Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Välja skateskidor


MatsD

Recommended Posts

Jag står i valet och kvalet mellan två par skateskidor.

Är 177 cm, väger 72 kg. Skaplig åkare, har fram till nu åkt på något för korta Rossignol Zymax.

 

-Rossignol xium wcs 186 cm, medium stiff. Viktade 60-75 kg.

Handlaren satte dem i skiselector, de skulle vara lämpliga för mig enligt utsago.

 

-Karhu Volcan 10. 188 cm. Viktade för 72-85 kg. Privat säljare, har inte haft möjlighet att känna på dem.

 

Vilka ska jag välja? Goda råd mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Kahru Volcan är lättåkta, speciellt i nysnö och lösa förhållande. Testade Ross xium en gång och tyckte att de ville "sticka iväg", det var på konstsnöunderlag och har inte testat i andra snöförhållanden. Mina Volcan är kallföresskidor med långa flacka spann och ganska mjuka ändar. För några år sedan skrev Pölder i sin katalog att det krävdes bra teknik för att bemästra Rossen, men de har ju ändrat konstruktion de senaste åren, så de problemen kanske inte finns längre.Xymaxen är tunga "as", så du får ju lättare skidor vare sig du väljer xium eller Volcan

Link to comment
Share on other sites

Kahru Volcan är lättåkta, speciellt i nysnö och lösa förhållande. Testade Ross xium en gång och tyckte att de ville "sticka iväg", det var på konstsnöunderlag och har inte testat i andra snöförhållanden. Mina Volcan är kallföresskidor med långa flacka spann och ganska mjuka ändar. För några år sedan skrev Pölder i sin katalog att det krävdes bra teknik för att bemästra Rossen, men de har ju ändrat konstruktion de senaste åren, så de problemen kanske inte finns längre.Xymaxen är tunga "as", så du får ju lättare skidor vare sig du väljer xium eller Volcan

Tack för upplysningarna!

Link to comment
Share on other sites

Det har betydelse bland annat för hur skidan glider och vilket grepp man får i skären.

 

Det handler vel også om responsen fra skiene i frasparket? 

 

Jeg har bestilt meg et par Atomic Redster S9 carbon fra skistart. Bra pris på dem nå. Virker som de er fine og stødige å gå på. snygge også. 

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vart kommer du att åka mestadels?. Kuperad terräng, kraftigare spann. Flack terräng, mjukare spann. Sedan hur bra du är på Skate. Bra åkare kraftigare spann, lite mindre van åkare, mjukare spann.

 

Varierande terräng och medelmåttig åkare. Spannet måste vara sådant att skidorna glider bra vid lugnare tempo. Med dem jag har nu känns det som att man måste ge järnet hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...