Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2019


davst946

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blir bara mer och mer inspirerad! 

En fråga hur många mil/timmar har ni på skidor innan detta? 

Dvs på snö/rull/stakmaskin?

 

Känns som man måste få in ett antal längre pass för att vänja kroppen samt helst få mer än de 40 mil jag brukar få på snö ett bra år :D

Hade nog runt 30 mil rullskidor, en del gym och lite landsvägscykel under sommaren, och 30-40 mil snö plus ett Öppet spår. Kan inte löpträna pga skadad fot. Kom runt på 23 timmar och det känns i kroppen idag. Med dubbla snömilen hade det gått ett par timmar fortare, tappade för mycket på att inte orka diagonala ordentligt när det gick tungt uppför och på slutet (61 år)

Link to comment
Share on other sites

Blir bara mer och mer inspirerad! 

En fråga hur många mil/timmar har ni på skidor innan detta? 

Dvs på snö/rull/stakmaskin?

 

Känns som man måste få in ett antal längre pass för att vänja kroppen samt helst få mer än de 40 mil jag brukar få på snö ett bra år :D

Efter Nordenskiöld förra året ca

SKiErg 51h

Rullskidor 69h

Skidor träning 30h

Skidor tävling 24h

 

Borde väl bli ungefär 260 mil

 

Löpning 20h

 

All snöträning utom 5 timmar innan nyår, alla tävlingar efter. Rullskidor och SkiErg ganska jämnt utspritt över året.

Link to comment
Share on other sites

Seg vinter med förkylning och dubbelpipig bihåleinflammation efter Vasan gjorde träningen under året lite bristfällig.

Vasan från led 8 på strax under 10 timmar var ju inget att hurra för direkt.

Jaja inte gråta över spilld RedBull??

 

Vart lite forumkompisar, som ni läst, som sammanstrålade. Riktigt kul att få ses i riktiga livet.

 

Lärdommar från förra året var att äta och dricka från start gav en behaglig resa för magen, alltid något.

Men kroppen ville inte staka så det var i stort sett 10 mil diagonalande till vändpunkten.

Hittade inga som jag direkt kunde köra med, jag var snabbare uppför och de på platten och nedför.

Så det vart 109 km totalt i nästan eget majestät. Vinden var sjuk, på höjderna där vinden kom åt såg man en person 20 meter framför sig men det fanns inga spår. Förstår att folk ute på tur kan tappa bort sig och dö bara metrar från leden. 

 

Som alla säger är de idiella krafterna utefter spåret något helt över det vanliga.

Och känslan när man möter eliten i spåret och de hojtar  "bra kämpat" "Du ser stark ut" mm ger loppet en till dimension.

 

Dessvärre började mitt högra knä spöka efter 4-5 mil, och efter soppan vid vändningen, jo jag kunde äta den i år tack vare saltgurkor mm under hela loppet, så kom en liten liten töntigt liten höjdskillnad från isen till skogen och där högg det till något djävulskt i knät.

De små små löjliga motluten mot sågudden var hemska och 10-15 meter innan kontrollen fick jag stanna, "Kom igen nu" hördes det ropa från de underbara funktionärerna men knät fattade inte galoppen.

Hasade mig fram och förbi tidsmätningen men där gav jag upp.

De långa backarna framför mig hade aldrig funkat så bättre att sluta innan cykelsäsongen fördärvas.

 

Kroppen hade börjat acceptera lite stakning i medvinden och allt annat kändes bra så det var ju lite surt.

Skoterpulka tillbaka till Njavve för vidare transport till Jokkmokk.

Så var sagan slut för denna gång.

Klarade ju förra året så jag är inte bitter.

 

Som svar på hur mycket träning..

Långpass, alltså riktiga långpass som att köra öppet spår söndag och måndag, eller som jag gjorde i fjol Nattvasan och Vasan är bra träning som gör kroppen mer redo för utmaningen. 

Man går igenom många faser, man får ont, ontet försvinner, nytt ont kommer på annat ställe, det försvinner, man får skinkskav men det försvinner inte, man funderar över livet, över snön, över spår, över följeskotrar som kör sönder spåret, över en hel del massa saker.

 

Kommer köra igen men inte med så dålig förträning.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en liten efter-race rapport:

 

Direkt efter målgång kändes allt bra. Ombyte och renskav i centret. Når jag sen skulle sova så vaknade jag konstant badandes i svett, ömsom huttrande av kyla om en arm råkade sticka ut under täcket. Följande dag kändes det bra igen utom någon liten feber känsla emellanåt. Samma visa natten efter med svettstormar och dålig sömn. Hörde av flera som fått liknande reaktioner?

 

Påminner en del om slutet på loppet där man började frysa i kontrollerna och svettades mellan..

 

Roligaste lopp jag kört för övrigt. Hade varit ännu roligare med fästvalla. Jag undrar hur de får tag på folket i kontrollerna. De är verkligen fullblodsproffs.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en liten efter-race rapport:

 

Direkt efter målgång kändes allt bra. Ombyte och renskav i centret. Når jag sen skulle sova så vaknade jag konstant badandes i svett, ömsom huttrande av kyla om en arm råkade sticka ut under täcket. Följande dag kändes det bra igen utom någon liten feber känsla emellanåt. Samma visa natten efter med svettstormar och dålig sömn. Hörde av flera som fått liknande reaktioner?

 

Påminner en del om slutet på loppet där man började frysa i kontrollerna och svettades mellan..

 

Roligaste lopp jag kört för övrigt. Hade varit ännu roligare med fästvalla. Jag undrar hur de får tag på folket i kontrollerna. De är verkligen fullblodsproffs.

Här kommer några rader till Dig:

 

Vad kul att du inte fick en smokk

utan kunde ta dig ända till Jokkmokk

en del trodde kanske att du bara kunde forumskida

nu du bevisat att du även 22 mil kan glida

ty det krävs en vilja av stål

att ta sig den långa vägen till mål

så nu när du fått bekänna färg

säger jag "Grattis Oxberg !" :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för en härlig läsning. Minnet som etsat sig fast från när jag körde loppet 2018 är servicen. Allt från anmälan, bokning utav bonde, hemskickade kläder som jag spred kring mig, plus all uppbackning vid varje kontroll. En gång i livet har jag känt mig som en världsåkare med tanke på all service... Den värmen är obetalbar.. Loppet i sig är något som går utanför det mesta, både det bästa och sämsta jag gjort på en och samma gång.. Men pluskontot vinner i alla fall.. Men jag triggar inte att köra en gång till... nu är min nyfikenhet stillad när det gäller en fysisk och psykisk ansträngning som sträcker sig över 22 mil.. Ni är hjältar allihopa!!

Link to comment
Share on other sites

Körde för 4:e gången, orsak, år 1, kommer bara att ske en gång, men då blev det bara 18 mil, kändes ju inte riktigt rätt, år 2, 2017, supernöjd när vi var 4:a som gick i mål samtidigt på 36:e plats, även om de hade hängt av mig ett par gånger innan, år 3, vann en startplats på Gålörullen..., nu i somras fick jag ett erbjudande om halva priset och gratis resten av livet om jag åker 5 gånger..., så jag tänkte early bird och halva priset, kan jag ju sälja vidare utan förlust:), men naturligtvis beställde jag billigt flyg i tid osv så då var man fast, inte ett dugg sugen efter Vasan, var enormt sliten efteråt, men piggnade till typ en vecka innan. Alla vi fyra som gick i mål samtidigt två år innan var med nu igen, men denna gång skulle jag öppna väldigt lugnt, något jag inte gjort de andra gångerna, så jag var aldrig före Nygaard:), låg en bit bakom damtrean Olivia efter 2 mil, anslöt till den klungan som blev jättestor, men sen började jag bli orolig för att mina kombattanter hade kommit för långt före, så jag anslöt till en klunga före genom en utbrytning tillsammans med en tysk, men han dog så jag fick plöja lite djupsnö och motvind själv för att lyckas ansluta till en klunga före, till min lättnad så var mina tre kombattanter samlade i Granudden i klungan före före:), så genom en snabb kontroll kunde jag ansluta till deras klunga, kände mig jättestark även uppför, hade lite hybris, så stannade och kissade, tryckte sedan ikapp klungan i djupsnön och andra dumheter inser man i efterhand, för innan vändningen, 2-3 km kanske så plötsligt slog klubban till så mycket att jag inte kunde följa klungan, kramp i magen och ingen kraft, kraftlös plöjandes i motvind och djupsnö var riktigt tungt, trodde vändningen aldrig skulle komma. Efter vändningen så bestämde jag mig för att åka helt i egen takt, i kraftig medvind så fanns det inte någon supervits att ligga i rygg. Fick kontakt med mina kombattanter i ett par kontroller eftersom jag tog dom snabbt,  men efter de stora backarna på hemvägen trodde jag att jag såg dom för sista gången, där gjorde Daniel ett ryck så de andra hetsade efter. Körde på i mitt eget tempo, trevligt med sol och medvind, tittade på naturen, övade på att kissa i farten några gånger, satte på mig buff och mössa igen samt pannlampa i farten och tyckte det var rätt trevligt, lite surt att komma sist i de fyras gäng tänkte jag bara. Åkte ifatt den finska damtvåan, hade sällskap med henne och hennes sällskap till Pelnibäcken efter 187km, pratade lite med henne (fick reda på att Nina Linzten ledde), till min förvåning stod Gunnar och åt ostmacka där och Göran (Mario) stod och kissade efter att de gett upp jakten på den undflyende Daniel, snabb kontroll och ett snabbt hej. Nu körde jag på och blev piggare och piggare det blev isigare och isigare och det blev roligare och roligare i medvinden, sökte frasiga delar för bäst glid och kände att livet lekte när jag drog ifrån Gunnar som försökte hänga på Mario blev i sin tur ifrånkörd av Gunnar, matade på blankisen på sjön, var som att åka snabbrull på rullskidor i medvind, började mörkna, kom in till Purkijaur, då var Daniel där som ryckte sönder vårat gäng precis på väg ut, då blev det ännu roligare! De sista 20km försökte han rycka ifrån mig eftersom han tror att jag är mycket spurtsnabbare, vi tog några gubbar, jag låg oftast 20-30m bakom, bra i mörkret att få lite förinfo om kurvor och så, riktigt roligt i skogen i det isiga spåret, fartkänslan blir ju extra stor i mörker!  Daniel kastar i sig en mugg i sista kontrollen och slänger sig utför, jag efter i Kamikazekörning, superkul (vill höll 20 i snitt från sista kontrollen och in). Kände mig starkare och starkare men avvaktade bakom, in i rygg i motvinden på upploppet, Daniel i fraset mellan spåren, jag ut till vänster för att köra om, tvärstopp, grenar och kvistar där bromsade massor, in i rygg igen, på slutet blev det fler spår, så då tog jag fraset längst till höger och spurtade ner honom med 2 sekunder och var mycket belåten. I mål på 14:30 och en 44:e plats. Detta var nog det trevligaste Nordenskiöld hittills och inte ont någonstans under vägen eller efter, förutom när det plötsligt bara blev kramp i magen innan vändningen och jag fick gå ner rejält i tempo även fast tempot innan inte var högt. Lärdom, man kan nog inte ta det nog lugnt i början och även om man är 5 minuter efter eller något, så är det ingen tid alls om man bara har lite krafter kvar på slutet, för Göran (Mario) och Gunnar var 15 respektive 9 minuter efter i mål trotts att vi var lika när bara 3 mil lättåkt i kraftigt medvind kvar.   

Link to comment
Share on other sites

Den lokala pizzerian, med fullständiga rättigheter, har börjat med ett nytt recept på rotebroare till vår väns ära:

 

Explorer, Baileys och redbull

 

med en Swix styrspårskrapa som drinkpinne

 

Finns en variant där explorer byts ut mot Vallaväck. Kallas visst för nödraketen. 

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor till er som åkte:

  1. Använde ni något vätskesystem och i så fall vilket? (även om ni tyckte det fungerade bra)
  2. Vad bar ni med er i form av Energi/mat? (och hur bar ni med er det dvs i kläderna, ryggsäck, midjebälte osv)
  3. Dropbags, behövde man förstärka klädsel under loppet? Byta kläder osv? Vad behövde man byta/förstärka?

 

Håller drömmen vid liv! :)

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor till er som åkte:

  1. Använde ni något vätskesystem och i så fall vilket? (även om ni tyckte det fungerade bra)
  2. Vad bar ni med er i form av Energi/mat? (och hur bar ni med er det dvs i kläderna, ryggsäck, midjebälte osv)
  3. Dropbags, behövde man förstärka klädsel under loppet? Byta kläder osv? Vad behövde man byta/förstärka?

 

Håller drömmen vid liv! :)

Mitt första lopp, och jag tillhörde de långsammare (plats 281 efter att m e m väggat sista 15 km)

 

1. Flaska i midjeväska, som jag använde en del. Långt mellan depåerna på vissa ställen.

2. Hade med mig en del från start, men det räckte gott med allt som fanns i depåerna. Suverän service!!! Bara att plocka på sig extra gels vid stoppen och tanka i farten. Dessutom gillade min mage Umara-produkterna.

3. Hade lagt ut ordentligt längs vägen, men det enda jag använde var en vindväst sista 8 milen när det blev lite natt-kallare. Hade noll lusta att hålla på och byta kläder under loppet. Så länge jag rörde mig klarade jag kylan bra med vad jag hade från start. Tog på och av min buff massor av gånger när snöbyar, hård vind, fartvind resp varma motlut påverkade mig. Bra dock att ha extra topp, mössa handskar längs vägen som trygghet när man börjar känna sig tom och sliten. Eftersom du inte kör så fort behöver du lite mer från start än vad du skulle haft på ett kort lopp.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om seedningen till VL 2020?

 

Jag klarade inte mitt led 2... fixade dock trean med marginal.

Kändes hårt. Jag klarade 3an med god marginal på Vasaloppet och Birken (vara bara 7 min från 2an i den senare) men här var jag 20 min infrån.

 

Några praktiska frågor till er som åkte:

  1. Använde ni något vätskesystem och i så fall vilket? (även om ni tyckte det fungerade bra)
  2. Vad bar ni med er i form av Energi/mat? (och hur bar ni med er det dvs i kläderna, ryggsäck, midjebälte osv)
  3. Dropbags, behövde man förstärka klädsel under loppet? Byta kläder osv? Vad behövde man byta/förstärka?

 

Håller drömmen vid liv! :)

1. Salomos flaska med thermoskydd med tokstark sportdryck. Funkade fint första 6-7 milen tills jag tömt den, fyllde inte på.

2. Flaskan ovan och 3 nödgel jag aldrig använde

3. Linerhandskar och varmare mössa i bältet. Bytte till ett tjockare underställ, från dropbagen, mössa och tag på liner med 8 kvar, men jag underskattade vinden och frös sista delen (särskilt i fingrarna). Borde tagit tumvantar eller dragit på understället utanpå det gamla (det var inte blött).

 

Efter vändningen tog jag av halsbuff och mössa och körde Kläbo-stil i 5-6 mil.

Link to comment
Share on other sites

1. Inget

2. Inget

3. Hade förstärkningsplagg i form av extrabuff i ull, overstraps, tunn extramössa i ull i min tömda vätskerygga liksom lite bra-att-hagrejer som extra trugor, extra skins. Använde buffen och kanske mössan. Växlade mellan mössa och headband en del under loppet.

I dropbags hade jag torra underställ och torra strumpor men bytte bara tröjan vid vändningen. Samt pannlampa med knytnävsstort batteri vid vändningen. Och tusen spridda värmekuddar. Lämnade ingen dropbag vid två mil kvar.

Nöjd med upplägget, möjligen hade personlig godsak varit bra på natten när aptiten började tryta.

Link to comment
Share on other sites

Just det, extra batterier fick jag i Purkijaur. Konstaterade att den nya pannlampan inte alls höll så bra batteritid som utolvat i lya. Det är en del utförslöpor där du har väldigt mycket nytta av en rejäl ljuskägla - om du inte är elitsnabb och hinner imål innan det blir natt. Det som är ok ljusbild för att staka runt en golfbana hjälper dig inte så mycket i oväntade kurvor i 50 km/h ...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Några praktiska frågor till er som åkte:

  1. Använde ni något vätskesystem och i så fall vilket? (även om ni tyckte det fungerade bra)
  2. Vad bar ni med er i form av Energi/mat? (och hur bar ni med er det dvs i kläderna, ryggsäck, midjebälte osv)
  3. Dropbags, behövde man förstärka klädsel under loppet? Byta kläder osv? Vad behövde man byta/förstärka?

 

Håller drömmen vid liv! :)

1) Salomon med superstark Umara i, typ 6-7 skopor samt två rödbetshots i samt krossat lite koffeinpulver.

2) Se 1

3) Hade utlagt överallt, använde inget, tog av mig huvud och halsbuff efter 2-4 mil, satte tbx det när typ 6-7 mil kvar.

 

För övrigt så fattades det 40 min till led 1 som jag åkte in på i Vasaloppet med några minuters marginal, tyckte jag gjorde en bra prestation på Nordenskiöldsloppet, så seedning var rätt tuff för led 1 i alla fall enligt mig, så Nordenskiöldsloppet är inte något man ska satsa på för att seeda sig:).

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor till er som åkte:

  1. Använde ni något vätskesystem och i så fall vilket? (även om ni tyckte det fungerade bra)
  2. Vad bar ni med er i form av Energi/mat? (och hur bar ni med er det dvs i kläderna, ryggsäck, midjebälte osv)
  3. Dropbags, behövde man förstärka klädsel under loppet? Byta kläder osv? Vad behövde man byta/förstärka?

 

Håller drömmen vid liv! :)

 

1. USWE vätskerygga, hade tömt 1,5 liter till vändningen, slog en liten drill då också. Fyllde på den i kontrollen. Funkar klockrent.

2. Hade bara med lite extra mentalgodis, Pingvinstång och en krisgel. I påsarna hade jag lagt Gainomax bara för att få i mig ngt annat. Fick en cola av han som kom sist. Det var ett bra drag att packa ner om det är så att det inte vill sig och man behöver lite extra.

3. Hade i år packat mycket mer än förra året men använde bara en extra t-shirt. Bröt dock efter 11 mil pga knä. Men skönt att veta att det fanns ombyte utifall att.

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor till er som åkte:

  1. Använde ni något vätskesystem och i så fall vilket? (även om ni tyckte det fungerade bra)
  2. Vad bar ni med er i form av Energi/mat? (och hur bar ni med er det dvs i kläderna, ryggsäck, midjebälte osv)
  3. Dropbags, behövde man förstärka klädsel under loppet? Byta kläder osv? Vad behövde man byta/förstärka?

 

Håller drömmen vid liv! :)

1. Nej, men hade gärna velat ha en liter sportdryck med mig för att täcka upp svackor.

2. Jag var nog den enda i de främre delarna som hade en ryggsäck (utan vätskesystem). Visste inte vad jag hade att vänta så hade lagt ner vindjacka, en flaska vatten (långt ner och omöjligt att komma åt), extra skruvtrugor, handskar och någon gel och en bar. Hade gels lite halvavigt nedpackade men tog bara en vid kris, annars är kontrollerna så tätt så det behövs inte. Hade mäktigt skav på ryggen vid målgång...

3. Hade planerat fint med dropbags men i slutändan bytte jag ingenting, inte ens handskar. Hade en väldigt fin dag.

 

Håller med om seedningen, ganska tuff. Samtidigt känns det svårt att veta hur man ska ta seedningen på ett sånt lopp, känns helt sjukt att man kan klara Nordenskiöld under maxtid och inte nå VL9. Som någon sa, inget att köra för att hoppa upp något led.

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor till er som åkte:

  1. Använde ni något vätskesystem och i så fall vilket? (även om ni tyckte det fungerade bra)
  2. Vad bar ni med er i form av Energi/mat? (och hur bar ni med er det dvs i kläderna, ryggsäck, midjebälte osv)
  3. Dropbags, behövde man förstärka klädsel under loppet? Byta kläder osv? Vad behövde man byta/förstärka?

 

Håller drömmen vid liv! :)

 

1. Inget 

2. Inget, 19 stationer med mkt bra utbud och service!

3. Med 6 mil kvar - pannlampa + 2 reservbatterier (behövde båda) + nya handskar och liners + ull-underställ. Blev kallare än vad jag trodde faktiskt.

 

Tips: pjäxöverdrag och buff. Jag åker gärna utan midjebälte och det funkade mkt bra. Saknade varken energi, vätska eller ngt annat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...