Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2019


davst946

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Långa slakmotor det mesta. Tänk backen upp mot Risberg fast längre längre längre, Någon lite brantare men egentligen bara en där vi som inte stakade fick saxa en bit. 

Zooma in på höjdprofilen så ser du bättre.

När man lämnar sjön stiger det uppåt i 3 km eller så, sedan lite ner och upp och ner sedan går det upp igen i mer eller mindre 1 mil.

Det är den stora skillnaden. på tillbakavägen efter 15 mil går det uppåt, 3 mil med lite avbrott. 

Link to comment
Share on other sites

Beror väldigt på temperatur och hur stark och uthållig du är efter 14 mil.

Att bara staka och det är -15 kan medföra att du inte får ner värme i benen vilket en del hade problem med.

Jag måste variera åkningen så jag körde alla tre varianter, men mycket stakskjut funkar för det mesta uppför.

Tyckte de flesta utförslöpor var relativt enkla.

Körde på Silva Trailspeed och skulle inte vilja ha svagare, men jag gillar att se ordentligt.

Problem att inte se kurva känns inte som ett problem, men kan bero på väder i natten. 

Link to comment
Share on other sites

Beror väldigt på temperatur och hur stark och uthållig du är efter 14 mil.

Att bara staka och det är -15 kan medföra att du inte får ner värme i benen vilket en del hade problem med.

Jag måste variera åkningen så jag körde alla tre varianter, men mycket stakskjut funkar för det mesta uppför.

Tyckte de flesta utförslöpor var relativt enkla.

Körde på Silva Trailspeed och skulle inte vilja ha svagare, men jag gillar att se ordentligt.

Problem att inte se kurva känns inte som ett problem, men kan bero på väder i natten. 

 

Hade du med extra batterier till lampan eller behövdes det ej?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört ett par Ironman och lärt mig vikten av att fylla på med energi. Det svåra brukar vara att få magen att hålla. Jag tycker det funkar bäst att få i den mesta energin från sportdryck och bara komplettera med annat. Jag kommer att köra med vätskebälte och slang (om det inte är för kallt för det).

 

De senaste åren har jag grejat Vasan/ÖS på 5-6 timmar. 5:13 som bäst på ÖSS-2016.

Link to comment
Share on other sites

Så då kanske du siktar på 16-20 timmar i spåret?

 

Jag hade inte klarat köra utan vätskeryggan, som jag hade under skidjackan med värmepåsar på några ställen, så vätskebälte m isolerad slang är nog en bra idé.

Det är inte tjurrusning genom kontrollerna direkt, även eliten stanar och äter, de har ju även langningsservice av dricka i spåret.

 

Har du provat Umara, som är vad som serveras under loppet?

Du får även goda ostmackor :) och varm mat.

Link to comment
Share on other sites

Åkte 2017 och den var en upplevelse utöver det vanliga. 22mil är långt, svårt att fatta när man är ute i spåret, jag tog det lugnt och körde med fäste för att variera åkningen. Är några rejäla backar i mitten. Ät och drick så mycket du kan vi kontrollerna. Passa på att få skidorna borstade då (under tiden eller gör det själv). Tyckte det gjorde en hel del. Man hinner få några "upps/down" bara kriga på när det är som tyngst, det vänder. Försök hitta några att åka med så man kan hjälpas åt och stötta varandra. När man hade typ 5mil kvar, kändes det som var hemma... :)  Åt korvstroganoff efter 20mil, var bland det godaste jag ätit..!! Gled i mål efter 15h 30min. Var en mäktig känsla, kroppen klar mer än vad man tror. Lägg ut ombyte och pannlampa vi lämpliga kontroller. Lycka till!! :) Har inte bestämt mig än när det blir en comeback.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har åkt Nordenskiöldsloppet förut, hur är karaktären på backarna? Jag läste någonstans att det totalt är ca. 1850 höjdmeter (vilket är lite mindre än Vasaloppet per sträcka). Men är det korta och branta backar, eller långa slakmotor? Hur är backarna jämfört med Vasaloppet?

Den första "puckeln" på spårprofilen märks egentligen inte så mycket, det är ju utdraget på en lång sträcka. Från Purkijaur till granudden går spåret ganska mycket efter skogsbilvägar och därför inte mycket branta backar, däremot lite svagt uppför och nerför nästan hela tiden, hyfsat stakvänligt.

Nästa puckel som ligger mellan Granudden och Sågudden märks däremot mer, mitt intryck är att den är flackare på jokkmokksidan, den sidan passar bra för diagonalåkning utan större problem. Andra sidan, på väg ner mot Sågudden är brantare och är loppets svåraste nerförskörning. Men när du passerar här är det fortfarande ljust. Denna backe på väg tillbaks är också loppets tyngsta uppförsbacke, kan vara läge att saxa i lugnt tempo för att spara energi. 

Välkommen till Jokkmokk och lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Så då kanske du siktar på 16-20 timmar i spåret?

 

Jag hade inte klarat köra utan vätskeryggan, som jag hade under skidjackan med värmepåsar på några ställen, så vätskebälte m isolerad slang är nog en bra idé.

Det är inte tjurrusning genom kontrollerna direkt, även eliten stanar och äter, de har ju även langningsservice av dricka i spåret.

 

Har du provat Umara, som är vad som serveras under loppet?

Du får även goda ostmackor :) och varm mat.

Jag gillar Umaras produkter. De har funkat bra på längre triathlonlopp!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag önskar er alla lycka till och har insett att det aldrig blir något Nordenskiöldlopp för min del, inte ens en halvvariant på 12 mil, om det skulle införas. Mitt vänstra ben har börjat att lägga av med domningar från knä och neråt, vilket skulle riskera förfrysning av vänsterfoten under ett så långt lopp. Verkligheten har kommit ifatt mig och det är bara att acceptera att åldern börjar ta ut sin rätt.

Men det var roligt så länge det varade.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag önskar er alla lycka till och har insett att det aldrig blir något Nordenskiöldlopp för min del, inte ens en halvvariant på 12 mil, om det skulle införas. Mitt vänstra ben har börjat att lägga av med domningar från knä och neråt, vilket skulle riskera förfrysning av vänsterfoten under ett så långt lopp. Verkligen har kommit ifatt mig och det är bara att acceptera att åldern börjar ta ut sin rätt.

Men det var roligt så länge det varade.... :)

 

Jag har kommit till det läget då det är mer snack om skavanker än vad man gör ;) Jag ser ditt inlägg som en utmärkt ursäkt att får köpa mera saker. Eluppvärmda sulor osv Gäller bara att hitta rätt hjälpmedel!

 

Är det tillåtet att tolka efter en privat skoter i 22 mil? :P

Link to comment
Share on other sites

Hej! Så här ligger det till med spåret:

Spåret mellan Purkijaur och Jokkmokk pistas tidigare är resten då denna sträcka används som ett motionsspår, det är detta spår som finns med på skidspår.se. Vi hade en dryg vecka med blida och snöläget var lite dåligt. Men nu i helgen kom det 4 dm snö så nu är det trampat, men så klart lite löst ännu.

Resten av spåret har vi börjat preparera med skoter och bandvagn, men detta är inte åkbart före loppet.

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Hej! Så här ligger det till med spåret:

Spåret mellan Purkijaur och Jokkmokk pistas tidigare är resten då denna sträcka används som ett motionsspår, det är detta spår som finns med på skidspår.se. Vi hade en dryg vecka med blida och snöläget var lite dåligt. Men nu i helgen kom det 4 dm snö så nu är det trampat, men så klart lite löst ännu.

Resten av spåret har vi börjat preparera med skoter och bandvagn, men detta är inte åkbart före loppet.

Mvh Jon

 

Tackar :) 

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg skal delta for første gang nå 30.03.2019. Spørsmål: bør man gå med drikkesekk/ ha med egen drikke eller er det bare unødvendig? Tenker å gå med en Wujno X5 Ultra m/ isolert slange, for drikke+ litt medbrakt næring mellom kontrollene + litt nødklær. Håper å gå på 14-15t ref 2017-forhold, vi er tre stk som skal gå sammen. Satser på blanke ski/staking. Men leste en kommentar fra -17 (61åring, gikk på 15:22, uten festesmurning); Totalt 19 kontroller gör att du i princip inte behöver ha med nånting. Min vätskeflaska var orörd i mål.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg skal delta for første gang nå 30.03.2019. Spørsmål: bør man gå med drikkesekk/ ha med egen drikke eller er det bare unødvendig? Tenker å gå med en Wujno X5 Ultra m/ isolert slange, for drikke+ litt medbrakt næring mellom kontrollene + litt nødklær. Håper å gå på 14-15t ref 2017-forhold, vi er tre stk som skal gå sammen. Satser på blanke ski/staking. Men leste en kommentar fra -17 (61åring, gikk på 15:22, uten festesmurning); Totalt 19 kontroller gör att du i princip inte behöver ha med nånting. Min vätskeflaska var orörd i mål.

Alltid bra att ha dricka, men jag fick heller i mig så mycket förra året (midjeväska med slang). Slutade med att jag lämnade den vid klädbyten. Kommer ha flaska som jag fyller på om det behövs i år.

 

Var ju väldigt kallt flytta året med obefintlig svettning, så det blev relativt många kisspauser. Tror mer på att dricka vid kontrollen och så ta en gel eller bar mellan om det blir liknande igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...