Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klar seger fr Kardin i Flyktingrennet

Ruus och Ribom cupvinnare

Gstrikland och Jmtland/Hrjedalen vann Distriksstafetten

Klbo tog hem finalen och hela vrldscupen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Nordenskiöldsloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
40 svar till detta ämne

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Var finns den informationen? Och är det någon som fått någon info mailad/hemskickad ännu?

https://www.skidspar...denskioldsparet

Men de har dragit om idag ser jag med dubbla 5:or

Vid vändning.

https://www.vackertv...njarka/tio-dygn

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg

Hej! Så här ligger det till med spåret:

Spåret mellan Purkijaur och Jokkmokk pistas tidigare är resten då denna sträcka används som ett motionsspår, det är detta spår som finns med på skidspår.se. Vi hade en dryg vecka med blida och snöläget var lite dåligt. Men nu i helgen kom det 4 dm snö så nu är det trampat, men så klart lite löst ännu.

Resten av spåret har vi börjat preparera med skoter och bandvagn, men detta är inte åkbart före loppet.

Mvh Jon

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Hej! Så här ligger det till med spåret:

Spåret mellan Purkijaur och Jokkmokk pistas tidigare är resten då denna sträcka används som ett motionsspår, det är detta spår som finns med på skidspår.se. Vi hade en dryg vecka med blida och snöläget var lite dåligt. Men nu i helgen kom det 4 dm snö så nu är det trampat, men så klart lite löst ännu.

Resten av spåret har vi börjat preparera med skoter och bandvagn, men detta är inte åkbart före loppet.

Mvh Jon

Tackar :) 

Langrennsfreak1

Langrennsfreak1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Hei. Jeg skal delta for første gang nå 30.03.2019. Spørsmål: bør man gå med drikkesekk/ ha med egen drikke eller er det bare unødvendig? Tenker å gå med en Wujno X5 Ultra m/ isolert slange, for drikke+ litt medbrakt næring mellom kontrollene + litt nødklær. Håper å gå på 14-15t ref 2017-forhold, vi er tre stk som skal gå sammen. Satser på blanke ski/staking. Men leste en kommentar fra -17 (61åring, gikk på 15:22, uten festesmurning); Totalt 19 kontroller gör att du i princip inte behöver ha med nånting. Min vätskeflaska var orörd i mål.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 353 inlägg

Hei. Jeg skal delta for første gang nå 30.03.2019. Spørsmål: bør man gå med drikkesekk/ ha med egen drikke eller er det bare unødvendig? Tenker å gå med en Wujno X5 Ultra m/ isolert slange, for drikke+ litt medbrakt næring mellom kontrollene + litt nødklær. Håper å gå på 14-15t ref 2017-forhold, vi er tre stk som skal gå sammen. Satser på blanke ski/staking. Men leste en kommentar fra -17 (61åring, gikk på 15:22, uten festesmurning); Totalt 19 kontroller gör att du i princip inte behöver ha med nånting. Min vätskeflaska var orörd i mål.

Alltid bra att ha dricka, men jag fick heller i mig så mycket förra året (midjeväska med slang). Slutade med att jag lämnade den vid klädbyten. Kommer ha flaska som jag fyller på om det behövs i år.

Var ju väldigt kallt flytta året med obefintlig svettning, så det blev relativt många kisspauser. Tror mer på att dricka vid kontrollen och så ta en gel eller bar mellan om det blir liknande igen.

Vas

Vas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Alltid bra att ha dricka, men jag fick heller i mig så mycket förra året (midjeväska med slang). Slutade med att jag lämnade den vid klädbyten. Kommer ha flaska som jag fyller på om det behövs i år.

Var ju väldigt kallt flytta året med obefintlig svettning, så det blev relativt många kisspauser. Tror mer på att dricka vid kontrollen och så ta en gel eller bar mellan om det blir liknande igen.

Jag har haft midjebälte med slang de 3 senaste VL, förra årets NSL samt  under en hel del seedningslopp och det slutar allt som oftast med att det har fryst i slangen trots försök med att blåsa tillbaka. Har även fått för mig att en starkt blandad vitargo sportdryck bildar klumpar som sätter igen munventilen. Funderar starkt på att strunta i ett system med slang och köra med en flaska som kan fyllas på. vid kontrollerna istället...

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

kört USWE rygga 4 VL, Nattvasan 2018, NSL 2018. Jag har haft ryggan under jackan, lagt värmepåsar vid påsutloppet och där slangen kommer ur ryggan. Gjorde egen isolering av softshelltyg. Funkat klockrent. Hade av den vid granudden och fyllde på.

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Hur mycket ombyte har ni haft med er ni som har åkt? Orkar man byta strumpor och byxor eller är det bara onödigt att ta med? Handskar, mössa och jacka går ju snabbt att byta. Något mer man bör tänka på i klädväg?

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Du behöver inte ta med dig i spåret. Du har fyra tillfällen att byta kläder, men du måste packa de påsarna på fredag och lämna in innan kl 19, var det förra året. Bytte strumpor, handskar, mössa, jacka. hade lagt underställströja i fel påse :( . Hade starka pannlampan i påse på tillbaka vägen.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 353 inlägg

Du behöver inte ta med dig i spåret. Du har fyra tillfällen att byta kläder, men du måste packa de påsarna på fredag och lämna in innan kl 19, var det förra året. Bytte strumpor, handskar, mössa, jacka. hade lagt underställströja i fel påse :( . Hade starka pannlampan i påse på tillbaka vägen.

Precis, lika bra att skicka med extra. Jag hade ett tjockare underställ men det slutade med att jag bara drog på den tjockare tröjan över den gamla och be till varmare handskar och mössa. Samma kondom ytterst hela loppet.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Precis, lika bra att skicka med extra. Jag hade ett tjockare underställ men det slutade med att jag bara drog på den tjockare tröjan över den gamla och be till varmare handskar och mössa. Samma kondom ytterst hela loppet.

Ja inte snåla utan lägg i så det finns. Kan vara moralhöjande att i Purkijaur kunna byta mössa och handskar eller så igen.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 506 inlägg
Smhis tiodygnsprognos ser hoppfull ut ...

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Smhis tiodygnsprognos ser hoppfull ut ...

Jag ropar inte hej ännu.
Lite snöande dagarna innan, hoppas att det inte försenas och kommer på lördagen istället...

Mindsalive

Mindsalive

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Grym tråd för en NSL-rookie som mig själv! Hakar på med en fråga om möjligheterna att gå in och värma sig/byta om. Någon som vet på vilka kontroller det finns sådana möjligheter?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 245 inlägg
Vilket vätskebälte använder ni i NS? Flaska, midjebälte m slang eller rygga? Vad funkar bäst?
Jag antar att man vill få plats med lite småprylar också.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Grym tråd för en NSL-rookie som mig själv! Hakar på med en fråga om möjligheterna att gå in och värma sig/byta om. Någon som vet på vilka kontroller det finns sådana möjligheter?

Står tydligt under information :)

Vid alla kontroller finns uppvärmda tält eller alternativt uppvärmd byggnad bredvid.

Står under Klädtransport var du kan byta om med kläder i dina förpreppade påsar :)

En del tält är av modell mindre men gör jobbet  :)

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Vilket vätskebälte använder ni i NS? Flaska, midjebälte m slang eller rygga? Vad funkar bäst?
Jag antar att man vill få plats med lite småprylar också.

USWE rygga funkar bra för mig. Airborn 3 med en liten extra ficka för lite småplock.

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Är det någon som vet om voltaren-gel eller ngt annat smärtstillande kan hjälpa under ett sånt lopp? Har problem med överbelastade knogar nämligen. De höll för vasaloppet men funderar på att ta med voltaren-gel o smörja in vid kontrollerna.. Kan få ganska "vass" smärta vid långpass.

Efter loppet blir det nog inte skidor på många månader så finns tid för ordentlig återhämtning då.

Mindsalive

Mindsalive

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Står tydligt under information :)

Vid alla kontroller finns uppvärmda tält eller alternativt uppvärmd byggnad bredvid.

Står under Klädtransport var du kan byta om med kläder i dina förpreppade påsar :)

En del tält är av modell mindre men gör jobbet  :)

Tack för svar, hittade under info nu som du skriver. Har nog läst 20 ggr och ändå lyckats missa...

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Tack för svar, hittade under info nu som du skriver. Har nog läst 20 ggr och ändå lyckats missa...

Det är lätt hänt.

Det är ju lite annorlunda än Vasan och hade det varit som förra året så hade det varit värt att veta om det INTE fanns värmemöjlighet någonstans :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar