Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ny seger fr Johan Ekberg - Victor Gustafsson trea

Chervotkin och Bjornsen vann Aure till Brekka - Dahlqvist tta, Karlsson kraschade

Stllningen i STS Roll Cup efter tvlingarna i Trollhttan

Johannes Hsflot Klbo lanserar egen HESTRA-handske

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Bessemerloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 263 inlägg
Just nu ser jag mest ut som ett missnöjt troll. Ska nog sova i fartdräkten i natt. Borde vara bra karma.

Akebono Jr

Akebono Jr

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Jag kommer att åka från Uppsala till Bessemerloppet. Har plats i bilen om någon vill åka med. Vore trevligt med sällskap.

Jag samåker gärna men är tyvärr ännu osäker på om jag kan starta pga förkylning. Skickar PM i morgon.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg

Är det så även på denna sträcka att stigningarna är ganska branta, och kommer att förvandlas till mosiga saxbackar i tövädret?

Isåfall har man ju inte så mycket nytta av fäste.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Jag fattar det som att det som kördes förra året var ”originalbanan” fast förlängd och det som lagts till var mestadels flackt. Alltså väsentligen samma backar fast man tar dem 3 ggr istf 2 ggr

Inte mycket av långa slakmotor där man verkligen kunde ha haft nytta av fäste.

Fixar man inte att staka de större backarna så fixar man antagligen inte heller att ta dem med diagonal på varv 2-3, även om man skulle välja fäste.

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Måste väl bli riktigt snabba spår som det ser ut nu med tanke på hur omvandlad snön borde vara även i Högbo. Det är solen då som kanske kan värma upp lite på slutet men så jätteblött ska det väl inte behöva bli? Lutar åt stakning för min del också då jag inte hunnit testa ut mina fästzoner tillräckligt. Stakade 2016 och 2017 när banan var 4x11km och då minns jag backen ut från stadion och in mot stadion som är relativt branta men ändå inte nå långa. Och kanske inget du hade diagonalat i ens med fäste. Sedan var det så blött och skitigt 2017 att småpucklarna blev jobbiga med det obefintliga glidet, men nu med ett snabbare före blir det nog nästan bara stakning ändå.

Men någon som vet hur 3x17 skiljer sig mot banan som var 4x11? Är den jobbigare per kilometer eller är det bara en extra mil med samma terräng egentligen? Ja eller det blir ju 17km vs 11km som blir jämförelsen.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 263 inlägg

Har du ingen trolluppladdning som hjälper?

Vaknade i morse och är mycket bättre! Vet inte om det är fartdräkten eller trollsoppan av alla medikamenter som hjälpte men en start känns inte längre omöjlig. Känns som jag har medvind nu. Kommer säkert ha kanonglid imorgon!

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 418 inlägg
Åkt 2013 och 2018. Instämmer i att årets bana med tre varv är bättre. Löst och smalt genom bruket. Dessutom dåligt avspärrat så en stor del av gångtrafiken från parkering till start hamnade längs självs spåret.

Ang backarna är de inte så långa men rejält branta. Även eliten saxar delar av dem.

Snowracer

Snowracer

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Jag köper gärna en startplats ifall någon behöver ställa in...

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 989 inlägg
Rs riller tipsar om klister täckt med burk för oss som åker med fäste. Hmmm med nuvarande prognos känns det som rent klister före för mig. Tror jag vallar supertunt med lila och lägger wide och rossa landning på det.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Pallo357

Pallo357

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Måste väl bli riktigt snabba spår som det ser ut nu med tanke på hur omvandlad snön borde vara även i Högbo. Det är solen då som kanske kan värma upp lite på slutet men så jätteblött ska det väl inte behöva bli? Lutar åt stakning för min del också då jag inte hunnit testa ut mina fästzoner tillräckligt. Stakade 2016 och 2017 när banan var 4x11km och då minns jag backen ut från stadion och in mot stadion som är relativt branta men ändå inte nå långa. Och kanske inget du hade diagonalat i ens med fäste. Sedan var det så blött och skitigt 2017 att småpucklarna blev jobbiga med det obefintliga glidet, men nu med ett snabbare före blir det nog nästan bara stakning ändå.

Men någon som vet hur 3x17 skiljer sig mot banan som var 4x11? Är den jobbigare per kilometer eller är det bara en extra mil med samma terräng egentligen? Ja eller det blir ju 17km vs 11km som blir jämförelsen.

De sista 6 kilometerna går in i området med blixtabackarna. Blir lite mer kuperat men de är inte så långa.

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg
Någon som vet hur stavfästet varit nu dagarna innan?

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg
Stavfästet är bra. Mediumtrugor räcker bra.

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Tyvärr kanske jag har en plats till salu. Jag bestämmer mig ikväll eller när jag vaknar imorgon bitti...

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 418 inlägg

Anmäld. Blir en bra genomkörare. Svårt att kvalitetsplåga sig lika bra på träning.

Kallt under natten och på morgonen. Vågar man köra start Universal/Rode Rossa eller kommar rossan frysa in?

Snowracer

Snowracer

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Nu har jag fixat startplats! Ses imorgon!!

heartbeat

heartbeat

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Vallanojjan känns total...

bara klister?

klister toppat med burk?

våga gå på endast burk?

rs ski förslaget är inte dumt men risken finns alltid att man får släpp när man toppar med burk.

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg
SAFT på vätskekontrollerna. Dåraktigheter. Mage har dom att kalla det sportdryck också. Men jag är inte bitter. Bra arrangemang i övrigt. Sockrigt och löst i sista backarna men övriga spår höll sig relativt fina. Upplevde att båda spåren var jämnsnabba också vilket gjorde det smidigt att köra om.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 989 inlägg
Håller med föregående skribent saften var ingen höjdare. Att de dessutom missade att langa till mig vid första stationen på både varv 1 och 3 trots att det inte direkt var rusningstrafik när jag kom gjord de inte mitt omdöme om lagningen bättre. I övrigt ett fint arrangemang som vanligt.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

SAFT på vätskekontrollerna. Dåraktigheter. Mage har dom att kalla det sportdryck också. Men jag är inte bitter. Bra arrangemang i övrigt. Sockrigt och löst i sista backarna men övriga spår höll sig relativt fina. Upplevde att båda spåren var jämnsnabba också vilket gjorde det smidigt att köra om.

Hade ni bra glid? Vad körde ni med för valla?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg

Hade ni bra glid? Vad körde ni med för valla?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag hade riktigt bra skidor. Rillade med gängstång, m5 över hela och m8 från hälen och bak. Väldigt grov struktur. Glidet körde jag svart marathon och Vauhti UF LDR som jag lät sitta över natten och borstade på 2 timmar innan start.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar