Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2019


Tallen

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Måste väl bli riktigt snabba spår som det ser ut nu med tanke på hur omvandlad snön borde vara även i Högbo. Det är solen då som kanske kan värma upp lite på slutet men så jätteblött ska det väl inte behöva bli? Lutar åt stakning för min del också då jag inte hunnit testa ut mina fästzoner tillräckligt. Stakade 2016 och 2017 när banan var 4x11km och då minns jag backen ut från stadion och in mot stadion som är relativt branta men ändå inte nå långa. Och kanske inget du hade diagonalat i ens med fäste. Sedan var det så blött och skitigt 2017 att småpucklarna blev jobbiga med det obefintliga glidet, men nu med ett snabbare före blir det nog nästan bara stakning ändå.

 

Men någon som vet hur 3x17 skiljer sig mot banan som var 4x11? Är den jobbigare per kilometer eller är det bara en extra mil med samma terräng egentligen? Ja eller det blir ju 17km vs 11km som blir jämförelsen.

De sista 6 kilometerna går in i området med blixtabackarna. Blir lite mer kuperat men de är inte så långa.
Link to comment
Share on other sites

SAFT på vätskekontrollerna. Dåraktigheter. Mage har dom att kalla det sportdryck också. Men jag är inte bitter. Bra arrangemang i övrigt. Sockrigt och löst i sista backarna men övriga spår höll sig relativt fina. Upplevde att båda spåren var jämnsnabba också vilket gjorde det smidigt att köra om.
Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående skribent saften var ingen höjdare. Att de dessutom missade att langa till mig vid första stationen på både varv 1 och 3 trots att det inte direkt var rusningstrafik när jag kom gjord de inte mitt omdöme om lagningen bättre. I övrigt ett fint arrangemang som vanligt.
Link to comment
Share on other sites

SAFT på vätskekontrollerna. Dåraktigheter. Mage har dom att kalla det sportdryck också. Men jag är inte bitter. Bra arrangemang i övrigt. Sockrigt och löst i sista backarna men övriga spår höll sig relativt fina. Upplevde att båda spåren var jämnsnabba också vilket gjorde det smidigt att köra om.

 

Hade ni bra glid? Vad körde ni med för valla?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hade ni bra glid? Vad körde ni med för valla?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Jag hade riktigt bra skidor. Rillade med gängstång, m5 över hela och m8 från hälen och bak. Väldigt grov struktur. Glidet körde jag svart marathon och Vauhti UF LDR som jag lät sitta över natten och borstade på 2 timmar innan start.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade riktigt bra skidor. Rillade med gängstång, m5 över hela och m8 från hälen och bak. Väldigt grov struktur. Glidet körde jag svart marathon och Vauhti UF LDR som jag lät sitta över natten och borstade på 2 timmar innan start.

 

Härligt! Vilken riller ska man köpa om man ska en? Någon som är bättre än de andra?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Härligt! Vilken riller ska man köpa om man ska en? Någon som är bättre än de andra?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Det är ingen tvekan, 2mm rak är allt man behöver. Den enda jag använt i år.

 

Körde idag med Swix HFBW8 och pulver (blandat Skigo C22 och C44) idag samt en lite grövre slip på skidorna och rak 2mm rill. Det var OK i början och bra på slutet.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med fäste. Lila klister täckt med lila V45 (man tager vad man haver). Jag kortade fästet ordentligt. Provade skidorna precis innan start (bära eller brista) och det högg som tusan. Men väl i spåret kändes inte fästet särskilt mycket. Så länge det fanns spår i uppförsbackarna hade jag bra fäste som släppte något om det var alltför isigt.

De isiga spåren gav fint glid. Jag sicklade med kuzmin U014, stålborstade, rillade med red creek 1mm (åter man tager..) och avslutade med nylonborste. Jag hade bättre glid än alla jag åkte utför med samtidigt, utom möjligen i sockret snö (där fästet troligen spökade).

Förhållandena var m.a.o. bra.

Link to comment
Share on other sites

Fina förhållanden tycker jag! Ett par Speedmax 902 med ganska korta tryckzoner. Skimaterias racestruktur i botten. Svart marathon och 2mm rak skärande bak. Inget fäste.

 

Raketer på första varvet

Hade bra häng på andra så vet inte riktigt hur de gled egentligen

Segt som f-n på sista rundan. Upplevde att det nöp rejält i konstsnön runt stadion. Bättre på natursnön ute i skogen.

 

Faktum är att det var som bäst glid i de soliga partierna på natursnö. Vad skulle man gjort med vallningen för att få snurr på laggen i konstsnön (om det inte bara var fel lagg)?

 

Har inte bestämt mig om väggen på sista varvet var pga safteländet eller att jag bara är tunn...

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen tvekan, 2mm rak är allt man behöver. Den enda jag använt i år.

 

Körde idag med Swix HFBW8 och pulver (blandat Skigo C22 och C44) idag samt en lite grövre slip på skidorna och rak 2mm rill. Det var OK i början och bra på slutet.

Ska man gå på Swix vallarekomendationer är rak 1mm allt man behöver. Fast personligen gillar jag friheten i en fin grundstruktur för att sen rilla sig till segern och då behöver man några varianter.
Link to comment
Share on other sites

Hade rillat på ordentligt med julgran, coarse och 2mm skärande över hela skidan. Testade på nya (men begagnade) skidor med okänd stenslip. La på några lager BWLF + Marathon. Och körde utan fäste. Men ändå gick skidorna som sirap. Hoppades på att det skulle gå bättre på varv 3 när det blev blötare men då gick det ännu tyngre. Knappt så jag kunde hålla ryggar utför och kom knappt in i slipstream på flacken. Blev lätt lucka fram efter knixar när man skulle accelerera upp. Och vissa med klister under skidorna svepte förbi. Nej, det där var riktigt dåligt men bra genomkörare. Skidorna till trots så kände jag mig oförskämt stark. Gick bättre än alla jag åkte med uppför (för att tappa det utför) och gick ändå bra att staka i det före som blev. Rätt jobbig sista del med de där blixtabackarna, men känns som det blir saxning i dessa även om man gått med fäste.

 

Misstänker att jag rillade bort mig(?) med all den strukturen. Hoppas iaf att det var det och inte så mycket skidan. Kanske lagom med thefalc's variant att bara dra en 2mm bak..

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen tvekan, 2mm rak är allt man behöver. Den enda jag använt i år.

 

Körde idag med Swix HFBW8 och pulver (blandat Skigo C22 och C44) idag samt en lite grövre slip på skidorna och rak 2mm rill. Det var OK i början och bra på slutet.

 

När du säger att du har en grövre slip, är det stenslip från butik du menar då eller? Hur länge håller en stenslip skulle ni säga?

 

Körde på ett par Speedmax 812 spannet (varm/klister) skida. Köpte de förra säsongen rån Skidtart med Skinsterias racestruktur.

 

Men hur länge håller sig en struktur?

 

Körde Swix Marathon och la Swix pulver FC8X ovan på. Fäste bas klister spray och tunt lager Swix KX35.

Saknar dock rill

Fästet ok men glidet sisådär, förväntade mig bättre glid...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Körde Redline Plus

 

Glid: Kuzmin U18 - 1mm rill hela skidan, 0,1mm hela skidan 1,8 bak i kryss.

Brukar inte lägga glidvalla men körde idag med marathon svart.

hade lite sämre glid än de med blanka skidor men det var garanterat pga fästet.

 

Fäste:

Swix kn44 blandat med kx 35, toppade med ett tunt lager vr55N

hade bra fäste, kanske lite för bra...men det bet överallt på banan och frös aldrig i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...