Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Pontus Nordstrm spurtvann Engelbrektsrullen

Tung motgng fr Thorn - ny ryggoperation vntar

Team XC Gold ger inspiration och utveckling

Fredrik gjorde det han drmde om - en mnad p rullskidor genom Sverige

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Bessemerloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg
Låter tufft att tvingas dricka en mugg saft mot sin vilja:)
Tycker det var gott, smakade 80-tal, elljuspårstävling

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg

Jag tippar:
2.19 elit
2.33 VL1
2.45 VL2
2.57 VL3
3.09 VL4
3.21 VL5
3.32 VL6
3.47 VL7
+ 15 min på övriga

Varför 14min mellan Elit och led1 och sedan 12min för de övriga? Jag gillar dock din gissning för då skulle jag greja led1 med liten marginal :-)

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Jag tror strukturen håller länge men efter 2-3år vill man ha fram nytt fräscht belag och kanske repor man vill bli av med.
Den grövre slipen jag hade heter JW3 och är gjord av J.A skidservice i Mora. Kan tänka mig att den motsvarar typ LJ03 om man man går till en vanlig butik och ska slipa.

Din glidvalla känns ju som ett säkert val så det lär inte gjort att du hade dåligt glid. Jag tror verkligen det kunde ha behövts en rill och få 2mm rak såklart
(Om inte fästvallan ligger i för då får man inget glid oavsett)

Men då menar du att struktur och slip håller 2-3 säsonger. Sen dags att fixa nytt.
Trycka/skärande rill håller 1 lopp eller?

Ja har alltid burkvallat dessa skidor jag har på klisterzonen, har räckt för mig tycker jag. Men lade klister på samma sträcka vilket straffade sig rejält då 9/10 gled om mig. Klistret släpade i kändes det som...skulle nog dragit in klistret 5 cm fram och bak...
Men en rak 2mm rill hade nog också varit behövligt för att få in lite luft under skidorna.

Så vilket märke har bäst riller? Skigo? Red Creek? Swix?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 129 inlägg

Varför 14min mellan Elit och led1 och sedan 12min för de övriga? Jag gillar dock din gissning för då skulle jag greja led1 med liten marginal :-)

Min hjärna var helt enkelt inte med mig när jag skrev, uppdaterar :) 

2.19 elit

2.31 VL1

2.43 VL2

2.55 VL3

3.07 VL4

3.19 VL5

3.31 VL6

3.45 VL7

+15 minuter

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 989 inlägg
Och såhär blev det.

Elit 2,18
1. 2,28
2. 2.38
3. 2,50
4. 3.02
5. 3.14

Osv.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 129 inlägg
Rätt hårt med 10 minuters på första leden, har varit 12 minuter tidigare år

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg

Rätt hårt med 10 minuters på första leden, har varit 12 minuter tidigare år

Blir man förvånad egentligen. Likadant på Engelbrekt med endast 10min.
Återigen gjorde VL det enkelt för sig. 2.18 innebär att ingen flyttades upp till Elitled. Hade de satt 2.19 hade 2 pers åkt upp, och det vill de ju inte uppenbarligen.
Ja denna seedning var väldigt tuff!

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg

Det är tydligen fullt i fållorna. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg
eller för tomt i anmälningsblocket för HV-0

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg

prövning för självförtroendet såna här seedningar:)

Steimert

Steimert

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Men då menar du att struktur och slip håller 2-3 säsonger. Sen dags att fixa nytt.
Trycka/skärande rill håller 1 lopp eller?

Ja har alltid burkvallat dessa skidor jag har på klisterzonen, har räckt för mig tycker jag. Men lade klister på samma sträcka vilket straffade sig rejält då 9/10 gled om mig. Klistret släpade i kändes det som...skulle nog dragit in klistret 5 cm fram och bak...
Men en rak 2mm rill hade nog också varit behövligt för att få in lite luft under skidorna.

Så vilket märke har bäst riller? Skigo? Red Creek? Swix?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja tryckande försvinner när du värmer belaget nästa gång du vallar. Skärande håller sig men brukar ändå behöva förnyas
tycker jag.

Du får mäta upp spannet på skidorna med 0,1 0,2 och 0,3mm. 0,1 till hård burkvalla, 0,2 till mjuk burkvalla och 0,3 till klistrar. Det brukar bli ca 5cm skillnad.

Jag har använt Red Creek till tryckande och Swix skärande. Så ska du ha en kan jag rekomendera Red Creek 2mm rak så är du hemma.

Apropå seedningen så finns det bara två sätt att seeda upp sig om man ligger på gränsen mellan två led, åk Vasaloppet eller Åsarna skimarathon

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 129 inlägg

Ja tryckande försvinner när du värmer belaget nästa gång du vallar. Skärande håller sig men brukar ändå behöva förnyas
tycker jag.

Du får mäta upp spannet på skidorna med 0,1 0,2 och 0,3mm. 0,1 till hård burkvalla, 0,2 till mjuk burkvalla och 0,3 till klistrar. Det brukar bli ca 5cm skillnad.

Jag har använt Red Creek till tryckande och Swix skärande. Så ska du ha en kan jag rekomendera Red Creek 2mm rak så är du hemma.

Apropå seedningen så finns det bara två sätt att seeda upp sig om man ligger på gränsen mellan två led, åk Vasaloppet eller Åsarna skimarathon

Åsarna är lätt att seeda sig i för att..?

Steimert

Steimert

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Åsarna är lätt att seeda sig i för att..?

Ingen aning om varför, bara konstaterar att det var så. Ryktet sen innan loppet iår säger att det varit så tidigare år också men det har jag ingen koll på

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar