Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet snds live hr p Lngd.se p sndag

Lager 157 Ski Team dominerade p Skoklosterrullen

Anna och Johan Olsson nya officiella Vasaloppscoacher

Guld till Marcus Johansson och Olivia Hansson p SM i masstart

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Välja skateskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

MatsD

MatsD

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Jag står i valet och kvalet mellan två par skateskidor.
Är 177 cm, väger 72 kg. Skaplig åkare, har fram till nu åkt på något för korta Rossignol Zymax.

-Rossignol xium wcs 186 cm, medium stiff. Viktade 60-75 kg.
Handlaren satte dem i skiselector, de skulle vara lämpliga för mig enligt utsago.

-Karhu Volcan 10. 188 cm. Viktade för 72-85 kg. Privat säljare, har inte haft möjlighet att känna på dem.

Vilka ska jag välja? Goda råd mottages tacksamt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 625 inlägg
Det skiljer ju 25kg i ytterkant på dom paren!
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 274 inlägg

Kahru Volcan är lättåkta, speciellt i nysnö och lösa förhållande. Testade Ross xium en gång och tyckte att de ville "sticka iväg", det var på konstsnöunderlag och har inte testat i andra snöförhållanden. Mina Volcan är kallföresskidor med långa flacka spann och ganska mjuka ändar. För några år sedan skrev Pölder i sin katalog att det krävdes bra teknik för att bemästra Rossen, men de har ju ändrat konstruktion de senaste åren, så de problemen kanske inte finns längre.Xymaxen är tunga "as", så du får ju lättare skidor vare sig du väljer xium eller Volcan

MatsD

MatsD

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Kahru Volcan är lättåkta, speciellt i nysnö och lösa förhållande. Testade Ross xium en gång och tyckte att de ville "sticka iväg", det var på konstsnöunderlag och har inte testat i andra snöförhållanden. Mina Volcan är kallföresskidor med långa flacka spann och ganska mjuka ändar. För några år sedan skrev Pölder i sin katalog att det krävdes bra teknik för att bemästra Rossen, men de har ju ändrat konstruktion de senaste åren, så de problemen kanske inte finns längre.Xymaxen är tunga "as", så du får ju lättare skidor vare sig du väljer xium eller Volcan

Tack för upplysningarna!

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 120 inlägg

Kahru har jag inte testat på många år men har två par Ross med mycket bra åkkänsla så jag skulle rekommendera dessa. Men viktigast är ju att skidorna passar dig.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Priset kan ju spela in också. Skiljer det mycket? 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

MatsD

MatsD

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Priset kan ju spela in också. Skiljer det mycket?

Nä, 3000 för Rossignol, 2750 för Karhu.
Men nu har det seglat upp ytterligare en kandidat, ett par Madshus Redline för 2500. De ligger bra till, skall kolla på dem ikväll.

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg
En dum fråga från en som inte skejtar. Vad har spannet för betydelse i skejt ? Man fästvallar ju inte.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 120 inlägg

En dum fråga från en som inte skejtar. Vad har spannet för betydelse i skejt ? Man fästvallar ju inte.

Det har betydelse bland annat för hur skidan glider och vilket grepp man får i skären.

Aunan

Aunan

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Det har betydelse bland annat för hur skidan glider och vilket grepp man får i skären.

Det handler vel også om responsen fra skiene i frasparket? 

Jeg har bestilt meg et par Atomic Redster S9 carbon fra skistart. Bra pris på dem nå. Virker som de er fine og stødige å gå på. snygge også. 

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 141 inlägg

Vilka skate skidor passar en motionär för långlopp? Jag har ett par Rossignol X-IUM S2 årsmodell 13/14, men de är alltför tungåkta vid längre pass. Vad jag efterlyser är alltså skate skidor som funkar bra med lite lugnare tempo.

optimal

optimal

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Frågan är vart kommer du att åka mestadels?. Kuperad terräng, kraftigare spann. Flack terräng, mjukare spann. Sedan hur bra du är på Skate. Bra åkare kraftigare spann, lite mindre van åkare, mjukare spann.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 141 inlägg

Frågan är vart kommer du att åka mestadels?. Kuperad terräng, kraftigare spann. Flack terräng, mjukare spann. Sedan hur bra du är på Skate. Bra åkare kraftigare spann, lite mindre van åkare, mjukare spann.

Varierande terräng och medelmåttig åkare. Spannet måste vara sådant att skidorna glider bra vid lugnare tempo. Med dem jag har nu känns det som att man måste ge järnet hela tiden.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar