Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2019


Tallen

Recommended Posts

Jag åkte på redline plus whitebase belag med skimateria red racing.

 

Hade tunt lila klister i botten tunt blandat rossa, silver o multigrade och täckte med vr 50.

 

Rillade med rak 1mm. Fästet fullt tillfredsställande, glidet jämnbördigt med dem runt mig, de flesta åkte blankt. Kroppen var dock inte med mig under 2a o 3e varvet idag. Överlag rätt missnöjd med min prestation.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När du säger att du har en grövre slip, är det stenslip från butik du menar då eller? Hur länge håller en stenslip skulle ni säga?

 

Körde på ett par Speedmax 812 spannet (varm/klister) skida. Köpte de förra säsongen rån Skidtart med Skinsterias racestruktur.

 

Men hur länge håller sig en struktur?

 

Körde Swix Marathon och la Swix pulver FC8X ovan på. Fäste bas klister spray och tunt lager Swix KX35.

Saknar dock rill

Fästet ok men glidet sisådär, förväntade mig bättre glid...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror strukturen håller länge men efter 2-3år vill man ha fram nytt fräscht belag och kanske repor man vill bli av med.

Den grövre slipen jag hade heter JW3 och är gjord av J.A skidservice i Mora. Kan tänka mig att den motsvarar typ LJ03 om man man går till en vanlig butik och ska slipa.

 

Din glidvalla känns ju som ett säkert val så det lär inte gjort att du hade dåligt glid. Jag tror verkligen det kunde ha behövts en rill och få 2mm rak såklart

(Om inte fästvallan ligger i för då får man inget glid oavsett)

Link to comment
Share on other sites

Hade rillat på ordentligt med julgran, coarse och 2mm skärande över hela skidan. Testade på nya (men begagnade) skidor med okänd stenslip. La på några lager BWLF + Marathon. Och körde utan fäste. Men ändå gick skidorna som sirap. Hoppades på att det skulle gå bättre på varv 3 när det blev blötare men då gick det ännu tyngre. Knappt så jag kunde hålla ryggar utför och kom knappt in i slipstream på flacken. Blev lätt lucka fram efter knixar när man skulle accelerera upp. Och vissa med klister under skidorna svepte förbi. Nej, det där var riktigt dåligt men bra genomkörare. Skidorna till trots så kände jag mig oförskämt stark. Gick bättre än alla jag åkte med uppför (för att tappa det utför) och gick ändå bra att staka i det före som blev. Rätt jobbig sista del med de där blixtabackarna, men känns som det blir saxning i dessa även om man gått med fäste.

 

Misstänker att jag rillade bort mig(?) med all den strukturen. Hoppas iaf att det var det och inte så mycket skidan. Kanske lagom med thefalc's variant att bara dra en 2mm bak..

Föret igår var inte en grund för att använda hela rill-sortimentet. En rak 2mm var tillräckligt. Det var ju trots allt inte jättefuktigt i spåren. Sedan skulle jag gissa att du hade för långa glidzoner för rådande före.

Hur var glidet på första varvet?

Bra krigat trots dåligt glid!!

Link to comment
Share on other sites

Hade mina speedmax klisterskidor: LF6, vit marathon. Inget pulver. Red creek Coarse och 2 mm rak. Tryckte hårt som fan, plastbiten som ska låsa den så att den blir skärande funkade inte alls, släppte hela tiden. Fick ändå till det till slut. Är det ngn som lyckats med den?

Fäste från strax framför hälen till mellan 0,3 och 0,4 fram. Toko grundspray, 1 lager start universal, 1 lager rode Lila. Alldeles för bra fäste första varvet. Bra utförsglid men nöp hela tiden i stakningen. Nästan inget fäste i de våta lösa partierna och inget på sista varvet. Tvärdöda skidor på de lösare partierna.
Analys: Skulle lagt mindre klister och ägt en riktig Swix skärande.

Varvade på 55 och 1,57  och hoppades på sub3 men blev ca 3,01:30. Känns led 4. Finfint arrangemang och härligt träningspass.

Link to comment
Share on other sites

Föret igår var inte en grund för att använda hela rill-sortimentet. En rak 2mm var tillräckligt. Det var ju trots allt inte jättefuktigt i spåren. Sedan skulle jag gissa att du hade för långa glidzoner för rådande före.

Hur var glidet på första varvet?

Bra krigat trots dåligt glid!!

Det var dåligt i början med. Har tänkt att det är bättre rilla för mycket än för lite, men nu har jag läst en del att man ska vara försiktig med för mycket rill så det blir en lärdom. Plus-skida som ska vara anpassad till varmare fören så den borde gå bättre med rätt preparering. Två bra testveckor nu med varmt väder fram till VL.

Link to comment
Share on other sites

Hade mina speedmax klisterskidor: LF6, vit marathon. Inget pulver. Red creek Coarse och 2 mm rak. Tryckte hårt som fan, plastbiten som ska låsa den så att den blir skärande funkade inte alls, släppte hela tiden. Fick ändå till det till slut. Är det ngn som lyckats med den?

 

Fäste från strax framför hälen till mellan 0,3 och 0,4 fram. Toko grundspray, 1 lager start universal, 1 lager rode Lila. Alldeles för bra fäste första varvet. Bra utförsglid men nöp hela tiden i stakningen. Nästan inget fäste i de våta lösa partierna och inget på sista varvet. Tvärdöda skidor på de lösare partierna.

Analys: Skulle lagt mindre klister och ägt en riktig Swix skärande.

 

Varvade på 55, 1,57 i och hoppades på sub3 men blev ca 3,01:30. Känns led 4d. Finfint arrangemang och härligt träningspass.

Tryckte du i plastbiten ifrån rätt håll? (så att den spänns åt när man försöker rotera rullen?

 

Själv körde jag med ett par slab klisterskidor (svarta belag) red creek lila/silver 50/50 samt coarse ifrån styrspåret och 2mm bak (tryckande) till fäste hade jag start universal och rode lila tunt invärmt. Skidorna gick grymt bra!

Link to comment
Share on other sites

Tryckte du i plastbiten ifrån rätt håll? (så att den spänns åt när man försöker rotera rullen?

 

Själv körde jag med ett par slab klisterskidor (svarta belag) red creek lila/silver 50/50 samt coarse ifrån styrspåret och 2mm bak (tryckande) till fäste hade jag start universal och rode lila tunt invärmt. Skidorna gick grymt bra!

Ska kolla igen ang plastbiten. Tack för tipset. Körde du klistren blandade eller separata lager?

Link to comment
Share on other sites

Tryckte du i plastbiten ifrån rätt håll? (så att den spänns åt när man försöker rotera rullen?

 

Själv körde jag med ett par slab klisterskidor (svarta belag) red creek lila/silver 50/50 samt coarse ifrån styrspåret och 2mm bak (tryckande) till fäste hade jag start universal och rode lila tunt invärmt. Skidorna gick grymt bra!

Coarse + 2mm (ingen rill första 25-30cm om man stakade) var ju vad Red Creek rekommenderade och som jag läste efter jag hade gjort min preparering. Det här med "från styrspåret" har jag läst många gånger vid rekommendationer. Menar man helt enkelt där mittspåret börjar på toppen av skidan, fram till fästzonen, plus hela bakre skidan? D.v.s. typ hela skidan förutom den absoluta spetsen (15-20cm)?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror strukturen håller länge men efter 2-3år vill man ha fram nytt fräscht belag och kanske repor man vill bli av med.

Den grövre slipen jag hade heter JW3 och är gjord av J.A skidservice i Mora. Kan tänka mig att den motsvarar typ LJ03 om man man går till en vanlig butik och ska slipa.

 

Din glidvalla känns ju som ett säkert val så det lär inte gjort att du hade dåligt glid. Jag tror verkligen det kunde ha behövts en rill och få 2mm rak såklart

(Om inte fästvallan ligger i för då får man inget glid oavsett)

Men då menar du att struktur och slip håller 2-3 säsonger. Sen dags att fixa nytt.

Trycka/skärande rill håller 1 lopp eller?

 

Ja har alltid burkvallat dessa skidor jag har på klisterzonen, har räckt för mig tycker jag. Men lade klister på samma sträcka vilket straffade sig rejält då 9/10 gled om mig. Klistret släpade i kändes det som...skulle nog dragit in klistret 5 cm fram och bak...

Men en rak 2mm rill hade nog också varit behövligt för att få in lite luft under skidorna.

 

Så vilket märke har bäst riller? Skigo? Red Creek? Swix?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Varför 14min mellan Elit och led1 och sedan 12min för de övriga? Jag gillar dock din gissning för då skulle jag greja led1 med liten marginal :-)

 

Min hjärna var helt enkelt inte med mig när jag skrev, uppdaterar :) 

 

2.19 elit

2.31 VL1

2.43 VL2

2.55 VL3

3.07 VL4

3.19 VL5

3.31 VL6

3.45 VL7

+15 minuter

Link to comment
Share on other sites

Rätt hårt med 10 minuters på första leden, har varit 12 minuter tidigare år

Blir man förvånad egentligen. Likadant på Engelbrekt med endast 10min.

Återigen gjorde VL det enkelt för sig. 2.18 innebär att ingen flyttades upp till Elitled. Hade de satt 2.19 hade 2 pers åkt upp, och det vill de ju inte uppenbarligen.

Ja denna seedning var väldigt tuff!

Link to comment
Share on other sites

Men då menar du att struktur och slip håller 2-3 säsonger. Sen dags att fixa nytt.

Trycka/skärande rill håller 1 lopp eller?

 

Ja har alltid burkvallat dessa skidor jag har på klisterzonen, har räckt för mig tycker jag. Men lade klister på samma sträcka vilket straffade sig rejält då 9/10 gled om mig. Klistret släpade i kändes det som...skulle nog dragit in klistret 5 cm fram och bak...

Men en rak 2mm rill hade nog också varit behövligt för att få in lite luft under skidorna.

 

Så vilket märke har bäst riller? Skigo? Red Creek? Swix?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja tryckande försvinner när du värmer belaget nästa gång du vallar. Skärande håller sig men brukar ändå behöva förnyas

tycker jag.

 

Du får mäta upp spannet på skidorna med 0,1 0,2 och 0,3mm. 0,1 till hård burkvalla, 0,2 till mjuk burkvalla och 0,3 till klistrar. Det brukar bli ca 5cm skillnad.

 

Jag har använt Red Creek till tryckande och Swix skärande. Så ska du ha en kan jag rekomendera Red Creek 2mm rak så är du hemma.

 

 

Apropå seedningen så finns det bara två sätt att seeda upp sig om man ligger på gränsen mellan två led, åk Vasaloppet eller Åsarna skimarathon

Link to comment
Share on other sites

Ja tryckande försvinner när du värmer belaget nästa gång du vallar. Skärande håller sig men brukar ändå behöva förnyas

tycker jag.

 

Du får mäta upp spannet på skidorna med 0,1 0,2 och 0,3mm. 0,1 till hård burkvalla, 0,2 till mjuk burkvalla och 0,3 till klistrar. Det brukar bli ca 5cm skillnad.

 

Jag har använt Red Creek till tryckande och Swix skärande. Så ska du ha en kan jag rekomendera Red Creek 2mm rak så är du hemma.

 

 

Apropå seedningen så finns det bara två sätt att seeda upp sig om man ligger på gränsen mellan två led, åk Vasaloppet eller Åsarna skimarathon

 

Åsarna är lätt att seeda sig i för att..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...