Fisher superior skintec med högre viktspann eller vallar jag fel, grunda med något etc?

Link to comment
Share on other sites

Precis börjat åka lite längd efter 25 års uppehåll. Köpte ett par Salomon Equip 8 skintec. Väger 100kg och kan vara ett par kilo tung för dem. Har bara sådan flytande "snabbvalla" på glidytan. Tekniken är ju inte optimal men glidet är knappt hälften av andras ute i spåret vilket gör det tråkigt att åka. Så frågan är, vinner jag genom att byta skidor till ett par Fisher superior skintec med högre viktspann eller vallar jag fel, grunda med något etc?

99,9% av alla man åker förbi i spåret på skinskidor har fästet i snön. Det låter tom värre än gamla tiders fiskbens plastmönster.

Link to comment
Share on other sites

Du åker runt med huden i snön. Har inget med vallan att göra. Jag har dålig koll men 100kg på skinskidor låter lite tufft.

Värt att tänka på är att bra fäste är viktigare än bra glid.

Jag kollade hos Pölder, de har madhus nanosonic och Peltonen införa x för 98kg,, jag tog dock madshus nanosonic för 94kg.

Fisher eller madshus redline klarade inte spannet med +95kg,, eller Pölder hade iallafall inga.

Mina ska klara mellan 88-102kg jomen rotfella move bindningen.

 

Ett annat tips är att smörja in skinnet, jag fick med 

1 glid 

2 rengöring

3 nånting för att hindra infrysning, det var denna som fick mina skidor att glida bra i nollgradigt.

Link to comment
Share on other sites

Precis börjat åka lite längd efter 25 års uppehåll. Köpte ett par Salomon Equip 8 skintec. Väger 100kg och kan vara ett par kilo tung för dem. Har bara sådan flytande "snabbvalla" på glidytan. Tekniken är ju inte optimal men glidet är knappt hälften av andras ute i spåret vilket gör det tråkigt att åka. Så frågan är, vinner jag genom att byta skidor till ett par Fisher superior skintec med högre viktspann eller vallar jag fel, grunda med något etc?

Jag väger 83-84 kg skidklädd och köpte Salomon Equipe 206 cm med ett viktspann 80-95 kg och jag har alltid sämre glid än fästvallade eller ruggade skidor, I tråden bredvid var rekommendationen att köpa +5-8 kg och då skulle du behöva skidor 105-108 kg hårdhet på spannet och jag tvekar på om de skidorna finns. Har en svag aning om att det finns en skidbutik i Malung som specialicerat sig på att skaffa skidor åt tunga skidåkare, den heter något på Active X.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...